Tyckte en allmän tråd om creality ender skrivare har sin plats.
Min maskin:
Ender 3 V2.
Har uppgraderat till dubbel z-skruv.
Varför? Ju för att även om konstruktionen med enkel skruv funkar utmärkt till en början.. Så kommer den orsaka problem när den blir lite sliten.
Vill inte ha dubbla z-motorer då det känns som en källa till dubbla problem... Kör med kuggrem istället.
Direct drive har jag också bytt till, och anledningen till det är att bowden är en konstruktion som kommer orsaka problem, det är bara en tidsfråga... Ger mycket bättre kontroll över retraction också.
Adaptern för att flytta motorn är från thingiverse och utskriven i PLA.
Sen en inte helt nödvändig detalj är en all metall hotend.. Gjorde en egen som funkar Rolex
Men för den som skaffar en skrivare. Börja inte med en massa uppgraderingar!
Använd din skrivare som den är och lär dig den, då kommer du förstå vad och varför du vill uppgradera.
Direkt ur kartongen och utan att ändra något i slicern så spottade min skrivare ut en benchy som ser ut så här:
Dessutom utskriven med det medskickade filamentet som många spyr galla över...
Min maskin:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ender 3 V2.
Har uppgraderat till dubbel z-skruv.
Varför? Ju för att även om konstruktionen med enkel skruv funkar utmärkt till en början.. Så kommer den orsaka problem när den blir lite sliten.
Vill inte ha dubbla z-motorer då det känns som en källa till dubbla problem... Kör med kuggrem istället.
Direct drive har jag också bytt till, och anledningen till det är att bowden är en konstruktion som kommer orsaka problem, det är bara en tidsfråga... Ger mycket bättre kontroll över retraction också.
Adaptern för att flytta motorn är från thingiverse och utskriven i PLA.
Sen en inte helt nödvändig detalj är en all metall hotend.. Gjorde en egen som funkar Rolex
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men för den som skaffar en skrivare. Börja inte med en massa uppgraderingar!
Använd din skrivare som den är och lär dig den, då kommer du förstå vad och varför du vill uppgradera.
Direkt ur kartongen och utan att ändra något i slicern så spottade min skrivare ut en benchy som ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom utskriven med det medskickade filamentet som många spyr galla över...
Har även en spännarm i aluminium liggandes, har inte tagit mig tid att montera den ännu bara.
Just den detaljen verkar vara en svag punkt som förr eller senare spricker..
Valde en variant med uppgradering till dubbla matarhjul då det finns planer för lite TPU utskrifter framöver..
Glöm inte att ändra e-steps om du byter till dubbelmatning..
Just den detaljen verkar vara en svag punkt som förr eller senare spricker..
Valde en variant med uppgradering till dubbla matarhjul då det finns planer för lite TPU utskrifter framöver..
Glöm inte att ändra e-steps om du byter till dubbelmatning..
Hej.
Funderar på att köpa en sådanhär 3d skrivare. Min undran är detaljerna man skriver ut, blir dom så hårda att det kan användas i gjutningar av betong?
Så man kan tillverka det som en detalj att gjuta runt för att sen plocka ut? Hoppas ni förstår hur jag menar.
Mvh
Funderar på att köpa en sådanhär 3d skrivare. Min undran är detaljerna man skriver ut, blir dom så hårda att det kan användas i gjutningar av betong?
Så man kan tillverka det som en detalj att gjuta runt för att sen plocka ut? Hoppas ni förstår hur jag menar.
Mvh
Tjo!
Är det någon som har kalibrerat sin Ender skrivare?
Direkt ur kartong skrev jag ut ett av exemplen som låg på minneskortet med väldigt bra resultat, men några utskrifter senare skrev jag ut jag två prylar som skulle passa i varandra och upptäckte att måtten inte stämde. Faktum är att om jag ska skriva ut något som ska vara till exempel 3mm tjockt så blir det i verkligheten 2,75mm tjockt. Jag vet att man kan få till bättre toleranser än så.
Ett populärt sätt att kalibrera är att skriva ut X,Y,Z kuben på thingiverse.com (thing: 1278865) som är 20x20x20mm och använda den som referens.
Här är formeln: Önskat mått (Ö) delat med det Faktiska måttet som blev utskrivet (F) gånger 80 Steg (S). 80 steg per mm är det tydligen som gäller för Reality Ender 3 Pro som jag har. (x80 y80 z400 e93)
I mitt fall mätte den utskrivna kuben: X=20.36mm Y=20.43mm Z=19.84mm. Toleranserna verkar inte vara mycket att bråka om, men när jag ska skriva ut något större så blir det ju lite problem.
Värderna för att kalibrera stegmotorerna på min skrivare är alltså:
X-axeln: 20/20.36 = 0.98231827 X 80 = 78.5 steg/mm avrundat.
Y-axeln: 20/20.43 = 0.97895252 X 80 = 78.3 steg/mm avrundat.
