Claes Sörmland
Karlia Karlia skrev:
Jag har inte köpt och sålt bostad många gånger men jag har både när jag köpt och sålt fått/gett en genomgång. Gör man inte så? Strålande tillfälle annars att gå igenom sånt som ska lämnas eller tas med. Så kan man komma överens.
Jag fick faktiskt en genomgång av lägenheten jag köpte på 90-talet av säljaren utan mäklare. Men annars så har det bara varit fråga 15 minuters visning och sen har man inte sett lägenheten före affären var klar. Mäklaren lägger ju tillträdet på sitt kontor låååångt ifrån lägenheten för att slippa dylika diskussioner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag fick faktiskt en genomgång av lägenheten jag köpte på 90-talet av säljaren utan mäklare. Men annars så har det bara varit fråga 15 minuters visning och sen har man inte sett lägenheten före affären var klar. Mäklaren lägger ju tillträdet på sitt kontor låååångt ifrån lägenheten för att slippa dylika diskussioner.
Genomgång har jag haft när handpenning är lagd. För att undvika tjafs om hatthyllor och sånt. Men kanske jag har haft tur att både de säljare och köpare jag träffat gått att prata med, har inte varit något problem med att komma överens.
 
D Dublin skrev:
Det som blir spännande framöver är ju alla olika typer av smarta hem lösningar. Där kanske köparen vill att en bra och väldokumenterad lösning ingår, men en kass lösning som knappt funkar när säljaren tagit med sin dator som styrde allting kanske man vill ha helt urkopplad...
Frågan är ju hur köparen ska veta att hemmet är smart? Mitt hem är det till viss del, men det lär inte märkas på en visning om inte spekulanterna börjar skruva lös uttag, lysknappar, armaturer och diverse annat.
Å andra sidan lär jag plocka bort en hel del grejer innan det blir dags för försäljning också..
 
Bostadsrättsföreningen brukar göra en överlåtelsebesiktning där lägenhetens skick dokumenteras vid överlåtelsen.
Det som fanns från början spis, kyl, hatthylla noteras om det fattas.
 
Jag hade nog struntat i hatthyllan jag med, jag vill att mitt hem består av saker med min dåliga smak. Men väggen tycker jag tillhör lgh/villa så den kunde säljaren återlämna
 
  • Haha
  • Gilla
Erik Salhammar och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Skyflakes skrev:
Bostadsrättsföreningen brukar göra en överlåtelsebesiktning där lägenhetens skick dokumenteras vid överlåtelsen.
Det som fanns från början spis, kyl, hatthylla noteras om det fattas.
Det står bostadsrättsföreningen fritt att notera vad de vill om sina bostadsrättslägenheter men enligt lagen så har bostadsrättsinnehavaren stor frihet att ändra på lägenhetens inredning. Kravet är att bostadsrättsinnehavaren på egen bekostnad håller lägenheten i gott skick (7 kap. 12 § bostadsrättslagen). Att hatthylla skulle vara ett krav för gott skick tror jag är att övertolka vår tills nyligen mycket homogena kultur något. Om det nu inte finns någon förening som reglerar hatthyllor i sina stadgar. Skulle förvisso inte förvåna mig om det finns nån rest från ett auktoritärt 70-tal i någon förening.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Fairlane
S Skyflakes skrev:
Bostadsrättsföreningen brukar göra en överlåtelsebesiktning där lägenhetens skick dokumenteras vid överlåtelsen.
Det som fanns från början spis, kyl, hatthylla noteras om det fattas.
Jag var ordförande under ett antal år i en BRF år. Vi hade under den tiden ett antal överlåtelser och och noll besiktningar. Gjorde vi fel?
Jag tror inte det är helt vanligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Jag var ordförande under ett antal år i en BRF år. Vi hade under den tiden ett antal överlåtelser och och noll besiktningar. Gjorde vi fel?
Jag tror inte det är helt vanligt.
Tror det där med besiktningar har kommit på senare år i och med att folk renoverar mer nu och då särskilt våtrum och kök. Då blir föreningens styrelse orolig och kanske triggad av nån jobbig eller dyr incident (våtrum, OVK-problem eller åverkan på uppvärmningssystemet) så börjar man besiktiga.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Frågan är ju hur köparen ska veta att hemmet är smart? Mitt hem är det till viss del, men det lär inte märkas på en visning om inte spekulanterna börjar skruva lös uttag, lysknappar, armaturer och diverse annat.
Å andra sidan lär jag plocka bort en hel del grejer innan det blir dags för försäljning också..
Jo. Men jag kan gissa att det kommer att komma en hel del diskussioner i framtiden. Vissa kan säkert ha med sina smarta hem lösningar som en säljpitch, men det kanske inte alls är självklart hur de funkar för någon som inte känner till hur det är uppsatt. Dessutom kan det vara svårt att få hjälp med en krånglande lösning än av den som satte upp den. Ska bli spännande å se vilka trådar som dyker upp på BH i framtiden :)
 
