Vi har murat upp med lekablock, men börjar nu tveka och fundera... Hur ska vi lägga tätskikt? Vi ska 3/4 kakla så jag antar att vi behöver kombinera två olika tätskiktssystem på väggarna? Vilka? Hur? Skulle kännas skönt om vi slapp tänka så mycket själva. Hade vi valt antingen eller (måla eller kakla hela vägen) hade det bara varit att köra på...
Behöver vi tänka på något annat för att få till ett bra underlag (för kaklandet och målandet)? Det är ett gammalt pannrum aningen under mark som ska bli badrum (bara ett badkar). I rummet intill ska vi göra tvättstuga. Där slipper vi ju dock momentet tätskikt.

Jag vill åka och välja färgprover istället...
 
BirgitS
Det finns godkända sätt att kombinera tätskiktsfolie (som man har bakom kakel) med målade godkända system. Man behöver läsa branschreglerna från BKR och MVK, samt instruktionerna för de produkter man använder.

Om det är på oisolerad betongplatta med tillskjutande markfukt finns det vissa undantag från krav på tätskikt. Om det inte är det så ska en tvättstuga ha tätskikt på golvet med 5-10 cm uppvik på väggarna.
 
Kakel ska sättas först så att målningsdelen sen överlappar kakel och dess tätskikt. Läs på om Vt system målning. Mvh
 
Tack för svar. Nu, under kommande vecka, har jag några timmar i sträck att sätta mig in i det lite mer...
Läser på beckers sida och där finns det bland annat en bild på hur man ska sätta ihop de olika tätskikten. (Men där står det "golvets tätskikt" på den sträng som är uppdragen en bit ovanför kaklets kant. Kanske inte är någon skillnad på om det är tätskiktet högre upp på väggen...)
Behövs det inte något annat samkörande av produkterna så att de funkar ihop? Räcker det att de var för sig är godkända och att man gör fogen enligt skissen jag hittade?
 
M Micke R. skrev:
Kakel ska sättas först så att målningsdelen sen överlappar kakel och dess tätskikt. Läs på om Vt system målning. Mvh
Inte insatt, men om man kaklar först. Hur överlappar man målningsdelen då? Målar man över första kakelraden som möter färgen ?:thinking::rofl:
 
Det är våtrumsskiktet bakom kaklet som ska gå upp en bit (3 cm?) på väggen. Över den tätskiktsdelen ska sedan våtrumsskikten gå ner (mot kakelkanten som då ska sitta på plats).
Tror jag...
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.