Har ett torp i Stockholm med mål att kunna bo året runt.
Ingen el till fastigheten. Offert från Ellevio på 160000+ kr och grävning på tomten till det. Ingen kamin eller liknande i huset men allt går att fixa. Bor själv och kan snåla, men vill inte frysa och leva medeltidsliv.

Medelmåttiga förutsättningar för solel på taket, (tak i öster/väster och skymt av träd utanför tomten i söder, speciellt på vintern) men tomten är stor och paneler skulle kunna installeras på fler ställen. Låter små vindsnurror mycket?
Jag är intresserad men rätt okunnig om alternativ. Har läst om offgrid på Österlen osv här och en del som tycker det är oekonomiskt och inte miljövänligt. Gärna tips på företag som syr ihop helhetspaket.
Är det en bra ide att kolla vidare eller är det bara att bita ihop och ringa Ellevio?
 
Jag upplever ofta Off Grid mer som en religiös / politisk fråga huruvida man vill vara beroende av andra eller inte. Ekonomi, miljö etc är något annat.
 
  • Gilla
risbullen
  • Laddar…
Om du vill och kan elda för värme (glöm inte varmvatten!) så går ju det. Vatten då? hur ska du få ström till pumpen?
Löser man dessa punkter så är jag övertygad om att det går bra att klara sig offgrid.
 
  • Gilla
risbullen
  • Laddar…
små vindsnurror är helt oekonomiska. Det har testats på fler håll och den lilla energi jfr med vad de ger är inte försvarbart. Och har du dessutom träd på tomten så behöver snurrorna vara högre än träden och då pratar vi nästan kommersiella verk. (kolla de erfarenheten som dragits av testande på ETC vind och solpark i Eskilstuna)
Jag skulle satsa på solvärme kombinerat med ved/pelletspanna och en ackumulatortank. Då har du värme året runt och slipper elda under april-sep (ungefär). För kyl/frys finns gasoldrivna skåp. Eller jordkällare istället för kyl!
Pump för vatten kan vara handdriven. Antingen ute på gården eller som den tidiga 1900talsmodellen med handpump i köket.
Kanske en liten solcellsanläggning för att ladda telefon m.m. Finns billiga enkla som man har på fritidsbåtar o husvagnar.
Det stora problemet med solel och offgrid är problemet att lagra elen till natten eller till en molndag. En bra solcellsanläggning kostar ca 100.000:- Och sen ska du lagra energin: det sägs att Teslas Powerwall det klart mest prisvärda alternativet per kWh, Paketet kostar totalt 72200 kr och har en kapacitet på 14 kWh (hur länge det räcker för dig vet jag ej men ordinär hushållsel brukar vara 5000kwh/år) Men totalen blir att du snart är uppe i elinstallationskostnaden....
 
  • Gilla
risbullen och 1 till
  • Laddar…
I Härnösand fanns en uppfinnare som hade en liten vindsnurra på garaget för hydrolys - han spjälkade alltså upp vätgas och syrgas från vatten med hjälp av energin från snurran. Sedan drev han bilen med vätgasen. Tror även han sålde syrgasen.
 
  • Gilla
risbullen
  • Laddar…
R risbullen skrev:
Har ett torp i Stockholm med mål att kunna bo året runt.
Ingen el till fastigheten. Offert från Ellevio på 160000+ kr och grävning på tomten till det. Ingen kamin eller liknande i huset men allt går att fixa. Bor själv och kan snåla, men vill inte frysa och leva medeltidsliv.

Medelmåttiga förutsättningar för solel på taket, (tak i öster/väster och skymt av träd utanför tomten i söder, speciellt på vintern) men tomten är stor och paneler skulle kunna installeras på fler ställen. Låter små vindsnurror mycket?
Jag är intresserad men rätt okunnig om alternativ. Har läst om offgrid på Österlen osv här och en del som tycker det är oekonomiskt och inte miljövänligt. Gärna tips på företag som syr ihop helhetspaket.
Är det en bra ide att kolla vidare eller är det bara att bita ihop och ringa Ellevio?
Vad har du tänk ha för uppvärmning?
El är bekvämt att värma med, och då är de fast anslutning som gäller.

160 000 borde man få en rätt hyfsad anläggning för.

Angående anslutningspris:
https://www.energimarknadsbyran.se/...er/elkostnader/natavgifter/anslutningsavgift/
 
  • Gilla
risbullen
  • Laddar…
Hur bor du nu och vad är du beredd att offra?
Mitt råd är koppla upp dig mot el du blir inte yngre och det blir aldrig billigare ju längre du väntar alternativt ett annat läge men med el osv redan på plats.
Vill du köra offfgrid ska man nog verkligen välja sin plats för att få bäst effekt av alla åtgärder. Följer tråden med intresse.
 
G gusvo085 skrev:
Vatten då? hur ska du få ström till pumpen?
En sommar i min ungdom hyrde föräldrarna ett hus på en strandtomt vid en liten sjö öster om Varberg.
Nere vid strandkanten fanns ett litet pumphus med en vattentank, kanske 100 liters, och en handpump.
Min och min storebrors uppgift var att varje eller var annan dag gå ner till pumphuset och pumpa vattencisternen full. Det tog väl cirka fem minuter.
Det fanns ingen el inkopplad i huset, och spisen var två gasollågor.
Kylen minns jag inte men det var säkert ett litet gasoldrivet kylskåp som stod i farstun.
Och det var mysigt när skymningen föll och fotogenlampan i stora rummet tändes.
Allt funkade finfint för en trebarnsfamilj över sommaren :love:
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Under min tidiga barndom hade vi inte kylskåp. Det fanns en matkällare under golvet och där var hyfsat kallt även på sommaren. Och så hade vi skafferi.

