Tänkte skippa kakel mm i köket och bara måla. Vad ska vi tänka på? Vilken sorts färg behöver man köpa för att det ska vara "godkänt"?
 
Vi är inne på samma idé, synd att ingen svarat på denna tråd..
Håller tummarna
 
Det är godkänt med vilken färg som helst, finns inga givna krav. Men om det skall hålla, vara tåligt och fungera hade jag målat med 2k epoxi.
 
  • Gilla
Trollöra och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi hade kortväggarna vid diskbänken målade i vit våtrumsfärg. Ena sidan var 15 cm ifrån hon och andra sidan 30 cm från gasspisen. Efter 12 år var väggarna lika fina/som nya. Våtrumsfärg har en hårdare och blankare yta än vanlig färg. Är fukttålig och mycket enkel att torka av.
 
  • Gilla
Sandbod och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi hade kortväggarna vid diskbänken målade i vit våtrumsfärg. Ena sidan var 15 cm ifrån hon och andra sidan 30 cm från gasspisen. Efter 12 år var väggarna lika fina/som nya. Våtrumsfärg har en hårdare och blankare yta än vanlig färg. Är fukttålig och mycket enkel att torka av.
Funderar själv över färg istället för kakel i sommarstugan. Varför valde ni färg?
 
L lhector skrev:
Funderar själv över färg istället för kakel i sommarstugan. Varför valde ni färg?
Vi målade faktiskt med en helt vanlig färg som är lite tåligare och lättare att torka. En från Alcro som är rätt tålig i en ljus grå färg , funkar klockrent i hela köket, även över spisen!

Vi valde färg då jag personligen tycker det är snyggt :) Kanske vi kaklar i framtiden men just nu är vi väldigt nöjda med att bara ha det målat. Köket blev mer ombonat! :)
 
G
Alcro har en färg som heter Tålig. Det är inte en våtrums färg men "nästan". Beckers har säkert samma men vet inte vad den heter som Beckers. Annars är ju lackfärger ofta rätt tåliga.
 
  • Gilla
lhector
  • Laddar…
M Marwa86 skrev:
Vi målade faktiskt med en helt vanlig färg som är lite tåligare och lättare att torka. En från Alcro som är rätt tålig i en ljus grå färg , funkar klockrent i hela köket, även över spisen!

Vi valde färg då jag personligen tycker det är snyggt :) Kanske vi kaklar i framtiden men just nu är vi väldigt nöjda med att bara ha det målat. Köket blev mer ombonat! :)
Tack!
M Marwa86 skrev:
Vi målade faktiskt med en helt vanlig färg som är lite tåligare och lättare att torka. En från Alcro som är rätt tålig i en ljus grå färg , funkar klockrent i hela köket, även över spisen!

Vi valde färg då jag personligen tycker det är snyggt :) Kanske vi kaklar i framtiden men just nu är vi väldigt nöjda med att bara ha det målat. Köket blev mer ombonat! :)

Tack!
 
  • Gilla
Hus1t
  • Laddar…
Hemmakatten
L lhector skrev:
Funderar själv över färg istället för kakel i sommarstugan. Varför valde ni färg?
Sent svar. Men vi hade en öppen planlösning på 65kvm för köksdel, matbord, vardagsrummet. Vi ville tona ner kökskänslan och då skippa kakel som är väldigt "köksigt". Vi målade vitt på kortsidorna och hade en gråtonad spegel rakt fram ovanför diskbänk och spishäll.

Vi var mycket nöjda eftersom resten av väggarna var vitmålade. På kortsidorna vid bänken använde vi Alcros våtrumsfärg pga av att den är tåligare och den tål att torkas av ideligen. Samma färg hade vi även på gästtoaletten.
 
Snubblade över denna tråden, och lägger in en kommentar trots att tråden är lite gammal.

Linoljefärg är oslagbart (till det mesta), och skulle ge en supertålig, vattenavvisande yta t.ex över köksbänken! Tar lite tid att torka, men såååå värt det! Just för att den torkar långsamt ger färgen en super”smooth”, helt glatt yta utan ”noppar”. Dra bara lätt över med fint sandpapper mellan strykningarna.

Enda ”nackdel” m linoljefärg är att det är svårt att få fäste med annan färg (då linoljefärgen innehåller just olja) Dvs, ingen nackdel alls vad jag kan se- med mindre man är av typen som gillar måla om varje halvår. Linoljefärg - vattenavvisande, tålig och hållbart!

Färgen från Ottossons färgmakeri är super! Och finns att köpa på t.ex Byggfabriken / Byggfabriken.se
 
T Trollöra skrev:
Snubblade över denna tråden, och lägger in en kommentar trots att tråden är lite gammal.

Linoljefärg är oslagbart (till det mesta), och skulle ge en supertålig, vattenavvisande yta t.ex över köksbänken! Tar lite tid att torka, men såååå värt det! Just för att den torkar långsamt ger färgen en super”smooth”, helt glatt yta utan ”noppar”. Dra bara lätt över med fint sandpapper mellan strykningarna.

Enda ”nackdel” m linoljefärg är att det är svårt att få fäste med annan färg (då linoljefärgen innehåller just olja) Dvs, ingen nackdel alls vad jag kan se- med mindre man är av typen som gillar måla om varje halvår. Linoljefärg - vattenavvisande, tålig och hållbart!

Färgen från Ottossons färgmakeri är super! Och finns att köpa på t.ex Byggfabriken / Byggfabriken.se
Vi valde att sätta panel som vi målade med just linoljefärg, det blev jättebra!
 
Upplivar denna tråd och tänkte höra om någon fler kör färg som stänkskydd och vad ni kör med?

Har själv en väggskiva av laminat som är 20cm hög och ska nu måla resten men har inte bestämt vilken färg jag ska köra på, har sett alcro tålig och den verkar riktigt bra för ändamålet men kanske lite för blank..men är väl den som ligger bäst till.

någon som provat jotun wonderwall eller jotun lady aqua?

tips och erfarenheter mottages tacksamt Mvh Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.