Hej.

ca 25kvm av källargolvet ska bilas bort och kan inte bestämma mig för om jag ska bila upp eller såga?
Har fått höra det ena och det andra med för och nackdelar så jag tänkte höra va ni skulle rekommendera ?
huset är byggd -58 och väggarna är blåbetong med putsad fasad.

Tack på förhand
 

Bästa svaret

Varför inte göra båda två? Såga schack-rutor och bila bort/ner till lagom stora bitar att forsla ut. Det jobbiga är att det dammar så vansinnigt så se till att stänga till där du inte vill ha in dammet (jag plastade och tejpade samt använde dammfälla), skaffa en bra mask och grovdammsugare. Försäkra dig bara att det inte ligger något oväntat i golvet. I min kåk från -70 låg inkommande el i en dukt ingjuten i 10cm ner i källarplattan, den klara sig fast bilmaskinen var på dukten.

Ta bort blåbetongen om den ligger som ett isolerande skikt mot grund invändigt så slipper du oroa dig för radon (utöver radon från mark) och regla upp invändigt med plåtreglar istället.

Glöm inte att det är tungt som satan så köp hem några backar malt och bjud in polarna över en helg eller två och kör.
 
  • Gilla
Christoffer B
  • Laddar…
Tack för svaret.
Tänker hyra kapsåg med vatten för att just slippa dammet.

Jag har begärt ut alla handlingar från kommunen samt bett dom markerar ifall det är något under och tydligen är det bara avloppsrör som korsar och den tänkte jag byta ut i alla fall.
Nu när jag håller på rensa där arbetet tänkt påbörjas så visade det sig fukt i en av väggarna så fler överraskningar lär tyvärr dyka upp.

Återigen tack för tipset.
 
  • Gilla
Byggprojektören
  • Laddar…
Låter smart. Då har du koll. Reglar du med plåt och har en luftspalt mellan så kan du köpa dig lite tid. Men du bör nog se över dräneringen samt utvändigt fuktskydd och byta detta om det inte är gjort. Men det är det som är charmen med äldre hus, man vet aldrig vad som döljer sig bakom väggar och skrå förrän man öppnat upp ;)
 
  • Gilla
Al Yasso
  • Laddar…
Igår påbörjade jag sågningen av källargolvet o så kom första överraskningen.
Plattans tjocklek var 7-8 cm med grus under.
Väggen som är mellan var bara o sätta en karate spark på.

Uppdatering kommer..
 
  • Sågat källargolv med synlig tjocklek på 7-8 cm och grus under, omgiven av verktyg och röd laserlinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggprojektören
  • Laddar…
Det dammar mycket när man sågar och slitage på skivan blir dyrt.

Har du provat med slägga? Jag tyckte att det var väldigt effektivt. Så kan man bila bort det som är närmast väggarna.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det dammar mycket när man sågar och slitage på skivan blir dyrt.

Har du provat med slägga? Jag tyckte att det var väldigt effektivt. Så kan man bila bort det som är närmast väggarna.
Jag har hyrt en kapsåg med vatten och köptlös klingan bara för att slippa tjafset om slitaget. Dessutom kan använda klingan igen ifall det behövs om det ej helt sliten.
Däremot sågade jag en blåbetong vägg med tigersåg och j***vlar vad dammigt det blev. ( tur att man har täckt för det mesta )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.