Vatten fanns i handpump på gården och det var självklart dass och vedspis. Vi hade också en vedeldad kökspanna med vattenburen värme till element. Men det krävde en person som skötte de dagliga sysslorna som mer eller mindre ett heltidsarbete.

Det fanns el.

I byn där jag har mitt andra hus, ungefär lika omodernt som det jag beskrev ovan finns en familj med nu vuxna barn. De har en sommarstuga utan inkopplad el. De har ett antal solpaneler. Men det är ju en sommarstuga... Dock tillbringade de mycket tid där när barnen var små.

Klart att det går att leva utan el. Massor med människor gör det men frågan är ju om man är beredd att leva på det sättet?
 
  • Gilla
risbullen
  • Laddar…
Byggde en offgriddanläggning till vår stuga. Samma problem som du hade med en offert på 180’ för anslutning av ström till stugan. Hittade en lösning på detta i reportage om isolerade stugor i den finska skärgården. Valde att bygga en egen anläggning med två stora solpaneler på ca 400 w, köpte sex 200 Ah stora begagnade ups-batterier som kopplades samman, en inverter på 3600 watt samt beställde ett vindkraftverk på internet från USA som var byggt av vattenledningsrör, 4 st á 6 meter. var på 24 volt och gav ca 70 Ah. Med dessa lösningar hade jag 220 ström i huset till belysning och pumpar. Till uppvärmning hade jag två Wallas-kaminer som styrdes med sms. Var kul att bygga och fungerade perfekt i 7 år. Totalkostnad ca 120’.
 
  • Gilla
RolfH och 2 till
  • Laddar…
B BiggeTheKing skrev:
Hur bor du nu och vad är du beredd att offra?
Mitt råd är koppla upp dig mot el du blir inte yngre och det blir aldrig billigare ju längre du väntar alternativt ett annat läge men med el osv redan på plats.
Vill du köra offfgrid ska man nog verkligen välja sin plats för att få bäst effekt av alla åtgärder. Följer tråden med intresse.
Hej, jag vill leva ett modernt men modest vanligt liv. Inga superkrångliga lösningar. Har nu fallit till föga och vidtalat elektriker som beställer från Ellevio. Dock kommer allt ta många månader så det går väl att avbeställa om de inte startat. Hittills har ingen åretruntlösning verkar enkel nog..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har en liknande sits i stugan men har el Kamin vedspis elelement varmvattenberedare
Har fall på brunn så behöver ingen pump för att få tryck .
Tanken med tiden är bättre isolering luftvärmepump för bättre möjligheter för åretrunt boende
 
R risbullen skrev:
Hej, jag vill leva ett modernt men modest vanligt liv. Inga superkrångliga lösningar. Har nu fallit till föga och vidtalat elektriker som beställer från Ellevio. Dock kommer allt ta många månader så det går väl att avbeställa om de inte startat. Hittills har ingen åretruntlösning verkar enkel nog..
Jag är rätt övertygad om att du gör rätt som drar in "riktig" el i stugan, skulle du ha en egen anläggning så kommer du att få "greja" med anläggningen lite då och då för att få hyfsad komfort och inte bara elen utan även med värmen. Dessutom skulle även en egen anläggning kosta rätt mycket så i slutändan blir skillnaden i kostnad kanske inte så enorm.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
I Sverige har vi för billig och för bra elnät för att off-grid skall löna sig i ett åretruntboende. Om man skulle kunna skippa vinterperioden så skulle man kunna klara sig på solenergi. Annars blir det rätt meckigt när man skall försöka hålla sig med el under vinterperioden. I princip så behöver man en överdimensionerad anläggning för att få dom kWh man behöver eller så måste man komplettera med någon annan energikälla. Det som finns som alternativ är vind och vattenkraft. Båda dessa kräver att man har lämpliga förutsättningar för en sådan lösning. Den enklaste lösning är nog en dieseldriven elgenerator som man kör när solcellerna inte får tillräckligt med sol.

Men om man jämför komplexitet med en solcellsanläggning med batterilagring plus en generator samt eldad uppvärmning mot en luftvärmepump inkopplad på det fasta elnätet så är den och komfortfaktorn ganska stor.

Om man skulle kunna generera el från vedeldning i en kombinerad el/värmepanna så skulle man hamna i ett annat läge av komplexitet. Helt plötsligt så skulle man ju kunna generera el när man behöver det och elda för värme skulle man ju behöva ändå. Tyvärr så finns inte produkten att köpa. Tekniken finns i teorin det är bara det lilla steget till praktik man behöver ta.
 
  • Gilla
risbullen
  • Laddar…
Andreas Olsson, som är konsult inom och själv bor off-grid utanför Kristianstad, brukar säga att den som kan ha fast anslutning till nätet ska ha det.

Han har solpaneler, solfångare, litet vindkraftverk, batterilager, vattenmantlad kamin, gasspis och gaskyl, men erkände att om det "blev förjävligt under vintern" så stack han långt söderut i Europa.
 
  • Gilla
risbullen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.