Hej!

Är det någon som har något bra tips på app/program för att ta fram tomtkartor? Blir både GPS och ritverktyg, så jag antar att det blir en kombination av app/GPS och programvara?

Jag skulle vilja kunna gå runt i ett obebyggt område, ta fram koordinater för lämpliga hörn av den framtida tomten (för framtida avstyckning av tomt) och sedan digitalt rita in de framtida fastighetsgränserna på en karta med hyfsat bra noggrannhet. I kartan skulle jag även vilja kunna rita in saker såsom hus, infart och gärna cirklar med en viss radie.

Detta får inte kosta för mycket i inköp eller per månad eftersom jag troligtvis inte kommer att dra in så mycket pengar på kartorna. Och att vända mig till kommunen/privat aktör för inmätning är inte aktuellt eftersom jag vill göra egna, självständiga besök samt undvika för höga kostnader.

Tacksam för tips!

/Marie
 
  • Gilla
Jonbeg89 och 1 till
  • Laddar…
Johnwinroth
Hej
Jag har bara varit i kontakt med Arcgis, men det kostar nog endel.
Vet att man kan ju rita i program som finns till Jakt-GPS mottagare om man har en sådan, du kan du ju även gå ut och ta de faktiska positionen.

För super snabba skisser så har ju LM min karta där man kan rita sträck göra rektanglar och andra bra saker, men går ju inte att spara.
https://minkarta.lantmateriet.se/
 
Om du tänkt sälja kartorna behöver du nog till att börja med en riktig GPS som du får minst dm-noggrannhet från. Ingen vill nog betala för ett förslag till tomtkarta där gränserna är inritade med 5 m noggrannhet.

Men kartprogrammässigt kan du t.ex. titta på QGIS, det är gratis.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
QGIS är jättebra och kan göra allt du vill och allt du inte ens visste att man kunde göra. lite svårt att lära sig, men det finns mycket online att läsa. Du behöver ngn slags baskarta som jag inte vet var man får tag på - jag får mina från lantmäteriet men jag tror de är dyra.
 
Jag har försökt mig på att rita en tomtkarta med hjälp av gps. Men resultatet blir på tok för dåligt med en "vanlig" gps. Så om du inte har plats i budgeten för riktig proffsutrustning så tror jag tyvärr det blir svårt att genomföra.
 
Hej!

Tack för svaren hittills.

Ett förtydligande: Jag kommer endast att använda tomtkartorna till ansökningar om förhandsbesked och avstyckningar och detta kräver, vad jag vet, inte jättehög noggrannhet avseende fastighetsgränser. Men visst vill jag att noggrannheten blir acceptabel, inte flera meter fel.

/Marie
 
Du kan ju göra ett test: Ta den GPS du tänkt använda, gå en promenad runt kvarteret och logga koordinaterna på några tydliga punkter (ex brunnslock, murhörn eller så. Gärna nån punkt nära väggar eller under träd också).
Upprepa någon dag senare (så att du får andra förutsättningar med t.ex. satellitkonstellation och atmosfärsförhållanden) och jämför resultaten.
 
Om du inte har något precisionsinstrument så är det nog lika bra att rita av fastighetsgränserna från tex Hitta. Du kan ta en skärmdump av kartan, mäta ut avstånd på nån meter när, och sen skala om det i något Cad eller GIS program. Har hänt att jag behövt ta till såna metoder i tjänsten som projektör nån gång :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag skulle anlita en utsättande/mätfirma på några timmar, om det ska vara någorlunda precist.

dom har bra gps och andra proffs verktyg.

eller rita på en ortokarta (hitta.se) eller så om det kan skilja på en meter eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.