Redigerat av moderator:
Skånepöjk
Låter märkligt. Jag fick 1,02 på 3 år av Nordea nyligen
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
"Enligt Annika Winsth så kommer femårsräntan att gå från 1,69 till 2,05 i slutet av 2021. Treårsräntan väntas stiga från 2,39 till 2,45 redan i sommar. Boräntor med kort löptid väntas däremot bli kvar på låg nivå på grund av Riksbankens penningpolitik."

Hur sjutton kan slutsatsen bli att det är dags att binda räntan?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag håller med. Banken säger det bara för att de tjänar mer på att folk binder räntan, inte för att bolånetagaren tjänar på det.
 
  • Gilla
Flipbed och 1 till
  • Laddar…
Dom långa Amerikalainenräntorna har gått upp ordentlig på senaste tiden, det syns nu på främst 3 års bundna räntor och längre...
 
S
Så här håller ju de så kallade experterna på. Så fort vinden kantrar minsta lilla så ska räntan bindas.
Annika Winsth, bara namnet säger ju en del om var hennes lojaliteter ligger. Tacka Hilding för att hon vill locka folk att binda nu när långräntan stiger.
Alka dessa experter som jobbar på bankerna ska tas med en mycket stor nypa salt eller helt ignoreras.
Hur ofta är deras bedömningar rätt?
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
De pratar ju frekvent om att man ska binda sina räntor. Det har sällan stämt vad jag mins.
Knappast något man ska lyssna på.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det har sällan stämt vad jag mins.
En gång har man tjänat på att binda. Det var på 90-talet någon gång vill jag minnas. Det var någon enstaka månad där man faktiskt tjänade på att binda räntan men då var också förtjänsten minimal.
 
"experterna" som jobbar på bank talar ju såklart lite i egen sak, de är ju mer av säljare. Men oavsett kan ju inte de heller förutse framtiden. Tror man mer får se bunden ränta som en försäkring att ha om marginalerna är dåliga, med (mycket) tur tjänar man på det men troligen kommer den kosta pengar.
 
Har redan stigit rejält.

Det var nere på 1,09 för 5 år. Nu är det 1,29 för 5 år. En uppgång på nästan 20% i lånekostnad.

Obligationsmarknaden genomgick en hicka under senaste veckorna så vi har nog sett chansen att binda väldigt förmånligt passera för denna gång.
 
Skånepöjk
K Kallens skrev:
"experterna" som jobbar på bank talar ju såklart lite i egen sak, de är ju mer av säljare. Men oavsett kan ju inte de heller förutse framtiden. Tror man mer får se bunden ränta som en försäkring att ha om marginalerna är dåliga, med (mycket) tur tjänar man på det men troligen kommer den kosta pengar.
jag har ialf tjänat pengar på att binda. Ialf om man jämför vad jag hade fått med rörligt..
kan tycka att 1.02% på 3 år är väldigt bra.
Belånad 60% lån på 3.8m
 
Appendix Appendix skrev:
Har redan stigit rejält.

Det var nere på 1,09 för 5 år. Nu är det 1,29 för 5 år. En uppgång på nästan 20% i lånekostnad.

Obligationsmarknaden genomgick en hicka under senaste veckorna så vi har nog sett chansen att binda väldigt förmånligt passera för denna gång.
Haltar inte jämförelsen iaf lite när vi jämför från väldigt låga nivåer?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Haltar inte jämförelsen iaf lite när vi jämför från väldigt låga nivåer?
Det gör det väl inte
I vilket annat sammanhang än den dopade bostadsmarknaden kan man inte jämföra en procentuell ökning?

En 20% ökning av lånekostnaden är en 20%ig ökning av det som ska betalas oavsett om det är låga nivåer eller inte. Folk har ju ändå lånat till max många gånger.
Är ju bara kolla räntejämförelsen här på sidan och se vad folks lån ligger på

Kan rekommendera dig att kolla på ränteläget:

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
Det kommer smälla till rejält nu. varför ska folk låna ut pengar till svenska bolån på 1% när det går få 3% av de stater som nu ska finansiera alla som gått hemma med full lön fast de inte jobbat :)
 
Alla bankar har inte höjt (ännu). Men det ser väl inte ut att vara någon jättepress uppåt heller, bara ett hack upp från sänkningen under corona tillbaka till nivåerna från i somras typ.

Appendix, 10-årig statsobl ligger ju på 0,3% inte 3%, men det kanske inte var det du menade?

Edit: Kolla på bostadsobligationer istället för statsobligationer om du vill spå bolåneräntorna. https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/
 
Redigerat:
Appendix Appendix skrev:
Det gör det väl inte
I vilket annat sammanhang än den dopade bostadsmarknaden kan man inte jämföra en procentuell ökning?

En 20% ökning av lånekostnaden är en 20%ig ökning
Vad har du för belägg för att den är dopad?

Folk idag har i regel väldigt låga räntekostnader. Om den ökar från 1-2 % så slår det inte speciellt hårt i kronor räknat.

Jag betalar iaf min räntekostnad i kronor och inte i procent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.