Jag har ett tvåvåningshus. En hel del snö på taket också just nu.
Funkar det med en sk snöraka? Når man upp till taket med en 6 meters?
Bifogar bild på huset...
 
  • Rödmålat tvåvåningshus med snötäckt tak och balkong, omgivet av snölandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan rekommendera takräven.

http://m.takraven.se/

Skillnaden är att du står på taket /nocken. Istället för en lång stång har du ett rep.
 
R Robin Wahlman skrev:
Kan rekommendera takräven.

[länk]

Skillnaden är att du står på taket /nocken. Istället för en lång stång har du ett rep.
Frågan är då HUR kommer jag upp på taket :p
I dagsläget har jag ingen stege (tror jag) som når upp...
(detta är första vintern i huset, köpte pappas dödsbo med allt innehåll i höstas efter en låååång historia)
 
E EllinorLag skrev:
Frågan är då HUR kommer jag upp på taket :p
I dagsläget har jag ingen stege (tror jag) som når upp...
(detta är första vintern i huset, köpte pappas dödsbo med allt innehåll i höstas efter en låååång historia)
Taklucka från vinden?
 
Måste du göra något? Det ser inte ut att vara särskilt mycket snö där.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Taklucka från vinden?
Finns inte...
 
useless useless skrev:
Måste du göra något? Det ser inte ut att vara särskilt mycket snö där.
Den bilden är från februari förra vintern... Det var typ den enda vinterbild jag hade i datorn...
Det är mer nu, kan försöka ta en nyare bild...
Men å andra sidan så gjorde pappa inget åt snön på taket under de 18 år han bodde här :)
 
Låna en stege av en granne kanske?
Men, gå inte upp på taket själv om du inte känner dig säker.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Låna en stege av en granne kanske?
Men, gå inte upp på taket själv om du inte känner dig säker.
Jag får gå ut och inspektera...
Funderar på OM en sådan snöraka med teleskopskaft når upp?
De verkar vara slut överallt just nu, men till nästa vinter... Det finns med 10 meter skaft. räcker det?
 
Du behöver längre än du tror. Du behöver ju i princip stå i takets ”förlängning”. Dvs en bra bit ut ifrån själva huset. Så att du kan trycka redskapet längs med takets botten så att säga.
 
S skogstomten skrev:
Du behöver längre än du tror. Du behöver ju i princip stå i takets ”förlängning”. Dvs en bra bit ut ifrån själva huset. Så att du kan trycka redskapet längs med takets botten så att säga.
Så 10 meter räcker inte?
 
Takkupan du har är det nog svårt att lösa nerifrån marken på det sättet (Du måste då stå låååångt bort)

Från marken funkar det nog bäst på tak med ganska kraftig lutning och som är lätt att komma åt.

MEN du kan självklart stå på något själv för att komma högre upp. Någon ställning, upphissad traktorskopa, skylift osv. Då funkar det ju med en kortare. Dock ska man som alltid vara försiktigt när man jobbar en bit upp i luften. Finns mycket regler omkring det på förekommen anledning så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.