Fairlane Fairlane skrev:
Inte direkt en lag, men ganska tydligt här: [länk]

Där står just hatthylla med som en sak som räknas som byggnadstillbehör.

Från den sidan:
För bostadsrätter är läget delvis annorlunda. De föremål som föreningen har tillfört lägenheten, exempelvis vitvaror och hatthylla, kan säljaren aldrig undanta från köpet: säljaren äger ju inte föremålen utan det gör föreningen. Det gäller även om bostadsrättshavaren skulle ha bytt ut föremålen, exempelvis ersatt föreningens vitvaror med nya i samband med en köksrenovering. De nya vitvarorna kommer att ägas av föreningen.


Rent allmänt så skulle jag skämmas som fasen om jag lämnade det så där till den nya ägaren.
Som jag har förstått det ska vitvaror som var på visning oxå var kvar vid övertagandet likaså annat som räknas som fast installation ex blomsterbänksar torde även gälla hatthylla
 
"Hatthylla ska ingå"
Så låter det alltid :) påminner så mycket om när vi köpte hus och säljaren skruvat ner och tagit med sig hatthyllan. Påpekade att den borde lämnats kvar.
Fick både mäklaren och säljaren emot mig.
Mäklaren sa: "Om hatthyllan passar ihop med ens skohylla, då är det okej att ta med den".
Säljaren sa senare: "Hatthyllan passar så bra ihop med vår skohylla så därför valde vi att ta med den".

Man får ju helt enkelt välja sina strider och detta var en strid jag inte ens orkade gå hårt åt.
Här har säljaren tagit med sig en hatthylla och lämnat märken i väggen. Påpeka att den borde lämnats kvar och tillhör den föreningen så borde den verkligen lämnats. Men vägrar säljaren, ptja köp en ny hatthylla och lite spackel som någon föreslog. Antar att kostnaden för hatthylla + spackel är oerhört liten i förhållande till vad du betalade för lägenheten.
 
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
För bostadsrätter är läget delvis annorlunda. De föremål som föreningen har tillfört lägenheten, exempelvis vitvaror och hatthylla, kan säljaren aldrig undanta från köpet: säljaren äger ju inte föremålen utan det gör föreningen. Det gäller även om bostadsrättshavaren skulle ha bytt ut föremålen, exempelvis ersatt föreningens vitvaror med nya i samband med en köksrenovering. De nya vitvarorna kommer att ägas av föreningen.
Jag tycker det är en konstig utgångspunkt att försöka förklara detta med föreningens ägande. Skruvar man t ex ned hatthyllan före man har visningen vid försäljningen av bostadsrätten och slänger den så är den inte en del av köpet. Då har man alltså slängt föreningens egendom enligt resonemanget. Inte hjälpsamt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Själv tar jag med mig allt som jag satt upp, installerat, betalat för, byggt, äger. Varför skulle jag lämna det? Varför skulle någon annan vilja ha mina saker? Likaväl skulle jag aldrig ställa krav på att den jag köper av skulle lämna kvar något av sina ägodelar. Kanske provocerande men sen kan man ju alltid komma överens om det gäller något specifikt som passar mycket bra på ett visst ställe.

Angående hålet i väggen är det väl bara att fixa själv. Det är ju kul vetja ;)

Trevlig Helg!
 
  • Gilla
Lis1b och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker det är en konstig utgångspunkt att försöka förklara detta med föreningens ägande. Skruvar man t ex ned hatthyllan före man har visningen vid försäljningen av bostadsrätten och slänger den så är den inte en del av köpet. Då har man alltså slängt föreningens egendom enligt resonemanget. Inte hjälpsamt.
Jag kan hålla med om detta, men även om man struntar i den delen så står det också:
Exempel på byggnadstillbehör är följande.

  • Garderober och garderobsinredning
  • Duschkabin
  • Kylskåp
  • Inmonterad mikrovågsugn
  • Toalett och badrumsinredning
  • Persienner
  • Frys
  • Stege för sotning
  • Inbrottslarm
  • Spisfläkt
  • Mangel
  • Brandlarm
  • Badkar
  • Fönsterluckor
  • Hatthylla
  • Badrumsskåp
  • Radiatorer
  • Kamin
  • Torktumlare
  • Parabolantenn
  • Tvättmaskin
  • Torkskåp
  • Porttelefon
  • Centraldammsugare

Sen kan man ju välja att undanta vissa saker. När vi sålde vårt hus så undantog vi larmet och en tvättmaskin (vi hade 2). Till fotograferingen hade vi plockat bort tvättmaskinen, så den finns inte med på bild. Till visning så stod tvättmaskinen på plats i tvättstugan igen, men den var inte ansluten och det satt en lapp på att den inte ingick. Larmet informerade mäklaren om, samt att det stod i prospektet vill jag minnas.

