Hej!

Vi köpte nyligen en liten gård och i ett av husen fanns en gammal bakugn. Jag skulle väldigt gärna få fart på den och vill gärna göra så mycket av renoveringen själv som möjligt. Eftersom de lagt hyfsat nytt plåttak och inte använt ugnen på väldigt länge, valde de att helt enkelt kapa skorstenen och lägga taket över. Är det helt omöjligt att göra jobbet själv? Har förstått att man behöver ett rör i skorstenen.

Vad används alla hål till runtom ugnen? På ena sidan är det även ett stort hål där man fyllt på med massa sand (och en satans massa bråte).

Super tacksam för svar!
 
  • Gammal vitkalkad bakugn med ved framför, i en lada med synligt takbjälkar och trapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal bakugn i ladugård med avkapad skorsten, vedträn framför, och spår av användning på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Såklart kan du göra jobbet själv.
Nu är ja från värmland och ugnar är traditionellt murade på lite olika sätt i olika delar av landet.
Lite beroende på hur gammalt huset är så tror ja ugnen är ombyggd sedan den av ny.
I 99% av fallen behövs inget rör i skorstenen, det går oftast att göra iordning den så att det funkar och blir godkänt ändå.
Hålet längst upp mot taket är imkanal/ventilation.
Det lilla nederst tv tror jag är resterna av att det stått en köksspis där. (Viss osäkerhet utan fler bilder)
Luckan ovanför bakugnen är sannolikt ugnens rökkanal, den borde gå in till ugnens bakkant. plåten som sticker ut isf spjället till den.
Om du vill ha mer specefikt ta fler bilder runtom muren även på vinden/övervåningen. Försök även fota in i rökkanalerna :)
 
  • Gilla
bokbindaren och 1 till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Såklart kan du göra jobbet själv.
Nu är ja från värmland och ugnar är traditionellt murade på lite olika sätt i olika delar av landet.
Lite beroende på hur gammalt huset är så tror ja ugnen är ombyggd sedan den av ny.
I 99% av fallen behövs inget rör i skorstenen, det går oftast att göra iordning den så att det funkar och blir godkänt ändå.
Hålet längst upp mot taket är imkanal/ventilation.
Det lilla nederst tv tror jag är resterna av att det stått en köksspis där. (Viss osäkerhet utan fler bilder)
Luckan ovanför bakugnen är sannolikt ugnens rökkanal, den borde gå in till ugnens bakkant. plåten som sticker ut isf spjället till den.
Om du vill ha mer specefikt ta fler bilder runtom muren även på vinden/övervåningen. Försök även fota in i rökkanalerna :)
Så spännande! Tack för all info! Jag hittade en gammal kamin på övervåningen i ett annat hus, kanske den som stått där nere tv? Ska ta fler bilder senare och lägga upp. Vilket kul projekt! Kommer så småningom även varsamt göra iordning hela rummet.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
Så spännande! Tack för all info! Jag hittade en gammal kamin på övervåningen i ett annat hus, kanske den som stått där nere tv? Ska ta fler bilder senare och lägga upp. Vilket kul projekt! Kommer så småningom varsamt göra iordning hela rummet.
När är huset byggt ?
 
larsbj larsbj skrev:
När är huset byggt ?
Runt 1890 finns det papper ifrån att någon köpt en bit mark och byggt en hus. Osäkert när denna delen byggdes dock. Men den finns med på väldigt gamla bilder. Bakre delen, ett litet rum bakom det man ser på bilderna, är ett väldigt gammalt hönshus. Kan tänka mig att det var något de ville ha från början också.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
Runt 1890 finns det papper ifrån att någon köpt en bit mark och byggt en hus. Osäkert när denna delen byggdes dock. Men den finns med på väldigt gamla bilder. Bakre delen, ett litet rum bakom det man ser på bilderna, är ett väldigt gammalt hönshus. Kan tänka mig att det var något de ville ha från början också.
Såg på en gammal karta från 1833 att det verkade innan en gård här redan då! Får luska vidare i det där...

