S
S Stadsfiskalen skrev:
Bra många idioter i den här tråden, som lever rövare med vattnet. Skärp till er!

41 kbm för två personer och hund.
har ingen koll på min vattenförbrukning men jag brukar duscha i 2-3 timmar och ha en film på samtidigt, sjukt skönt när det är kallt ute :)
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
har ingen koll på min vattenförbrukning men jag brukar duscha i 2-3 timmar och ha en film på samtidigt, sjukt skönt när det är kallt ute :)
Jag förstår dig.
Visst, slöseri.
Men hur får du varmvattnet att räcka så länge?!

Edit.
Du bor givetvis i en lägenhet i stan.....:oops:
 
Kollade senaste 4 åren och använder mellan 80-100 kbm per år. 2 vuxna och 1 yngre barn. Ganska många badkarsbad (kanske 1 bad varannan dag på vintern och mer sällan på sommaren), handdisk och fulla tvättmaskiner om man tänker på hur det ser ut med typiska "förbrukare". (lite bevattning men inte så mycket)
 
hsd
Tänker osökt på skotten son vant hästen att inte äta och när han skulle tränihästen att inte dricka....så dog den
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ca 66 kbm på ett år.
Två gamlingar och 7-10 höns.
Hoppsan!
Glömde 2 - 4 kossor under sommarhalvåret.
De dricker en hel del. Ett badkar var annan dag ungefär.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Läste av mätaren häromdan. 51 m3. En 48-årig tjurskalle och två katter.
Så var det dags igen.
53 m3. En 49-årig tjurskalle och två katter.
 
P peter_73 skrev:
>>låter otroligt konstigt att man kan ha avlopp men ej vatten..

Så är det här också, man är tvungen att ha kommunalt avlopp men inte vatten. Fast kostnad 4000kr/år för båda V&A, och ca 10 kr pr m3 förbrukad vatten. Man är ju inte speciellt motiverad att spara på vattnet med den kostnadsstrukturen...
Det är avloppet som är den stora kostnaden för kommunen, dessutom behöver anläggningarna för såväl färskvatten som avlopp en viss minförbrukning/minsta genomflöde men det talar man inte så mycket om.
 
Vi, två personer, bor i hus på landet. Satte in vattenmätare 8 okt 2019. Var mest intresserad hur mycket vatten som verkligen går år. Gemensamt vatten med fem andra fastigheter. Tyckte att vi kan inte använda så mycket vatten som genomsnittet i Sverige. (Mycket diskussioner om detta med broder som är VA-chef.)
Och nu efter 454 dagar så ligger vi på låga 74 liter per person per dag. (Totalt 67 m3)
Känner inte att vi snålar på vatten, men bryr oss. Dusch, tvättmaskin, diskmaskin/handdisk. Vacuumtoalett påverkar positivt. Samlar regnvatten till utevattning så mycket det går. Känner inte att vi annars snålsparar. Lagar mycket mat hemma, känns som det går åt mycket där. Potatisvatten, pastavatten, skölja, diska etc. Duschar hemma. Ökad förbrukning ordentligt vid gästbesök. Sommar upp mot 10 personer vissa veckor, två-tre under älgjakt etc.
 
Peter Lustig Peter Lustig skrev:
Vi, två personer, bor i hus på landet. Satte in vattenmätare 8 okt 2019. Var mest intresserad hur mycket vatten som verkligen går år. Gemensamt vatten med fem andra fastigheter. Tyckte att vi kan inte använda så mycket vatten som genomsnittet i Sverige. (Mycket diskussioner om detta med broder som är VA-chef.)
Och nu efter 454 dagar så ligger vi på låga 74 liter per person per dag. (Totalt 67 m3)
Känner inte att vi snålar på vatten, men bryr oss. Dusch, tvättmaskin, diskmaskin/handdisk. Vacuumtoalett påverkar positivt. Samlar regnvatten till utevattning så mycket det går. Känner inte att vi annars snålsparar. Lagar mycket mat hemma, känns som det går åt mycket där. Potatisvatten, pastavatten, skölja, diska etc. Duschar hemma. Ökad förbrukning ordentligt vid gästbesök. Sommar upp mot 10 personer vissa veckor, två-tre under älgjakt etc.
 
Jag bor ensam men vi är 2 vuxna och ett barn under helgen då har jag ca 1500 liter per månad eget SPA som jag tömmer 2 ggr per år odlar grönsaker men har regnvatten till det
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A
johnsilver johnsilver skrev:
Jag bor ensam men vi är 2 vuxna och ett barn under helgen då har jag ca 1500 liter per månad eget SPA som jag tömmer 2 ggr per år odlar grönsaker men har regnvatten till det
Betyder det 18 m3 per år?
 
Bra tråd.
Har ingen kontroll på min egna förbrukning (egen brunn ingen mätare) men sparar regnvatten till bevattning.

Snittförbrukning i Sverige är enligt svenskt vatten 140 liter/person och dygn fördelat på
Följande:

  • 60 liter för personlig hygien.
  • 30 liter för toalettspolning.
  • 15 liter för disk.
  • 15 liter för tvätt.
  • 10 liter för mat och dryck.
  • 10 liter övrigt.


140 liter/person/dygn= 51,1 kubik/person/år

länk:
https://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/
 
Handyman 1 skrev:
Betyder det 18 m3 per år?
I år blev det ca 30 kbm kostar ca 11kr / kbm
 
Tobbe.A
73 kbm efter senast avläsningen, då har vi ökat 10 kbm sen året innan. Två vuxna och två barn 2-5 år.
 
S
2 vuxna, 5 barn, 4-6 hästar
Vi har gått från en förbrukning på 255kbm/år till 174kbm/år.

Vi har egen brunn i stallet, men under sommaren så tankar vi hästarna från slangen vid huset pga sommarhagar. 2018 så gjöt vi en 100kvm betongplatta som jag spolade med vattenspridare i flera veckor.
Det hör heller inte till ovanligheten att sommarhagarnas baljor fylls en hel natt pga vissa glömmer bort slangen.

Jag tror att vi kan lätt gå under 150kbm/år om vi bara sköter oss utan att snåla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.