Hej!
Funderar på en 8 m2 bastustuga från Sorselestugan (Funkis 8 DL mer exakt, https://sorselestugan.se/produkter/stugor/bastustugor/bastustuga-funkis-8-dl/).
Bastuutrymmet är 2x2 meter med ca 2,1 meter i tak (oinrett). Målet är elaggregat (vet att ved är trevligare, men andra saker överväger). Efter att ha googlat mig blå på vissa saker utan framgång så hoppas jag från lite input här. De stora frågeställningarna:
* Hur isolerar man bäst taket på dylik stuga? (Enligt tillverkaren behöver inte väggarna isoleras)
* Hur isolerar man bäst golvet och behövs det ens? Man vill ju kunna blöta ner en del och vattnet ska kunna rinna ut i grusgrunden under stugan.
* Räcker ett 8 kW-aggregat?

Tacksam för lite tips och input :)
 
  • Gilla
mejner
  • Laddar…
T Tonka skrev:
* Hur isolerar man bäst golvet och behövs det ens? Man vill ju kunna blöta ner en del och vattnet ska kunna rinna ut i grusgrunden under stugan.
* Räcker ett 8 kW-aggregat?

Tacksam för lite tips och input :)
Vi har lärk trall golv med springor i Dalarna, och det fungerar utmärkt även vintertid i -15. Bekvämt att vattnet rinner rakt igenom och ventilationen är fixad. Väggarna är endast 45 mm timmer, precis som din.

Det har även fungerat bra utan takisolering, men min svåger har satt in ett undertak för en liten luftficka för någon form av isolering.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Sonen köpte också byggsats från annat bolag 55 mm. I byggsatsen ingick takisolering. Snickaren som var med tyckte de även skulle isolera golvet. Så nu får de skaffa kärl som samlar upp vattnet under bastuaggregatet.
 
Har precis slutfört ett bastubygge. Jag valde att isolera med cellulosaisolering i tak, och en ångbroms på det.

Jag isolerade golvet och lade in en plastmatta samt en golvbrunn.

Aggregaten dimensioneras utifrån volym, finns listor på det. 8kw är ett rätt rejält aggregat
 
Vi har just byggt en lite större bastu på hjul och har valt att isolera tak och väggar (snabbare uppvärmning minde bastuugn). Golvet bara trall för ventilation och vattenavrinning. Att golvet blir kallt är inget problem - man är så varm efter bastun att man ju kan gå på snön utanför utan att lida. Miljön i bastun blir nog bättre med lite för luft och vatten genomsläppligt golv.
Aggregatet dimensioneras efter volym m3. Tillägg 0.5 m3 per m2 fönsteryta och 1 m3 per m2 oisloerad yta mot friska luften. För vår del blir det en grundvolym på 18m3 + fönster 1 m3 + vattentank 3m3 + glasdörr 0,5 m3 (hade vi inte isolerat hade det blivt betydligt mer väggarna är ju dryga 20 m2 = 20 m3 i uträkningen ovan). Nu klarar vi oss med en Harvia 20 Pro (26 kW).
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack för alla svar. Efter samtal med leverantören och lite mer googlande har jag insett att vi tänkt fel och nu blir det vedeldat med en Harvia M2 eller M3, helt utan indragen el. Då behöver vi inte bry oss om isolering eller dragning av markkabel för el.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Bra val med vedeldat, men även där spelar förstås isolering roll i hur fort bastun värms upp och hur den håller värmen.

Efter en sån här vinter även i södra Sverige kommer jag att isolera taket i den bastu jag byggde oisolerad för några år sedan.

I ditt fall har du ju takåsar som är 120 mm höga, så 100 mm isolering kan du ju lägga in mellan innertak och yttertak utan problem.
 
Redigerat:
Tack för svar. Lägger till ytterligare en fråga och hoppas på svar : Jämför Harvia M2 och M3 men blir inte klok på skillnaden. M3 är mycket dyrare men jag ser inte varför. Är det bara utseende eller finns det funktions- eller prestandaskillnader?
 
Jag tror att det är samma sånär som på de rostfria delarna på fronten. Antar att det tål vattenkastande lite bättre, men det är bara en gissning. Jag har en M2 och är nöjd med den – glasluckan är mycket värd för känslan, så snåla inte in på den och ta en M1 bara.

Jag har nog 10–11 kubiks volym på bastun och hade nog inte varit missnöjd med modellen större ugn, men det handlar som sagt om uppvärmningstiden när det är kallt ute, och något jag tror jag kommer få fason på genom att slänga in lite isolering i taket.
 
  • Gilla
Tonka
  • Laddar…
Såg även att det finns kaminmonterade plåtar och väggmonterade plåtar. Vilka är att föredra?
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
En fundering kring lufttillförsel: När man bygger Sorselestugan eller liknande, behövs det en ventil för lufttillförsel eller räcker det med draget som blir från golvet (ej spontant, ej isolerat)?
 
Har du springor i golvet, så räcker det säkert. Räkna gärna ut vilken area det motsvarar. I min bastu 2,7x2 m blir det c:a 18 springor*270cm*0,5 cm vilket ju blir mer än 2400 cm2 !
 
Redigerat:
Japp, funderade lite på om en ventil i direkt anslutning till aggregatet ger bättre effekt och klimat eftersom all kalluft då inte måste dras in via golvet. Men intressant vad du nämner: Upplever du golvet som kallt / blåsigt med 0.5 cm springor?
 
T Tonka skrev:
Japp, funderade lite på om en ventil i direkt anslutning till aggregatet ger bättre effekt och klimat eftersom all kalluft då inte måste dras in via golvet. Men intressant vad du nämner: Upplever du golvet som kallt / blåsigt med 0.5 cm springor?
Ja, det kan bli lite kallt att ha fötterna direkt på golvet när det är många minusgrader ute. Jag har ganska låga lavar och har då en låg fotpall för att få upp fötterna c:a 10 cm.
Måttet 5 mm är ju inte alltid rätt heller eftersom det varierar lite med användningen av vatten och årstider. När jag lade golvet ( lärkträ) ,så försökte jag få " knivblads tjocklek" som mellanrum, men det torkade lite till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.