En Jonsered/Waco som bara är 30cm bred lär du inte finna utan de brukar vara 50-60cm och då är en kutter snordyr. En fyrkantskutter har också en större risk att 'kasta' iväg ett stål så den är dålig ur flera synpunkter.

En ny sån bred hyvel kostar massor med pengar så 6k kan vara ett klipp för någon.

Defekta incor finns knappt, pajar motorn byter man den och säljer den hel, får mer pengar på det sättet.
 
Tror att rikthyvlarna är 40cm å planhyvlarna 63. Har sett såna på ett snickeri en gång. Det jag menade är att jag vill ha nåt med minst 25-30cm hyelbredd
Finns det andra fabrikat på såna gjutjärnsklumpar som kan tänkas säljas billigare?
6000 känns ju inte som ett klipp för en defekt maskin, om man inte är miljonär förstås. Tänkte mest försöka hitta nåt där motorn är sönder för jag har massor av motorer som står här, har en 7.5kw som jag tänkt mig kan passa
 
D Djävulssnickarn skrev:
Finns det andra fabrikat på såna gjutjärnsklumpar som kan tänkas säljas billigare?
I de storlekarna, i Sverige, nix.
Kan man tänka sig ALU/plåtbord så är det bara vänta för de kommer så småningom under 2k.
 
Ja jag har ju möjlighet att kunna förstärka så det fungerar bra
Nu kanske det inte händer men om man skulle hitta en äldre gjutjärnshyvel i exempelvis Tyskland för motsvarande 2000kr, hur mycket skulle det då kosta att frakta hit den?
 
D Djävulssnickarn skrev:
Ja jag har ju möjlighet att kunna förstärka så det fungerar bra
Nu kanske det inte händer men om man skulle hitta en äldre gjutjärnshyvel i exempelvis Tyskland för motsvarande 2000kr, hur mycket skulle det då kosta att frakta hit den?
Den frågan får du nog bolla iväg till ett fraktföretag för att få ett vettigt svar på.

Nu är väl gränserna lite stängda, annars kan man ju ta släp och köra ner..
 
Klassiska svenska kombimaskiner från Jonsered eller Waco eller Stenberg eller Osbyverken eller Sajo brukar gå att hitta för 3000-4000 kronor med brunnen motor. Motorn är specialtillverkad och går inte att ersätta med någon annan motor. Fast om man är händig och envis kan man linda om motorn och så har man en billig 60cm bred kombi av gjutjärn.
 
Vad är det för en specialtillverkad motor? Hur ser den ut?
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Satt den specialmotorn osså på Jonsereds vertikalfräs? I så fall vet jag vad det är för motor. Visst tillverkades motorn av Asea?
 
Motorn på kombimaskinerna brukar ha remskiva på båda ändorna. Annars liknar den en vanlig fotmonterad motor.

Specialmotorn på gamla vertikalfräsar brukar ha remskiva på ena ändan och ser annars ut som en vanlig motor men stommer brukar ha gjutna öron för axeln som motorn svänger kring då man spänner remmen. Dessutom är många vertikalträsmotorer lindade för Dahlanderkoppling vilket get två eller i något fall till och med tre hastigheter.
 
Aha det är dom du tänker på. Min vertikalfräs har en sån motor med remspännimgen inbyggd i motorn, men den har endast en hastighet, enda som sitter på maskinen är en vanlig YD-start. Motorn är på 4.5kw å 2800rpm
Om jag väljer de gamla gjutjärnsmaskinerna får det nog bli separat rikt och planhyvel. En kombimadkin har ju både såg å fräs i sig så det känns lite onödigt
 
Det finns en hel del gamla tyska och engelska och danska rikt/planhyvel kombinationer som bara har rikt och planhyvel i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.