Men innan det, här kommer en massa bilder på bakugnen!
 
  • Gammal bakugn inmurad i vitkalkad vägg med vedträn staplade framför i ett rustikt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nerperspektiv på en öppning till en bakugn av sten, omgivande brunt tegel och synliga tåspetsar i nedre bildkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal murad bakugn inbyggd i en vitkalkad vägg med en hög av ved bredvid och en trästolpe framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal bakugn i hörn av ett rum med vita väggar och mörkt trägolv, vedspisar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med en rektangulär öppning visandes silhuetten av en bakugn i ett gammalt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig, gammal bakugnslucka i tegelvägg med texten 'Gjuteriaktiebolaget 1897'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal bakugn full med bråte och spillror inne i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal bakugnsdörr i järn med texten "Eldfast chamotte" och siffran 4183, inmurad i en putsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal bakugns lucka med sot och aska i en sliten betongvägg, tecken på historisk användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en gammal bakugn med sotiga tegelväggar och valvtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal bakugn med murade tegelstenar och sprickor synliga, visar ålder och behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal bakugn i tegel med aska och brända rester på golvet, belyses svagt i dunkel miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en gammal bakugn med sotiga tegelstenar och valvbåge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre bild av en gammal bakugn med sotiga tegelstenar och skador
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal och sotig bakugn med synliga tegelstenar och slitage, antyder lång användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal bakugns skorsten av tegel i en grovputsad vägg med tydliga tecken på sotning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal bakugn med slitna järnlock och sotskadad stenstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal bakugn med öppen lucka i en sprucken putsad vägg, det syns spindelväv i öppningen ovanför ugnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning till en gammal bakugn med sotiga tegelstenar och spindelväv i en mörk inre del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal bakugn av tegel i en timrad byggnad, sedd från sidan underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några till...
 
  • En gammal vind med en betongpelare, brädor och en flaska på golvet i svagt upplyst miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonpelare med metallinfästningar på en byggarbetsplats, belyst i dunkelt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålen nere i vänster hörn är ihopkopplade märke jag när jag skrapade ut all skit.
 
C carlfredrik skrev:
Hålen nere i vänster hörn är ihopkopplade märke jag när jag skrapade ut all skit.
Ja det är nog till köksspisen och så sotluckan till den.
 
Ser ju väldigt fin ut, bra skick inte sönder eldad.
Är inte riktigt med på hur kanalerna går från bakugnen men det ser ju helt ut så det är säkert bara att använda.
Det i rummet bredvid är säkert efter någon kamin.
Vet du om det är en eller flera pipor längst upp i skorstenen ?
Tomrummet inuti är bara för att det blir så när man murar, sanden troligen bara som värmelager.

Det bästa när ni ska börja och göra i ordning den är att städa allt som går, gammalt sot träbitar mm, och sedan ta dit den sotare som ska kolla det, så att hen får tycka till först.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
Av byggsättet på byggnaden att döma är inte den så gammal som 1830, ja skulle säga 1910 +-20 år
1890 skulle kunna stämma, men ganska troligt betydligt senare.
Nu kan ju endel byggsätt kommit tidigare till Stockholm än till Värmland. Jag har sett många bevis för att det legat lite efter ute på landsbygden.
 
Var ligger huset ?
 
larsbj larsbj skrev:
Var ligger huset ?
Så spännande! Tack igen för info, väldigt roligt att få lite information om den.

Huset ligger i nordvästra Skåne.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Av byggsättet på byggnaden att döma är inte den så gammal som 1830, ja skulle säga 1910 +-20 år
1890 skulle kunna stämma, men ganska troligt betydligt senare.
Nu kan ju endel byggsätt kommit tidigare till Stockholm än till Värmland. Jag har sett många bevis för att det legat lite efter ute på landsbygden.
Just garaget ser faktiskt inte ut att vara med på kartan från 1830 så kan ju vara så att de som köpte gården 1890 byggde till det huset då.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.