Mitt "problem" är att jag bland annat har gjort en ganska komplex form i två delar med riktigt tight passform. Jag bör nog skriva ut en av varje som reservdel innan omkalibrering, delarna lär inte passa ihop efteråt om man skriver ut nya.
 
S Smoothie skrev:
Mitt "problem" är att jag bland annat har gjort en ganska komplex form i två delar med riktigt tight passform. Jag bör nog skriva ut en av varje som reservdel innan omkalibrering, delarna lär inte passa ihop efteråt om man skriver ut nya.
Ja det kan vara klokt. Har själv skrivit ut saker som inte kommer passa nu efter kalibreringen.

Det är svårt det här med 3D utskrift och veta var man ska börja med allt, för det finns ju hur mycket som helst att lära sig, och hur mycket information som helst.

Förresten, jag tycker att det är en svag doft av lakrits när jag skriver ut PLA. Någon som känner igen detta?
 
Jag har bara provat PETG hittills. Ingen lakrits där inte.
 
Vad använder ni för att göra rent era bord för bättre vidhäftning?
 
Isopropanol
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det första jag gör när jag byter filament är alltid ett temp tower, utifrån resultat väljer jag temperatur och sedan kalibrerar e-steps.

Även om det är lika filament men olika batcher så gör jag det... Alltid.
Aldrig hört talas om temp tower. Vill du förklara lite om hur du går tillväga?
 
Ett temp tower är en enkel utskrift som testar bla överhäng, trådning, brofunktion mm vid olika temperaturer på munstycket.

Finns att ladda ner på thingiverse, se till att välja en med färdig g-code, väljer du en .stl så kommer inte skrivaren att ändra temperatur utan köra samma temperatur på hela utskriften.. Obra test Isf... :rofl:

Granska utskriften efter vilken temperatur som ger bäst resultat.

Ställ in den temperaturen och kalibrera e-steps.
E-step är förhållandet mellan ÄR och BÖR-värde på extrudering.
Youtuba e-steps om du ej vet vad det är, fråga sen här om du undrar något. (y)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Bild på ett utskrivet temp tower
3D-utskrift av ett vitt temperaturtesttorn med numrerade temperaturzoner från 185 till 220 grader celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael Wahlgren och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Bild på ett utskrivet temp tower
[bild]
Tack!
Tycker detta med 3D-skrivaren är rena djungeln.
Kan inte komma ihåg att jag läst E-steps innan
 
Jag köpte en BLTouch som automatiskt ställer in bordlevelleringen så man slipper göra det själv (användbart om ens bord inte är helt plant). Men det finns olika modeller och det kan vara olika färger på kablar så jag dök genast på problem. Efter 3 dagars felsökning gick jag in på https://discord.com och fick hjälp ganska omgående.

Jag startade därefter en svensk grupp som heter "3D Printing Sweden" om det är någon som är intresserad. Det är mer som en chatt dit man kan vända sig om man har problem eller funderingar över det här med 3D skrivare. Discord finns på webben och som appar.
 
På sistone har jag flera gånger fått utskrifter förstörda pga av att filamentet har fastnat på rullen.

Något tips kring detta tråkiga fenomen?
 
Vissa rullar är tyvärr dåligt spolade.
Ligger filamentet korsat så kommer det dras av.
Enda tvärsäkra är att spola om den på en tom rulle.
 
Du har råkat korsa den lösa änden, låt den aldrig hänga lös utan fäst den i spolen direkt.

Korsningen kan förflyttas ganska länge under en utskrift men till slut nyper det.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Du har råkat korsa den lösa änden, låt den aldrig hänga lös utan fäst den i spolen direkt.

Korsningen kan förflyttas ganska länge under en utskrift men till slut nyper det.
När man vill lossa rullen, hur exakt bör man bete sig i praktiken?

Aldrig släppa spänningen när filamentet tas bort från extrudern? Håller ni då en hand på rullen med ett finger på filamentet och fixar med extruder osv med andra handen?

Åt vilket håll ska man fästa filamentet, närmaste sida? Eller ska man fästa dit den är på väg, eller från sidan den kom ifrån?
 
Jag tänker på att alltid hålla i den lösa änden med fingrarna så att den aldrig har chans att hänga fritt, sen direkt fästa den i spolen. Utöver det inga som helst regler man behöver tänka på skulle jag säga.

Om du misstänker att den har korsat sig så ligger det i princip alltid i de första varven, så det räcker att du drar ut några varv och undersöker vad som händer. Liten risk att korsningen ligger långt in i rullen.
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.