Antar att det är så här ni menar ungefär. KAn inte komma på något bättre sätt att dela upp kök och grovingång, eller bara att sätta upp en skiljevägg.
 
  • Planlösning nedre botten, vrum-sal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning nedre botten, vrum-sal2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dr_Jerkyll skrev:
Det är en tanke som vi snuddat vid tidigare i tråden. Inte helt fel heller. Då gör man precis som du säger v-rum av stora salen, grovingång med tvättstuga i del av köket och har mat/köksbord i anslutning, i det nuvarande v-rummet alltså. Hmm, kanske ska funderas på i en omgång till. Det stora abret är att man då, i mitt tycke, till stor del går ifrån byggnadsvården i planlösningen.


Ja, men alla tankar och utsvävningar får en själv att komma ur inkörda tankemönster. Det är värt mycket! Jag gör en ritning på ditt sista förslag i kväll så får vi se hur det känns.
Hoppas det fungerar :).
Kan berätta att jag var också inkörd i ett mönster när jag såg kök i mitt nuvarande drömhus .... litet och utan matplats, du vet,
en sån där litet arbetsrum bara för kökspersonal anställd i huset som är trots allt på ca 200m2+
. Det stämmde inte alls med min bild hur ett kök ska vara. Allt annat var OK så det där med köksbord skulle vi nödlösa på något sätt när vi flyttar in. Vi flyttade i och använder matsalen som finns ju bredvid och det tog inte ens 2 dagar att vänja sej vid det gamla planlösningen som var totalt ny för oss.
Trots att nu är det jag som är kökspersonal så känns det riktigt lyxigt att äta utanför köket i ett lugn och trivsam miljö med utsikt över trädgård och ängarna i stället för utsikt mot tråkiga köksskåp, fläkt och diskmaskinskrammel och allt det som kan finnas i ett kök när man använder det till matlagning - verkar aldrig bli så snygg som på bilden i en katalog :).
Nu tycker jag att det är det bästa kökslösning jag har haft i mitt liv - liten och funktionell men långt ifrån husets samlingspunkt som köksäljare gör det till när dom säljer möbleringar för x00 000 kr som ska prydda hus med öppna planlösningar. Det är matsalen med stor matbord för många och vardagsrummet med kamin som är samlingspunkten i vår hus och dom rum kan man ju lägga pengar på för att trivas. Fundera vidare ;)

No ja, tvättrum måste du ha plats med på dina 400m2 .... och helst på bottenvåningen. Nog blir det bra till slut
Lycka till med planeringen!
gaia
 
Nu har jag skrivit svaret medan du hunnit rita om :). Ja, varför inte? Den första förslag ser bra ut :). Du kan göra tvärr litet större mot kök som i andra ritningen men sätt inga dörrar , halvvägg är bra - ljuset från fönster kommer köket till godo. Används köksingången flittigt så är det bra att ha en sluss att lämna smutsiga skor innan man går in ... du är på rätt väg ... enligt min mening ;)
gaia
 
Du måste skämta ; ) - våtrum x 2 (gips,rör,tätskikt, ev. bjälklagsförstärkning, klinker/matta, kakel mm.) jämfört med väggar (lite reglar, skivor och något ytskikt) billigare??? Du behöver ta en sväng till byggvaruhuset ; ). 80-talsrrenoverat känns ju inte som om det har så högt bevarande värde.
Nejdå, jag tar inte illa upp - det är bara det att det kan vara svårt att se den bästa lösningen när man inte vet förutsättningarna. Dörrarna i kapprummet blir ju kvar orörda och listerna kan du ta ner och återanvända.
Det senaste förslaget känns helt fel tycker jag!
Var har du varmvattenberedare (om du nu har sådant)?
 
Alsti18 skrev:
Du måste skämta ; ) - våtrum x 2 (gips,rör,tätskikt, ev. bjälklagsförstärkning, klinker/matta, kakel mm.) jämfört med väggar (lite reglar, skivor och något ytskikt) billigare??? Du behöver ta en sväng till byggvaruhuset ; ).
Jag skämtar inte. :)
C har redan dragna rör till tvättstuga (se tidigare inlägg). A och B har i princip likvärdig kostnad för våtrummen, spelar ju inte så stor roll om det är en vägg mellan eller inte. Däremot så har A dessutom kostnaden av en vägg med två nya dörrar, varav en bör vara en äldre (dyr) pardörr i likartad stil.

Alsti18 skrev:
Det senaste förslaget känns helt fel tycker jag!
Var har du varmvattenberedare (om du nu har sådant)?
Jag är beredd att hålla med dig. Just nu lutar vi åt förslag A, eller kanske B. Jag och tjejen diskuterade igår, det känns liksom konstigt att ha en känsla av öppen planlösning med jättestort vardagsrum i det här huset. Dessutom har vi ju en sal till där uppe som vi kan göra till vardagsrum om vi vill... :D Det som var riktigt bra med det förslaget var tanken med grovingång, och att man slipper "förstöra" fler ställen i huset med våtrum än de som redan är sönderrenoverade. Jag antar att man inte kan få allt perfekt när man renoverar ett gammalt hus, och det är säkert skitsvårt även när man bygger nytt!

Vi ska sätta in bergvärme med varmvattenberedare. Det får plats i källaren.
 
Ser att du fått en hel del svar och kommentarer och förslag som jag inte närmare satt mig in i. Vid ett snabbt ögonkast på olika alternativ får jag lust att rita ett förslag som du inte behöver kommentera desto vidare ifall ni kanske redan gjort ett beslut.
Dessutom är det egentligen ganska korkat att ens försöka komma med förslag när man inte sett platsen och huset i verkligheten, vet vädersträck och vem som huserar i huset och deras önskemål.
Tycker bara att det är så ofantligt roligt med gamla hus och planlösningar. Hustypen är annars inte bekant så vet inte hur viktigt det är att förhålla sig till ordningen med rum rent byggnadsvårdsmässigt. (Håller själv mera på med Finländska bondgårdar...)

Spontant skulle jag genast sätta köket i det största rummet. Vilket fantastiskt rum att få vistas i med matlagning, umgänge och ätande! Vilket stort matbord och underbart kök man kunde göra. Vardagsrummet skulle passa i anslutning till. Stor och ordentlig plats för tvätt, grovkök och förvaring skulle finnas i det som nu är kök.
Skulle också eventuellt ta bort kapprummet, kanske ersätta med en stor väggfast garderob och få en stor tjusig hall så första intrycket inte känns trångt.

Ja med detta blir det ju som ett helt annat hus och skulle krävas arbete och pengar därefter och det kanske inte var meningen :)
 
  • prov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.