T Trunk skrev:
Vad är det för dum sak att säga? Finns väl inget som tyder på att TS inte är kapabel att fixa till skadan om hen vill?


Men visst, om du köper mitt hus så antar jag att det är ok för dig om jag sågar av 5 cm på alla handtagen. Jag menar; fixar man inte att byta handtag så kanske man inte ska äga sitt boende.

Nä, tänkte väl det.
jag är tveksam till att TS fixar det då man gör sig omaket att starta en tråd om det, svaret finns överallt. Det är OK. Fråga mäklaren ?

hur förväntar sig folk att man sk hänga upp saker på väggarna utan att det blir hål och märken. Suck.

jag tror jag förstår din liknelse med handtagen men jag tror inte du förstår att hål är ok, men såga dörrhandtag är ej ok.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det står bostadsrättsföreningen fritt att notera vad de vill om sina bostadsrättslägenheter men enligt lagen så har bostadsrättsinnehavaren stor frihet att ändra på lägenhetens inredning. Kravet är att bostadsrättsinnehavaren på egen bekostnad håller lägenheten i gott skick (7 kap. 12 § bostadsrättslagen). Att hatthylla skulle vara ett krav för gott skick tror jag är att övertolka vår tills nyligen mycket homogena kultur något. Om det nu inte finns någon förening som reglerar hatthyllor i sina stadgar. Skulle förvisso inte förvåna mig om det finns nån rest från ett auktoritärt 70-tal i någon förening.



Jag skrev fel. Bostadsrättsföreningen kan göra en ”tillsyn”. Det beror väl på vad som står i föreningens stadgar. Det är för att upptäcka eventuella brister föreningen kan vara skyldiga att åtgärda och kan även upplysa en köpare om andra brister som ligger på säljarens ansvar.
Föreningen brukar kontrollera att rätt antal nycklar enligt föreningens låssystem överlämnas. Fattas nycklar kan säljaren få bekosta låsbyten. Det finns ju gemensamma utrymmen. Kontroll att förråd är tömda och överlämnas osv. Att vattenskador inte finns samt att fönster, ventilation, väggar inte är ombyggda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mickebandsåg skrev:
Jag hade nog struntat i hatthyllan jag med, jag vill att mitt hem består av saker med min dåliga smak.
Faktiskt det första jag skruvade ned när jag köpte en bostadsrätt nyligen, den smaklösa IKEA-hatthyllan. Snabbt ersatt med en antik sak med gjutna gavlar och i betsat trä.
 
Gissar att den såldes av nån söndercurlad 90-talist. Ring hans pappa så kommer han och spacklar.
Oavsett så lämnar man inte sådana hål efter sig. Sen lär du inte ha framgång i att klaga utan bit ihop och spackla själv. Ber du han spackla lär resultatet bli därefter. Dvs förmågan att inse hur ens beteende uppfattas av andra verkar saknas hos säljaren
 
  • Haha
  • Gilla
mellansorken och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är man från Tyskland så kommer det naturligt...
I Tyskland måste man ofta bygga in kök i hyreslägenhet (motsvarande hyra i andra hand).
 
S Skyflakes skrev:
Bostadsrättsföreningen brukar göra en överlåtelsebesiktning där lägenhetens skick dokumenteras vid överlåtelsen.
Det som fanns från början spis, kyl, hatthylla noteras om det fattas.
Det har jag aldrig varit med om, och då har jag bytt ett antal ggr
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.