Hej! Fick tillträde till min lägenhet idag och såg att säljaren har tagit bort en hatthylla som har gett denna skada på väggen. Är detta något som jag kan begära att säljaren åtgärdar? Inte bara ett ”hål från en tavla”

tacksam för hjälp!
 
  • Skada på vit vägg där en hatthylla avlägsnats, visar synliga skruvhål och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på vägg med avlagringar och synligt hål där en hatthylla varit monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är ju egentligen...inspekterade du bakom hatthyllan när den satt där!?

Den frågan är dock ganska ointressant.
Det kommer ta dig kortare tid att köpa en liten tub spackel och ett sandpapper, än att diskutera saken här och sedan försöka få säljaren att åtgärda det.
 
  • Gilla
redep och 10 till
  • Laddar…
Fanns det en hatthylla där på visningen och/eller vid köpet? Om så, finns det något avtalat om hatthyllan? Har inget annat avtalats ska den ha ingått i köpet.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 36 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bara för att förtydliga, hål i väggar från upphängda saker och möbler kommer med en bostadsrätt. Det är din sak att hantera som köpare när du nu flyttar in.

Men just hatthylla brukar inte ses som vilken uppskruvad möbel som helst utan istället som en del av lägenheten så den ska enligt standard ingå.

(I praktiken är den nog enklast att spackla igen hålen och köpa en ny hatthylla när ändå tar hand om alla andra hål i lägenheten vid inflytt.)
 
  • Gilla
shtob och 20 till
  • Laddar…
KristinaRT
Som ovanstående säger, om inget annat sägs ska hatthylla ingå. Även om det sannolikt är meningslöst kan man iaf påtala detta för säljaren, som en upplysning eftersom denna kanske inte känner till detta?
Jag blir mer förvånad över att den skruvats ner än att det är hål i väggen....
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
Vem tar med sig en hatthylla när man flyttar?
 
  • Gilla
shtob och 13 till
  • Laddar…
Hatthyllan ska sitta kvar, så det där är inte acceptabelt på något sätt.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
Hatthyllan ska sitta kvar, så det där är inte acceptabelt på något sätt.
Och vad blir då fortsättningen?

Staffan
 
Be snällt att säljaren köper en ny hatthylla och lite spackel eller somna om...
 
  • Gilla
Nybben86
  • Laddar…
Oavsett hatthyllan så kan det ju inte vara ok att ta med sig halva väggen. :surprised::thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 8 till
  • Laddar…
H
Intressant fenomen det där med hatthylla som tas med, råkade också ut för det när jag köpte en bostadsrätt. Pallade inte bråka om det, utan köpte en ny som jag lämnade när jag sålde.

Har en polare som trodde man tog med sig vitvaror när man flyttade också :crysmile: Han tyckte det var konstigt att man inte tog med sig det.
 
Claes Sörmland
H Hazze23 skrev:
Har en polare som trodde man tog med sig vitvaror när man flyttade också :crysmile: Han tyckte det var konstigt att man inte tog med sig det.
Är man från Tyskland så kommer det naturligt...
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 17 till
  • Laddar…
Vitvaror är ju iofs ganska vanligt att ta med sig i många delar av världen.

TS spackla och glöm det där, inte värt att bråka om.
 
  • Gilla
HJS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.