Sen skulle jag inte bry mig särskilt mycket om en saknad hatthylla, men att lämna det så där skulle iallafall inte jag ha mage att göra.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Själv tar jag med mig allt som jag satt upp, installerat, betalat för, byggt, äger.
Installerat bergvärme och plockar med dig? :seenoevil:
Du skrev "Själv tar jag med mig allt som jag satt upp, installerat, betalat för, byggt, äger. ;)
Det är iofs helt ok att ta med dig vad du vill när du flyttar, men det finns vissa saker som "ska" lämnas kvar om man inte avtalar om annat, så det gäller att avtala om de sakerna, så man inte får problem efteråt.
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Själv tar jag med mig allt som jag satt upp, installerat, betalat för, byggt, äger. Varför skulle jag lämna det? Varför skulle någon annan vilja ha mina saker? Likaväl skulle jag aldrig ställa krav på att den jag köper av skulle lämna kvar något av sina ägodelar. Kanske provocerande men sen kan man ju alltid komma överens om det gäller något specifikt som passar mycket bra på ett visst ställe.

Angående hålet i väggen är det väl bara att fixa själv. Det är ju kul vetja ;)

Trevlig Helg!
Man kan ju alltid fråga sig varför man säljer sakerna om man har för avsikt att behålla dom?
Dvs byggnadstillbehör man vill ta med sig ska undantas annars har man ju sålt dom?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Installerat bergvärme och plockar med dig? :seenoevil:
Du skrev "Själv tar jag med mig allt som jag satt upp, installerat, betalat för, byggt, äger. ;)
Det är iofs helt ok att ta med dig vad du vill när du flyttar, men det finns vissa saker som "ska" lämnas kvar om man inte avtalar om annat, så det gäller att avtala om de sakerna, så man inte får problem efteråt.
Jaja, kanske inte riktigt allt då ;)
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
R
BeaumontX BeaumontX skrev:
Fanns det en hatthylla där på visningen och/eller vid köpet? Om så, finns det något avtalat om hatthyllan? Har inget annat avtalats ska den ha ingått i köpet.
Lägg energin istället på att spackla upp det där eller rusta rummet helt.
 
Konstigt att just en hatthylla förväntas vara kvar. Vad säger att den ska vara kvar men inte en bokhylla?

Jag lämnar gladeligen kvar hatthyllorna när jag flyttar så jag har ingenting emot det men jag förstår inte anedlningen bakom det.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara för att förtydliga, hål i väggar från upphängda saker och möbler kommer med en bostadsrätt. Det är din sak att hantera som köpare när du nu flyttar in.
Ja, hål i väggen kan man förvänta sig men det här håller vi väl ändå med om att det är lite mer än ett hål? Det pluggen sitter i är ett hål, det andra är en delvis nedriven vägg som är fult som stryk.

H Hazze23 skrev:
Har en polare som trodde man tog med sig vitvaror när man flyttade också :crysmile: Han tyckte det var konstigt att man inte tog med sig det.
Själv skulle jag bli grinig om någon förväntade sig att jag skulle flytta vitvarorna, fy fan att bära dem.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Fixar man inte sådana hål så kanske man inte ska äga sitt boende.
Vad är det för dum sak att säga? Finns väl inget som tyder på att TS inte är kapabel att fixa till skadan om hen vill?


Men visst, om du köper mitt hus så antar jag att det är ok för dig om jag sågar av 5 cm på alla handtagen. Jag menar; fixar man inte att byta handtag så kanske man inte ska äga sitt boende.

Nä, tänkte väl det.

Missförstå mig inte, jag hade också köpt lite spackel och fixat det själv istället för att bråka men jag tycker ditt påstående var lite dumt.

Hade jag haft en dålig dag hade jag kanske skickat ett sms till säljaren och bett honom swisha en hundralapp av ren bitterhet. Hade dock inte gått vidare om han inte gjorde det, riktigt så mycket bittergubbe har jag inte blivit.
 
