E
Hej,

Jag skulle vilja få kontakt med någon som använder en genomströmningsvärmare i sitt fritidshus. Vi har ett hus på 40 kvm, behöver varmvatten till handdisk och även en dusch.

Ni som använder genomströmningsvärmare vad har ni för erfarenheter + & -?

//Erik
 
E
Vi är väl där i gång i månaden över en helg på vintern, varannan helg höst, och vår. Sen någon vecka i sträck på sommaren på semestern. Vi har egen borrad brunn.
 
Gasol?
Jag har en sån värmare i jaktstugan och den fungerar mycket bra.
 
E
Den kommer gå på el isåfall
 
Jag har flera gånger tittat på genomströmningsvärmare, men ändå fastnat för VVB med tank. Jag fick fram att jag behövde minst 20A och helst 25A elabbonemang och det skulle bli onödigt dyrt ( har 16A idag). Det är just duschen, som ställer till det, även om det ju även finns gasoldrivna genomströmningsvärmare, men då får man nackdelen med ytterligare ett system att underhålla och tillse att det är påfyllt med bränsle. Är man 2 personer och kan begränsa tiden för dusch, så klarar man det med en vanlig VVB med 30 l tank. Jag hade det så i flera år tills jag byggde en fristående bastu och satt i en 80 l i den, så fler än 2 kan duscha efter varandra.
Slutsats : om du inte har ett elabbonemang på 3-fas 25A eller mer, så rekommenderar jag inte en eldriven genomströmningsvärmare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik Jb och 1 till
  • Laddar…
E
Tackar, Vi har inte så stor plats för VVB i stugan. Idag har jag provisoriskt lägg en VVB på krypvinden inbyggd i ett isolerat utrymme, men det känns i säkert om det blir ett läckage m.m. Därav började vi titta på alternativa lösningar.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har flera gånger tittat på genomströmningsvärmare, men ändå fastnat för VVB med tank. Jag fick fram att jag behövde minst 20A och helst 25A elabbonemang och det skulle bli onödigt dyrt ( har 16A idag). Det är just duschen, som ställer till det, även om det ju även finns gasoldrivna genomströmningsvärmare, men då får man nackdelen med ytterligare ett system att underhålla och tillse att det är påfyllt med bränsle. Är man 2 personer och kan begränsa tiden för dusch, så klarar man det med en vanlig VVB med 30 l tank. Jag hade det så i flera år tills jag byggde en fristående bastu och satt i en 80 l i den, så fler än 2 kan duscha efter varandra.
Slutsats : om du inte har ett elabbonemang på 3-fas 25A eller mer, så rekommenderar jag inte en eldriven genomströmningsvärmare.
.
 
E Erik Jb skrev:
Tackar, Vi har inte så stor plats för VVB i stugan. Idag har jag provisoriskt lägg en VVB på krypvinden inbyggd i ett isolerat utrymme, men det känns i säkert om det blir ett läckage m.m. Därav började vi titta på alternativa lösningar.

.
Jo det kan ju skilja på hur man utnyttjar stugan. Jag kallställer och tappar ur systemet inför vintern, så när jag använder stugan då, så får jag ta in vatten m.h.a. hinkar från sjön. Värmer då i vattenkokare när det behöver diskas och tvätt sköts i bastun.
 
Har ni något över toaletten?
Om inte så går det att hänga beredare där.


Vad är det för typ av grund på stugan?
Vad är det för mark under stugan?

Det går att bygga ett litet ”rum” på krypvinden med tex en spygatt i ”golvet” (med 32mm rör till badrummet) samt limma våtrumsmatta på ”golvet” och lite upp på väggarna, då blir ni varskodda om beredaren skulle börja läcka.
Exakt hur man kan göra beror bl.a. på vilka utrymmen som finns tillgängliga.
 
  • Gilla
Erik Jb
  • Laddar…
E
Jag faktiskt byggt in VVB:n där uppe idag, så din ide är inte alls dum. Ska ska se om det går att få till.

Demmpa Demmpa skrev:
Har ni något över toaletten?
Om inte så går det att hänga beredare där.


Vad är det för typ av grund på stugan?
Vad är det för mark under stugan?

Det går att bygga ett litet ”rum” på krypvinden med tex en spygatt i ”golvet” (med 32mm rör till badrummet) samt limma våtrumsmatta på ”golvet” och lite upp på väggarna, då blir ni varskodda om beredaren skulle börja läcka.
Exakt hur man kan göra beror bl.a. på vilka utrymmen som finns tillgängliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.