Z-axeln: 20/19.84 = 1.00806452 X 80 = 80.6 steg/mm avrundat. Men när jag skulle skriva in värdet för Z-axeln blev jag konfunderad. Original ligger ju detta värde på 400 så jag kunde inte gärna mata in 80.6 där.
Jag vet att man kan skala om det man vill skriva ut i slicer programmet (jag använder Cura), man jag vill inte sitta och göra det för varje pryl.
Förslag?
Är det någon som har kalibrerat sin Ender skrivare?
Direkt ur kartong skrev jag ut ett av exemplen som låg på minneskortet med väldigt bra resultat, men några utskrifter senare skrev jag ut jag två prylar som skulle passa i varandra och upptäckte att måtten inte stämde. Faktum är att om jag ska skriva ut något som ska vara till exempel 3mm tjockt så blir det i verkligheten 2,75mm tjockt. Jag vet att man kan få till bättre toleranser än så.
Ett populärt sätt att kalibrera är att skriva ut X,Y,Z kuben på thingiverse.com (thing: 1278865) som är 20x20x20mm och använda den som referens.
Här är formeln: Önskat mått (Ö) delat med det Faktiska måttet som blev utskrivet (F) gånger 80 Steg (S). 80 steg per mm är det tydligen som gäller för Reality Ender 3 Pro som jag har. (x80 y80 z400 e93)
I mitt fall mätte den utskrivna kuben: X=20.36mm Y=20.43mm Z=19.84mm. Toleranserna verkar inte vara mycket att bråka om, men när jag ska skriva ut något större så blir det ju lite problem.
Värderna för att kalibrera stegmotorerna på min skrivare är alltså:
X-axeln: 20/20.36 = 0.98231827 X 80 = 78.5 steg/mm avrundat.
Y-axeln: 20/20.43 = 0.97895252 X 80 = 78.3 steg/mm avrundat.
Z-axeln: 20/19.84 = 1.00806452 X 80 = 80.6 steg/mm avrundat. Men när jag skulle skriva in värdet för Z-axeln blev jag konfunderad. Original ligger ju detta värde på 400 så jag kunde inte gärna mata in 80.6 där.
Jag vet att man kan skala om det man vill skriva ut i slicer programmet (jag använder Cura), man jag vill inte sitta och göra det för varje pryl.
Förslag?
Haha, var visst lite trött. Du har helt rätt. Att se samband mellan siffror är inte min starka hand heller. Är bättre på annatJarlingar skrev:
Hittade det hittills bästa Youtube-klippet för att kalibrera:
Här börjar han med att kalibrera extrudern och det visade sig att min faktiskt matade fram 8mm för lite filament vilket nog ställde till en del för mig trots att jag får snygga utskrifter.
Redigerat:
Det första jag gör när jag byter filament är alltid ett temp tower, utifrån resultat väljer jag temperatur och sedan kalibrerar e-steps.
Även om det är lika filament men olika batcher så gör jag det... Alltid.
Även om det är lika filament men olika batcher så gör jag det... Alltid.
För andra som eventuellt har problem med kalibreringen av X,Y,Z axlarna rekommenderar jag istället denna guide där man använder en vanlig linjal istället för den berömda kuben:
Jag tyckte att jag fick ganska bra tolreanser med kuben, men när jag testade denna metod visade det sig att det skiljde 2 millimeter på en sträcka av 200 millimeter.
Nu verkar det som min skrivare uppför sig som den ska och skriver ur korrekta dimensioner.
Jag tyckte att jag fick ganska bra tolreanser med kuben, men när jag testade denna metod visade det sig att det skiljde 2 millimeter på en sträcka av 200 millimeter.
Nu verkar det som min skrivare uppför sig som den ska och skriver ur korrekta dimensioner.
När man har ändrat parametrarna i skrivaren (dosan med lcd panelen och ratten) så måste man spara ändringarna genom att starta om skrivaren (slå av strömbrytaren och slå på den igen) för att ändringarna ska sparas. Det är iallafall vad jag har läst mig till om Creality Ender 3 Pro.
Min slutsats av allt detta jobb med att kalibrera motorerna är att välja metoden med linjalen i videoklippet ovan. Då slipper man lägga ner flera timmar på att skriva ut kuber till förbannelse, för när man har matat in de nya värdena så måste man ju skriva ut en till kub för att se om det blev någon förbättring. Blev man inte nöjd så lär man ju mata in nya värden igen och skriva ut ytterligare en kub osv. osv. (att skriva ut en kub tar iallafall lite över en timme)
Känner att man skulle ha gjort en ordentlig guide av detta. Nu blev det lite utspritt.
Min slutsats av allt detta jobb med att kalibrera motorerna är att välja metoden med linjalen i videoklippet ovan. Då slipper man lägga ner flera timmar på att skriva ut kuber till förbannelse, för när man har matat in de nya värdena så måste man ju skriva ut en till kub för att se om det blev någon förbättring. Blev man inte nöjd så lär man ju mata in nya värden igen och skriva ut ytterligare en kub osv. osv. (att skriva ut en kub tar iallafall lite över en timme)
Känner att man skulle ha gjort en ordentlig guide av detta. Nu blev det lite utspritt.