Hej,
Vad skulle ni säga är en acceptabel höjdskillnad i skarven mellan två bänkskivor? Fick just nya bänkskivor i kvartskomposit monterade i köket. Skarven mellan två skivor förväntade jag mig skulle limmas i nivå, men där har blivit ca 1 mm i skillnad. Så pass mycket att det inte går att "slida" en burk mellan skivorna.

Leverantören hävdar att +-2 mm är ok i en sådan skarv. Låter orimligt, tänker jag..
 
Ja, det där borde de gjort bättre. Shimsa upp den lägre av de två är väl inte svårt.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Jag skulle aldrig acceptera någon höjdskillnad, oavsett material i bänkskivorna. Ägnade själv en kvart åt att få mina bänkskivor i laminat att ligga rätt när jag satte dit dom.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
U
Är skåpen i samma höjd? Och har de som monterat bänkskivan monterat hela köket?

Jag skulle definitivt satsa på att få skivorna i samma nivå, frågan är bara vem som ska göra jobbet. Jag kan tycka att det är de som satt stommarna som får fixa de.
De som levererade våra granitskivor la de bara på stommarna, de ville inte ens skjuta ihop skivorna mot varandra för de inte ville ansvara för eventuell chippade kanter. Utan vi som monterat köket fick själva skjuta skivorna på plats och shimsa in dom i nivå.
 
De som monterade skivan monterade inte skåpen. De var redan på plats. Visst hörnskåpet tappar lite höjd, men det räknade montören med när de var och kontrollmätte inför beställningen av skivorna. Det skulle inte vara några problem utan jämnades ut med mellanlägg. Problemet är nog att det inte är någon skåpssida under själva skarven. Vilket jag tycker montören, om det är ett problem, borde ha sett och rekommenderat skarven på annat ställe..

Företaget verkar i alla fall framhärda att upp till 2 mm är en ok avvikelse, så jag får väl försöka jämna ut det själv på något vis.. :(
 
@
K KriHan skrev:
Hej,
Vad skulle ni säga är en acceptabel höjdskillnad i skarven mellan två bänkskivor? Fick just nya bänkskivor i kvartskomposit monterade i köket. Skarven mellan två skivor förväntade jag mig skulle limmas i nivå, men där har blivit ca 1 mm i skillnad. Så pass mycket att det inte går att "slida" en burk mellan skivorna.

Leverantören hävdar att +-2 mm är ok i en sådan skarv. Låter orimligt, tänker jag..
Är den inte i nivå skulle jag tro att de, åtminstone på sikt, kommer att bli skadade/slitna i kanterna!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K KriHan skrev:
De som monterade skivan monterade inte skåpen. De var redan på plats. Visst hörnskåpet tappar lite höjd, men det räknade montören med när de var och kontrollmätte inför beställningen av skivorna. Det skulle inte vara några problem utan jämnades ut med mellanlägg. Problemet är nog att det inte är någon skåpssida under själva skarven. Vilket jag tycker montören, om det är ett problem, borde ha sett och rekommenderat skarven på annat ställe..

Företaget verkar i alla fall framhärda att upp till 2 mm är en ok avvikelse, så jag får väl försöka jämna ut det själv på något vis.. :(
2mm som du skriver är ju för stenskivan. Och det är inget problem. Problemet här är ju att montörer har gjort det lätt för sig och inte bemödat sig att shimsat.
Reklamera montage jobbet, inte skivan.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Exakt hur stor skillnad handlar det om?

Spontant tycker jag det ser ut som ungefär 0,5 mm i höjdskillnad, vilket faktiskt inte är speciellt mycket.. frågan är om du är beredd att riskera att sabba skivorna för det där lilla?
 
Antingen försöka slipa ner panelen där den sticker ut mest eller lyfta där den är som mest mot väggen. Fast ett enklare alternativ är kanske att helt såga av panelen under bänksskivan och sätt en gipsskiva. Då får du ett slätt och dött underlag bakom som inte rör sig. Tänker att panelen kanske rör sig lite under årstiderna.
 
Är nivåskillnaden jämn hela vägen eller mer fram eller bak? Allt går att kila upp, problemet är dom dom har limmat skivorna I stommarna, vilket man inte ska enligt mig om inte så leta efter närmsta stomme och börja, lite I taget
 
Keiller Keiller skrev:
Jag skulle aldrig acceptera någon höjdskillnad, oavsett material i bänkskivorna. Ägnade själv en kvart åt att få mina bänkskivor i laminat att ligga rätt när jag satte dit dom.
Skall foga ihop två bänkskivor av laminat. Tänkte använda fabrikskapad sida mot fabrikskapad sida, lämna kvar täcklisten, limma med silikon och bara sätta ett enkelt beslag på baksidan, fogen hamnar inte över någon stomkant. Tycker det verkar lite bökigt med skarvbeslag som man fäller in i skivan. Men skulle vilja ha ett beslag som ”drog ihop skivorna”. Hur gjorde du? Någon som har tips?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Skall foga ihop två bänkskivor av laminat. Tänkte använda fabrikskapad sida mot fabrikskapad sida, lämna kvar täcklisten, limma med silikon och bara sätta ett enkelt beslag på baksidan, fogen hamnar inte över någon stomkant. Tycker det verkar lite bökigt med skarvbeslag som man fäller in i skivan. Men skulle vilja ha ett beslag som ”drog ihop skivorna”. Hur gjorde du? Någon som har tips?
Jag gjorde det enkelt för mig. Såg till att stommarna satt som de skulle och drog fast skivorna underifrån. Skarven mellan skivorna är vid stomskarvarna.
 
Keiller Keiller skrev:
Jag gjorde det enkelt för mig. Såg till att stommarna satt som de skulle och drog fast skivorna underifrån. Skarven mellan skivorna är vid stomskarvarna.
Så då skruvade du inte ihop skivorna? Du fick inget glapp i skarven?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Så då skruvade du inte ihop skivorna? Du fick inget glapp i skarven?
Nej, det behövdes inte. Inget glapp. Det är dock en synlig skarv då skivorna har en liten fasning men där är det ändå en smal rand silikon. Att det är en skarv mellan skivorna gör mig inget. Det viktiga är att det inte är någon höjdskillnad mellan skivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.