G GoGetLost skrev:
Ett badrumsskåp med lampa OCH ett eluttag är det, det glömde du nämna :p

Det finns ytterliggare en lösning på ditt problem, det är att man drar dit en skyddsjord där skåpet ska sitta och till alla andra övriga uttag i badrummet, det bara för att hela utrymmet måste jordas samtidigt (y)
Tänkte inte använda eluttag, så därför nämnde jag det inte :)
Hur går man tillväga för att göra det du föreslog?
Eller är det nu som man kallar in elektrikern?
 
Ev. hade du kunnat koppla bort eluttaget. Sannolikt sitter det en dubbelisolerad nätdel till belysningen, som då ej behöver jordanslutas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ev. hade du kunnat koppla bort eluttaget. Sannolikt sitter det en dubbelisolerad nätdel till belysningen, som då ej behöver jordanslutas.
så du menar att det funkar att koppla in om jag får bort eluttaget :)
Fast jag har fortfarande aldrig sett en grön elkabel? Är det samma som brun?
 
M MissTerese skrev:
så du menar att det funkar att koppla in om jag får bort eluttaget :)
Fast jag har fortfarande aldrig sett en grön elkabel? Är det samma som brun?

Är skåpets elinstallationer samlade i lådan som syns på din bild? I så fall hade jag testat med att öppna lådan och kolla vad som gömmer sig där.
Sitter det en dubbelisolerad nätdel för belysningen så kan du komma runt jordkravet om du koppla bort (frigör och isolerar) ledarna till eluttaget.

Färger på kablar kan variera.
 
Det där är 12V spottar. Transformatorn till dem är nästan alltid dubbelisolerad. Jorden finns i så fall bara för uttaget. Att du inte tänker använda uttaget duger inte. Kan du ta bort det helt kan det vara ok. Nu misstänker jag att transformatorn ligger i den vita klumpen vid uttaget. Att de alltså sitter ihop. Då skulle man behöva byta transformatorn.

I så fall borde du sätta en transformator för LED, (tycker det ser ut att sitta halogenlampor, du kommer att bli tokig på att byta halogenlampor). Det finns ersättnings LED lampor som passar i hållarna. Men det är oftast så strömsnåla att det blir för lite för att transformatorn skall fungera. Idag sitter det troligen 2 10 W lampor, du kan byta till 2 W LED och få lite starkare ljus på köpet.

OM du skall ha ett uttag så måste det dessutom finnas en jordfelsbrytare.
 
M MissTerese skrev:
Så med andra ord är det bara att sätta tillbaka gamla lampan och hänga upp skåpet utan ström?
Du får helt enkelt ringa en elektriker som drar fram en jord åt dig
 
  • Gilla
MissTerese
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du får helt enkelt ringa en elektriker som drar fram en jord åt dig
Ja eller byta klumpen med uttaget, till en LED transformator. Inte så svårt att göra själv.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja eller byta klumpen med uttaget, till en LED transformator. Inte så svårt att göra själv.
ska kolla på det :) Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.