Hej.
Tänkte sätta in en ny toalettlampa men blir osäker på hur jag ska koppla när den gammal lampans kablar består utav blå och grön?
Blå är väl n och är då brun fas? Ska jag köra på blå +blå och grön+brun?

Tack på förhand.

Elektriska kablar med blå och grön färg och tejp hänger ur hål i vägg vid installation av toalettlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en elkabel med avskalade ändar i brunt, blått och grönt mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lampan ska jord och du har ingen jord.
Så det sket sig.
 
Men vad surt... Trodde att jag bara kunde strunta i den jordade kabeln.
Det är ett badrumsskåp med lampa om det spelar någon roll
 
Som sagt din nya lampa behöver skyddsjordas, den gulgröna tråden.
 
Tycker det är väldigt intressant med avsaknad av jord i ett badrum
 
Så tråkigt. Jag var helt inne på att det gick bra att bara vika den jordade kabeln åt sidan efter som själva rummet inte har jordat.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Tycker det är väldigt intressant med avsaknad av jord i ett badrum
Eller hur!!! Huset är från 74 och det är i källaren.
Toaletten på entréplan har jordat.
Så konstigt.
 
J
M MissTerese skrev:
Så tråkigt. Jag var helt inne på att det gick bra att bara vika den jordade kabeln åt sidan efter som själva rummet inte har jordat.
Fast vattenledningar är ofta jordade, så kommer en fasledare i kontakt med höljet, eller nån metalldel blir det spänning mellan höljet etc och tex kranen. Det är därför man kastar brödrosten i badkaret i skräckfilmer.
 
J Jocke Best skrev:
Fast vattenledningar är ofta jordade, så kommer en fasledare i kontakt med höljet, eller nån metalldel blir det spänning mellan höljet etc och tex kranen. Det är därför man kastar brödrosten i badkaret i skräckfilmer.
Så med andra ord är det bara att sätta tillbaka gamla lampan och hänga upp skåpet utan ström?
 
Ja eller skaffa en annan lampa som är dubbelisolerad. Då skall den inte vara jordad. Det visas med en symbol med två kvadrater i varandra.

Du kanske skall titta/visa på din nyköpta utrustning. Vi som säger att du behöver jord, har baserat det på att du visar en kabel från lampan med jordledare. Det är ju inte säkert att jordledaren är inkopplad i lampan. Om lampan är dubbelisolerad så skall den inte vara jordad.
 
H hempularen skrev:
Ja eller skaffa en annan lampa som är dubbelisolerad. Då skall den inte vara jordad. Det visas med en symbol med två kvadrater i varandra.

Du kanske skall titta/visa på din nyköpta utrustning. Vi som säger att du behöver jord, har baserat det på att du visar en kabel från lampan med jordledare. Det är ju inte säkert att jordledaren är inkopplad i lampan. Om lampan är dubbelisolerad så skall den inte vara jordad.
Det är ett vanligt badrumsskåp med två spottar.
Se om ni blir något klokare med korten.
Gjorde allt för att inte komma med i spegeln, Hahaha.
Närbild på ett avmonterat badrumsskåpsspotlightfäste mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två infällda halogenlampor i taket av ett badrumsskåp, undvikande av spegelreflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsskåp med två inbyggda spottar och elektriska uttag, skugga av fotografen syns indirekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan av ett badrumsskåp med elkablar och fästen för spotlightinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
M MissTerese skrev:
Gjorde allt för att inte komma med i spegeln, Hahaha.
Haha,skuggan ser vi iaf:)
 
Handyman 1 skrev:
Haha,skuggan ser vi iaf:)
Haha den bjuder jag på
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M MissTerese skrev:
Haha den bjuder jag på
Ett badrumsskåp med lampa OCH ett eluttag är det, det glömde du nämna :p

Det finns ytterliggare en lösning på ditt problem, det är att man drar dit en skyddsjord där skåpet ska sitta och till alla andra övriga uttag i badrummet, det bara för att hela utrymmet måste jordas samtidigt (y)
 
R
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Tycker det är väldigt intressant med avsaknad av jord i ett badrum
Är det gammalt så är de inte alls märkligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.