Hej på Er!

Vi har kört fast lite och behöver eran expertis och hjälp med hur vi ska göra med vårt kök & vardagsrum. Dilemmat vi står inför nu är vart vi ska placera matbordet samt hur stor köksö vi ska ha. Vi har i dagarna precis förlängt huset 60cm för att få lite mer yta. Dock nu tillåter inte tomten mer förläning och det är detta vi måste jobba med enligt bifogade bilder.

Obs: Vi ska ta bort två skåp i kanten på arbetsbänken för att skapa lite luft här och för att ett ev. bord ska kunna placeras. Originalritningen/Utkast med långbord ska inte användas där då vi har ett 150diameter runt matbord som vi vill få plats på bästa sätt.

Jag vill ha matbordet uppe vid köket som ni ser på en utav bilderna. Min sambo vill placera det nere mot dubbeldörrarna som ska gå ut mot vår altan.

Om vi kör 2x80 köksö så är det ca 3,3 meter till ena väggen (från köksöns ända) och då är frågan om det kommer bli för tight att sätta ett matbord bredvid? Vad tycker ni?

Eller tycker ni det är bättre att köra större maffigare köksö och dra ner matbord i vardagsrummet?

Jag behöver alla tips, råd som jag kan få - evigt tacksam :).

/Mvh David
 
  • Ritning av entréplan för hus med utmärkta rum, möblering och dimensioner som visar planering av kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ritning av ett kök och vardagsrum med markerade platser för köksö och runt matbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk planritning av ett kök och vardagsrum med markerade positioner för köksö och runt matbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om det är ett mindre matbord ni tänker er, dvs med plats för 4 personer eller så tycker jag det fungerar att ha det i köket - 3,3 meter är ändå ganska rymligt. Personligen tycker jag det är viktigt att ha matplats i köket, vi har också en 2 meters köksö med barstolar men där sitter vi inte när vi äter för det allra mesta.
Sen kan man ju ha ett större långbord i vardagsrummet som det ser ut att ni också tänkt, när det ska dukas ut för gäster eller lite festligare.
 
A albinroo skrev:
Om det är ett mindre matbord ni tänker er, dvs med plats för 4 personer eller så tycker jag det fungerar att ha det i köket - 3,3 meter är ändå ganska rymligt. Personligen tycker jag det är viktigt att ha matplats i köket, vi har också en 2 meters köksö med barstolar men där sitter vi inte när vi äter för det allra mesta.
Sen kan man ju ha ett större långbord i vardagsrummet som det ser ut att ni också tänkt, när det ska dukas ut för gäster eller lite festligare.
Tack för input. Det långbordet är bara ritat ut utav Vårgårda så inget vi tänkt och ha där. Där tänker vi isåfall ha någon fotölj/sittgrupp eller något liknande för att fylla ut på ett snyggt sätt.
 
BirgitS
Jag föreslår att du ritar upp det i datorprogrammet Sweet Home 3D eller liknande för att kunna gå runt i rummet och märka mer påtagligt om det blir trångt någonstans med en viss lösning.

Men att ha det enda matbordet borta bredvid soffgruppen ser ju väldigt konstigt ut när rummet är så stort. Det är ju mer något som får tas in när allt ska rymmas på 30-40 kvm i en lägenhet eller litet hus.

Sen tycker jag att 80 cm mellan häll och diskho i ett kök avsett för en familj är för lite, 100-120 cm blir mycket bättre.
 
Ska ni ha en kamin där cirkeln är? Den tycker jag är i vägen för den naturliga platsen för en förlängning av matbordet. Tänk ett fyrkantigt matbord med kortändan mot fönstret till vardags, och när man har flera gäster vänder man bordet 90 grader och lägger i ytterligare bordsskivor så att det blir ett långbord mot vardagsrumsdelen. Jag tycker köksön ska dimensioneras och placeras så att man kan sitta till bords sex personer till vardags och upp till tolv, lite mer trångt då kanske, till fest.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du bad inte om kommentarer om de andra rummen, men jag tycker att ni ska fundera på dörrplaceringen i de tre mindre sovrummen. Att sätta dörren precis vid ett hörn omöjliggör användning av väggen - om man flyttar dörren till ca 30 cm från väggen får man plats med en bokhylla där. Särskilt dörren till sovrummet ut mot framsidan borde dras in mer, så att man kan ha ett litet bord eller en fåtölj framför fönstret i hallen.
Stora sovrummet ser ju lyxigt ut med en klädkammare, men det är mycket oanvändbar golvyta framför sängen. Om man har ingången till klädkammaren från hallen får man plats med en garderobsvägg i sovrummet. Gott om förvaring i en bostad är också en lyx - och som det ser ut nu skulle jag tycka ni har för lite förvaring.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Du bad inte om kommentarer om de andra rummen, men jag tycker att ni ska fundera på dörrplaceringen i de tre mindre sovrummen. Att sätta dörren precis vid ett hörn omöjliggör användning av väggen - om man flyttar dörren till ca 30 cm från väggen får man plats med en bokhylla där. Särskilt dörren till sovrummet ut mot framsidan borde dras in mer, så att man kan ha ett litet bord eller en fåtölj framför fönstret i hallen.
Stora sovrummet ser ju lyxigt ut med en klädkammare, men det är mycket oanvändbar golvyta framför sängen. Om man har ingången till klädkammaren från hallen får man plats med en garderobsvägg i sovrummet. Gott om förvaring i en bostad är också en lyx - och som det ser ut nu skulle jag tycka ni har för lite förvaring.
Tusen tack! Dessa tips är riktigt bra :)! Tror vi kommer köra på dessa - återigen tack tack.
 
BirgitS
1 16386 skrev:
Särskilt dörren till sovrummet ut mot framsidan borde dras in mer, så att man kan ha ett litet bord eller en fåtölj framför fönstret i hallen.
Eller t.o.m. göra en liten klädkammare/förråd om behovet uppstår i framtiden.

När det gäller klädkammaren så är det bra att tänka på att det nu är typ 30 cm djupa hyllor inritade men i verkligheten vill man ju ha 50-60 cm åtminstone delvis så att det går att hänga kläder på galge där.

Det är också bra att placera dörrarna till barnsovrummen så att rummen går att möblera utan att sängarna är på varsin sida av en vägg. Om blir så tråkigt om ett barn ska retas genom att knacka i väggen när det är sovdags. Garderober är däremot bra att placera som ljuddämpning mot den gemensamma väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.