  • Gilla
  • Haha
Lasse67 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Trunk skrev:
Konstigt att just en hatthylla förväntas vara kvar. Vad säger att den ska vara kvar men inte en bokhylla?
Vår kultur. En lägenhet förväntas helt enkelt ha en hatthylla i hallen. Så det finns inga objektiva kriterier, det är bara traditionen.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om lägenheten inte har hatthylla, och sen skruvar man upp en så tillfaller den föreningen?
Det var en nyhet för mig...
 
Karlia
T Trunk skrev:
Konstigt att just en hatthylla förväntas vara kvar. Vad säger att den ska vara kvar men inte en bokhylla?

Jag lämnar gladeligen kvar hatthyllorna när jag flyttar så jag har ingenting emot det men jag förstår inte anedlningen bakom det.


Ja, hål i väggen kan man förvänta sig men det här håller vi väl ändå med om att det är lite mer än ett hål? Det pluggen sitter i är ett hål, det andra är en delvis nedriven vägg som är fult som stryk.


Själv skulle jag bli grinig om någon förväntade sig att jag skulle flytta vitvarorna, fy fan att bära dem.


Vad är det för dum sak att säga? Finns väl inget som tyder på att TS inte är kapabel att fixa till skadan om hen vill?


Men visst, om du köper mitt hus så antar jag att det är ok för dig om jag sågar av 5 cm på alla handtagen. Jag menar; fixar man inte att byta handtag så kanske man inte ska äga sitt boende.

Nä, tänkte väl det.

Missförstå mig inte, jag hade också köpt lite spackel och fixat det själv istället för att bråka men jag tycker ditt påstående var lite dumt.

Hade jag haft en dålig dag hade jag kanske skickat ett sms till säljaren och bett honom swisha en hundralapp av ren bitterhet. Hade dock inte gått vidare om han inte gjorde det, riktigt så mycket bittergubbe har jag inte blivit.
Platsbyggd bokhylla har jag lämnat, den hade jag ju gjort för en speciell plats. Pratade med köparen som gärna ville ha kvar den.

Jag har inte köpt och sålt bostad många gånger men jag har både när jag köpt och sålt fått/gett en genomgång. Gör man inte så? Strålande tillfälle annars att gå igenom sånt som ska lämnas eller tas med. Så kan man komma överens.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om lägenheten inte har hatthylla, och sen skruvar man upp en så tillfaller den föreningen?
Det var en nyhet för mig...
Bara om lägenheten hade en hatthylla när den först uppläts. Det är dock det vanliga - man brukar även ha med hatthylla på ritningen.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan hålla med om detta, men även om man struntar i den delen så står det också:
Exempel på byggnadstillbehör är följande.

  • Garderober och garderobsinredning
  • Duschkabin
  • Kylskåp
  • Inmonterad mikrovågsugn
  • Toalett och badrumsinredning
  • Persienner
  • Frys
  • Stege för sotning
  • Inbrottslarm
  • Spisfläkt
  • Mangel
  • Brandlarm
  • Badkar
  • Fönsterluckor
  • Hatthylla
  • Badrumsskåp
  • Radiatorer
  • Kamin
  • Torktumlare
  • Parabolantenn
  • Tvättmaskin
  • Torkskåp
  • Porttelefon
  • Centraldammsugare

Sen kan man ju välja att undanta vissa saker. När vi sålde vårt hus så undantog vi larmet och en tvättmaskin (vi hade 2). Till fotograferingen hade vi plockat bort tvättmaskinen, så den finns inte med på bild. Till visning så stod tvättmaskinen på plats i tvättstugan igen, men den var inte ansluten och det satt en lapp på att den inte ingick. Larmet informerade mäklaren om, samt att det stod i prospektet vill jag minnas.

Sen skulle jag inte bry mig särskilt mycket om en saknad hatthylla, men att lämna det så där skulle iallafall inte jag ha mage att göra.
Det som blir spännande framöver är ju alla olika typer av smarta hem lösningar. Där kanske köparen vill att en bra och väldokumenterad lösning ingår, men en kass lösning som knappt funkar när säljaren tagit med sin dator som styrde allting kanske man vill ha helt urkopplad...
 
  • Gilla
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.