Hej,

Jag ska byta tak inom snar framtid och funderar över avloppsavluftningen som sitter uppe på taket.
Rörmokaren som var hit frågade mig varför jag hade 2st avluftningar och sa att det brukar endast vara 1. Det har alltid varit 2st avluftningar sedan det byggdes 1959. Jag äger ett Mockfjärds Elementhus från 59- och funderar över om jag kan ta bort ena avluftningen så jag slipper ha 2st genomföringar i nya taket? Är det någon som har liknande som mig och har tagit bort ena?
 
  • Ritning av husets avloppssystem med markerade avloppspunkter i ett Mockfjärds Elementhus från 1959.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
En per lodrät stam med WC är nog en klok idé så att vattenlåsen nedströms om WC:n på stammen inte dras torra. Men kan du koppla ihop stammarna på vinden så får du bara ett hål genom taket.
 
  • Gilla
NoOne2k och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En per lodrät stam med WC är nog en klok idé så att vattenlåsen nedströms om WC:n på stammen inte dras torra. Men kan du koppla ihop stammarna på vinden så får du bara ett hål genom taket.
Ska kika om det går att koppla ihop avluftningen från den "vänstra" på bilden med den högst upp på ett bra sätt. Det ända är att när man tittar upp på vinden så syns inte den vänstra avluftningen som går igenom taket, den är precis emellan där takstolen och väggen för övervåningen möts i vinkel.
Men då har jag kvar 2st avluftningar men att dom alternativt sätts ihop, det är alltså inget problem med att sätta ihop 2 med 1?
Tack så länge!
 
Claes Sörmland
J Jowke skrev:
Men då har jag kvar 2st avluftningar men att dom alternativt sätts ihop, det är alltså inget problem med att sätta ihop 2 med 1?
Om det inte finns skäl att tro att det spolas i olika toaletter på de olika stammarna samtidigt (tänk hus med flera lägenheter per stam) så går det att hoppla ihop.

Hm, funderar nu på om det formellt bryter mot någon AMA-regel. Svårt att veta eftersom alla dessa dokument är dolda bakom paywalls.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det inte finns skäl att tro att det spolas i olika toaletter på de olika stammarna samtidigt (tänk hus med flera lägenheter per stam) så går det att hoppla ihop.

Hm, funderar nu på om det formellt bryter mot någon AMA-regel. Svårt att veta eftersom alla dessa dokument är dolda bakom paywalls.
Nu när du säger det så är det precis så för en bekant som bor i en lägenhet. Att sätta en vakum ventil på den ena är inte att rekommendera då?
 
Claes Sörmland
J Jowke skrev:
Nu när du säger det så är det precis så för en bekant som bor i en lägenhet. Att sätta en vakum ventil på den ena är inte att rekommendera då?
Funkar också men sätt den inte dolt så att du inte upptäcker när den slutar fungera och börjar läcka fuktig luft.
 
J Jowke skrev:
Nu när du säger det så är det precis så för en bekant som bor i en lägenhet. Att sätta en vakum ventil på den ena är inte att rekommendera då?
Nu när du ändå har två stammar som går upp på vinden så hade jag kopplat ihop dem för att få en genomföring mindre. Jag gjorde så när jag byggde till huset. Vaccum-ventil anser jag är en nödlösning. Risken att den täpps igen och behöver bytas är ofantligt mycket större ä att det blir fel på den riktiga avluftningen.
 
N NoOne2k skrev:
Nu när du ändå har två stammar som går upp på vinden så hade jag kopplat ihop dem för att få en genomföring mindre. Jag gjorde så när jag byggde till huset. Vaccum-ventil anser jag är en nödlösning. Risken att den täpps igen och behöver bytas är ofantligt mycket större ä att det blir fel på den riktiga avluftningen.
Okej, det lutar mot att koppla ihop för att slippa 2 genomföringar. Är det något att tänka på när man drar denna upp till den andra, såsom 90 graders böjar och lutning? Tänker om det behöver vara någon speciell lutning på dessa eller kan man helt enkelt sätta dit en 90 böj från ena och sedan dra ett rakt rör över till den andra och koppla ihop?
 
J Jowke skrev:
Okej, det lutar mot att koppla ihop för att slippa 2 genomföringar. Är det något att tänka på när man drar denna upp till den andra, såsom 90 graders böjar och lutning? Tänker om det behöver vara någon speciell lutning på dessa eller kan man helt enkelt sätta dit en 90 böj från ena och sedan dra ett rakt rör över till den andra och koppla ihop?
Se bara till att du har lite fall så att eventuellt kondensvatten inte blir stående.
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Se bara till att du har lite fall så att eventuellt kondensvatten inte blir stående.
Då kör jag på det. Tack för hjälpen!
 
Hej igen!

Sitter o funderar angående ihopkopplingen av avloppsavluftningen då vi ska påbörja det nästa vecka.
Är det möjligt att koppla ihop röret som på bilden? Ett grenrör med 45 graders utlopp uppåt och sedan en böj efter det och ihop med det andra avloppet. Det viktiga är väl att jag inte skapar ett vattenlås så att avluftningen inte fungerar. Känns bara i mitt huvud lite säkrare att dra det på detta viset för att det inte ska behöva komma ner "regn" i båda och bara i det befintliga som går rakt ner. Eller övertänker jag det hela?
Schematisk ritning av ett hus med avloppsledningar, inklusive WC, dusch, tvättstuga och köksavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller är det ett måste att koppla ihop det som på denna bild?
Schematisk ritning av husets avloppssystem med markeringar för WC, dusch, kök och pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Båda varianterna kommer att funka.
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Båda varianterna kommer att funka.
Perfekt, då kör jag med första lösningen. Tack för snabbt svar!
 
Det räcker att den ena stammen slutar öppet på taket. På den andra kan du sätta en vakuumventil.
Men om det är enkelt att dra rör så är det såklart bättre eftersom det blir en pryl mindre som kan krångla.
 
useless useless skrev:
Det räcker att den ena stammen slutar öppet på taket. På den andra kan du sätta en vakuumventil.
Men om det är enkelt att dra rör så är det såklart bättre eftersom det blir en pryl mindre som kan krångla.
Ja det är en del krångel att få upp röret på vind eftersom idag går denna som jag vill dra om precis upp i väggvinkeln, så den syns varken på kattvind eller på vinden idag. Har bara fått höra att ventilerna är inte att rekommendera, därav tänkte jag försöka mig på rör. I annat fall om man nu vill använda en ventil kan denna sitta högt upp på väggen i badrummet med en hilo-lucka så man kan inspektera den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.