Tänkte skruva upp gips i taket och sen spackla skarvarna i helgen. Inser efter att ha läst på nätet att jag kanske borde köpt skivspackel men har bara köpt finspackel. Gör jag bäst i att köpa skivspackel för att få dit pappersremsan bra eller funkar det med finspackel?

Bonusfråga: Kortsidorna på gipsskivorna är ju inte fasade. Sist när jag hade målare som fixade spackling av taket så har jag för mig att jag skruvade upp kortsidorna så tätt som möjligt och gjorde ingen fasning.Är det rätt eller borde de fasas också så att spackling och papperremsa inte bygger upp?
 
P På Fritiden skrev:
Tänkte skruva upp gips i taket och sen spackla skarvarna i helgen. Inser efter att ha läst på nätet att jag kanske borde köpt skivspackel men har bara köpt finspackel. Gör jag bäst i att köpa skivspackel för att få dit pappersremsan bra eller funkar det med finspackel?

Bonusfråga: Kortsidorna på gipsskivorna är ju inte fasade. Sist när jag hade målare som fixade spackling av taket så har jag för mig att jag skruvade upp kortsidorna så tätt som möjligt och gjorde ingen fasning.Är det rätt eller borde de fasas också så att spackling och papperremsa inte bygger upp?
Vingar takgipaskivor som är 900x2400 som är fasade lika dant på både långsidor som kortsidor. På det viset hamnar inte pappersremsan ovanför.
Dyrare gips; 200 spänn för en skiva, men värt det.

Är du osäker på vilket spackel du ska använda är du troligtvis för oerfaren för att kunna spackla in pappersremsan överhuvudtaget (menar inget illa, det är jag med).
Rekommenderar att du limmat dit pappersremsan först. Sen spacklar över när allt torkat.
 
D Daaaaaniel skrev:
Vingar takgipaskivor som är 900x2400 som är fasade lika dant på både långsidor som kortsidor. På det viset hamnar inte pappersremsan ovanför.
Dyrare gips; 200 spänn för en skiva, men värt det.

Är du osäker på vilket spackel du ska använda är du troligtvis för oerfaren för att kunna spackla in pappersremsan överhuvudtaget (menar inget illa, det är jag med).
Rekommenderar att du limmat dit pappersremsan först. Sen spacklar över när allt torkat.
Gipset är redan köpt så det byter jag inte. Mest för att det är omständligt att köra fram och tillbaka och jag har hyrt en skivlyft för morgondagen för att montera upp det. Så frågan om kortsidan kvarstår egentligen.

Vad limmar man lämpligen med? Tapetklister? (det har jag nämligen hemma redan).
 
Inte tapetklister om du ska limma, våtrumslim eller motsvarande behöver det va.
Håller förövrigt med om att använda skivor med försänkning runt om, speciellt om man inte är van att spackla.
 
N
Det funkar med tapetklistret, men våtrumslim är möjligen bättre då tapetklistret kan släppa när pappersan suger fukt från spacklet. Jag har kört med båda och det har funkat.
Sista rummet tapetserade jag taket med renoveringstapet också för att slippa slipa skarvarna så mycket, och minska risken för sprickor lite till
 
P På Fritiden skrev:
Tänkte skruva upp gips i taket och sen spackla skarvarna i helgen. Inser efter att ha läst på nätet att jag kanske borde köpt skivspackel men har bara köpt finspackel. Gör jag bäst i att köpa skivspackel för att få dit pappersremsan bra eller funkar det med finspackel?

Bonusfråga: Kortsidorna på gipsskivorna är ju inte fasade. Sist när jag hade målare som fixade spackling av taket så har jag för mig att jag skruvade upp kortsidorna så tätt som möjligt och gjorde ingen fasning.Är det rätt eller borde de fasas också så att spackling och papperremsa inte bygger upp?
Nordsjö skarvspackel är klibbigt jämfört med deras finspackel. Jag rekommenderar att fästa pappremsor med skarvspackel och efter torkning fylla vidare med finspackel. Det finns allround spackel men det är mycket enklare med rätt material. Man lämnar helst en liten glipa mellan skivorna och skär 45 grader vid kortsidorna. Detta för att ha möjlighet att fylla och därmed fästa ihop skivorna. Höjden som pappremsor och spackel bygger släter du ut på typ 30 cm åt varje sida.
Det finns många filmer på Youtube om hur man spacklar gips.
Lycka till
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.