S
A Annanellyham skrev:
Hej! Fick tillträde till min lägenhet idag och såg att säljaren har tagit bort en hatthylla som har gett denna skada på väggen. Är detta något som jag kan begära att säljaren åtgärdar? Inte bara ett ”hål från en tavla”

tacksam för hjälp!
Ehh?? Hur fasen har tidigare ägare lyckats. Det ser ju ut som att pluggen sitter innanför putsen. Har dåren knackat bort en bit och sedan satt dit pluggen?
Ingår inte hatthylla i lägenheten? Det brukar väl vara det vanliga även om det är köpt bostad.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
När hen flyttade in kanske det inte fanns hatthylla utan hen köpte den själv. (nybygge) Anser därför att den inte ingår i lägenheten. Bäst att egentligen bara ställa frågan.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
Fixar man inte sådana hål så kanske man inte ska äga sitt boende.

Som jag tolkar det så är det inte huruvida det är rätt eller fel stt ta med sig hatthyllan som är frågan. Utan om det är rimligt att lämna hål bakom saker som varit uppsatta. Svaret är ja, det är ju snarare regel än undantag att en bit puts åker med när man skruvar ut något som suttit hårt mot.... t.ex. en hatthylla, hylla etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
HuvudetPaSpiken och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är man från Tyskland så kommer det naturligt...
Och Norge, Italien, USA och andra konstiga länder.
TS. Man skall välja sina strider. Detta är inte en, värt att ödsla krut på.

Staffan
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är man från Tyskland så kommer det naturligt...
Ahh se där. Men denna kille är svensk, uppvuxen typiskt Svensson-liv och haft förmånen att bo i samma kåk hela uppväxten. En annan flyttat 12 gånger tills man flyttade hemifrån. Så vad man ska tänka på vid in- utflytt både BR, Villa och Hyres har man bra koll på :geek:
 
Påtala det för säljaren bara, om de vill bidra med något så tacka och ta emot. Annars gå vidare och åtgärda detta själv!

Vi köpte en bostadsrätt där ägaren råkat slita med sig eluttaget så det hängde löst, jag påtalade detta och slapp betala en månadshyra. Dock så var det ju inte deras fel att kontakten satt löst .. men ändå. :)
 
Hatthylla ingår normalt om ni inte avtalat något annat. Så den ska du få tillbakamonterad eller ekonomisk ersättning.
 
  • Gilla
Lassix
  • Laddar…
Staffans2000
H Haladria skrev:
Hatthylla ingår normalt om ni inte avtalat något annat. Så den ska du få tillbakamonterad eller ekonomisk ersättning.
Och om säljaren säger -far och flyg?

Staffan
 
Stämning direkt till närmsta tingsrätt, jag skriver inlagan :=)
 
  • Haha
  • Gilla
aneng och 6 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vem tar med sig en hatthylla när man flyttar?
Det gjorde de som vi köpte en bostadsrätt av i december.
Men jag skall inte lämna ut deras namn här.

Vi köpte en ny på Tradera för 150 kr.
 
  • Gilla
Bitte MH och 1 till
  • Laddar…
Pratade med en spansk kollega för ett tag sedan, där är det tydligen så att det som står i lägenheten på visning är det som ingår i köpet, möbler, lampor, hyllor, tavlor, rubbet!

Här borde hatthyllan ha varit kvar. När de ändå tog den med sig borde de ha kunnat göra det snyggare än sådär. Nu är den inte det och det ser ut som det gör.
Jag sällar mig till övriga, påtala det för säljaren (ev. med förslag på rimlig kompensation). Får du något alls - var nöjd. Får du ett ”nej tack, du får fixa själv” - fixa själv och låt saken bero.
Det finns långt mycket trevligare saker att fundera över i livet och långt viktigare saker att ta strid för.
 
  • Gilla
Bitte MH och 2 till
  • Laddar…
Det finns ingen ”lag” som säger att hatthyllan ska sitta kvar. Det kan upplevas som kutym att den gör det, men allt lösöre bör ju regleras i en inventarielista som både köpare o säljare går igenom.
Denna bifogas i avtalet och sen är det som det är.

vad gäller skadan så är det kanske lite klumpigt gjort men lätt hänt i spröda putsade väggar när färgen klistrat lite mot harthyllan. Det där lagar du förhållandevis enkelt själv och börjar ditt boende med att göra det fint och till ditt eget.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
P
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vem tar med sig en hatthylla när man flyttar?
Oj det finns nog många..
De vi köpte gården av tog med sig två stycken... Två rätt snygga och ok.
De syns faktiskt tydligt på märklarbilderna men vi orkade inte bry oss.
Måste ha nermonterats i sista stund då vi var där och gjorde "överlämningskoll" dagen innan övertagandet så satt de där.

Men man undrar hur sniken man kan vara...
 
  • Gilla
gee_fss
  • Laddar…
Fairlane
T Tsdoesds skrev:
Det finns ingen ”lag” som säger att hatthyllan ska sitta kvar
Inte direkt en lag, men ganska tydligt här: https://fmf.se/fast-och-los-egendom/

Där står just hatthylla med som en sak som räknas som byggnadstillbehör.

Från den sidan:
För bostadsrätter är läget delvis annorlunda. De föremål som föreningen har tillfört lägenheten, exempelvis vitvaror och hatthylla, kan säljaren aldrig undanta från köpet: säljaren äger ju inte föremålen utan det gör föreningen. Det gäller även om bostadsrättshavaren skulle ha bytt ut föremålen, exempelvis ersatt föreningens vitvaror med nya i samband med en köksrenovering. De nya vitvarorna kommer att ägas av föreningen.


Rent allmänt så skulle jag skämmas som fasen om jag lämnade det så där till den nya ägaren.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
A Annanellyham skrev:
Hej! Fick tillträde till min lägenhet idag och såg att säljaren har tagit bort en hatthylla som har gett denna skada på väggen. Är detta något som jag kan begära att säljaren åtgärdar? Inte bara ett ”hål från en tavla”ja men ge dig, det är ju larvigt

tacksam för hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.