Hej,
Jag håller på att renovera en liten sekelskifteslägenhet där tiden inredningsmässigt stått stilla sedan 50-talet. Tapeten satt lös, så nu har jag tagit ner alla tapetlager och putsen har kommit fram. På vissa ställen har den spruckit så mycket att man ser in till vassen.
Vilken typ av förarbete behöver jag göra; gips, betong, husfix-spackel?
Tack på förhand! ✨
 
  • Delvis renoverat rum i sekelskifteslägenhet med avtagna tapeter och synlig puts, sprickor och vass på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Gipsbruk funkar bra. Hornbach o Bauhaus har 20/25 kg för 125/160kr. Att tänka på: Putsen på sådana här väggar är väldigt porös. All uppsättning med spik o skruv kommer resultera i stora hål. Sätter du tapet, fiberduk eller liknande så kommer där bli utbuktningar av all lös puts som lägger sig bakom duken/tapeten. Jag hade rensat bort all puts och klätt väggarna med gips. Bakom putsen sitter det brädor. Mvh
 
Ser ut som en jättefin lägenhet, ganska skonad från hårdhänta renoveringsmetoder a la 70-80-tal. Vad är planen för väggarna, ny tapet eller måla? Putsen ser ovanligt inakt ut, om den inte sitter löst nånstans är det enkelt gjort att köpa kalkputs och laga småskadorna. Gipsputs funkar också fint på mindre skador och är mer lättarbetat men mer jobb att slipa. Vill du göra en varsam renovering tapetserar du rakt på putsen sedan. Det kommer inte att bli lika slätt som en "modern" yta, men fungerar utmärkt i en lägenhet med äldre atmosfär.

Vill du ha helt perfekt resultat (t.ex. om du vill måla) är det enklast att ta in någon som bredspacklar alltihop - det brukar inte bli så dyrt som man tror och blir bättre än andra alternativ som ytgips eller renoveringstapet.

Det ser ut som någon har brutit bort stuckatur eller välvning av puts mot taket tyvärr, men det kan ersättas. Finns det kvar i något annat rum eller grannlägenhet kan du få koll på ungefär vilket utseende som kan passa. Det ser ut som om om takfärgen har varit neddragen långt på väggen från början. Det är ofta limfärg, som man behöver hantera om inte annan färg/klister ska släppa efter ett tag. Googla "limfärg tak".
 
M Micke R. skrev:
Hej. Gipsbruk funkar bra. Hornbach o Bauhaus har 20/25 kg för 125/160kr. Att tänka på: Putsen på sådana här väggar är väldigt porös. All uppsättning med spik o skruv kommer resultera i stora hål. Sätter du tapet, fiberduk eller liknande så kommer där bli utbuktningar av all lös puts som lägger sig bakom duken/tapeten. Jag hade rensat bort all puts och klätt väggarna med gips. Bakom putsen sitter det brädor. Mvh
ok stort tack för svar. Bakom puts ligger vass så vill försöka ha kvar putsen så långt det är möjligt. Det ser ut som att de använt en del gips för länge sedan och det verkar fortfarande hålla.
 
S spirou197 skrev:
Ser ut som en jättefin lägenhet, ganska skonad från hårdhänta renoveringsmetoder a la 70-80-tal. Vad är planen för väggarna, ny tapet eller måla? Putsen ser ovanligt inakt ut, om den inte sitter löst nånstans är det enkelt gjort att köpa kalkputs och laga småskadorna. Gipsputs funkar också fint på mindre skador och är mer lättarbetat men mer jobb att slipa. Vill du göra en varsam renovering tapetserar du rakt på putsen sedan. Det kommer inte att bli lika slätt som en "modern" yta, men fungerar utmärkt i en lägenhet med äldre atmosfär.

Vill du ha helt perfekt resultat (t.ex. om du vill måla) är det enklast att ta in någon som bredspacklar alltihop - det brukar inte bli så dyrt som man tror och blir bättre än andra alternativ som ytgips eller renoveringstapet.

Det ser ut som någon har brutit bort stuckatur eller välvning av puts mot taket tyvärr, men det kan ersättas. Finns det kvar i något annat rum eller grannlägenhet kan du få koll på ungefär vilket utseende som kan passa. Det ser ut som om om takfärgen har varit neddragen långt på väggen från början. Det är ofta limfärg, som man behöver hantera om inte annan färg/klister ska släppa efter ett tag. Googla "limfärg tak".

Hej, tack för svar! Ja, ingenting i stort sett är gjort sedan 50-talet så det är ett väldigt roligt projekt! Jag bröt bort stuckaturen för den var trasig på alltför många ställen. Dessutom var den överspacklad och man hade försökt få den helt jämn. Mönstret finns i andra lägenheter och bättre bevarat då så jag kan gjuta av där.

jag har försökt testa om det är limfärg, men färgen sitter faktiskt kvar rätt bra i taket. Men det borde vara limfärg så ska testa på en större yta. Taket och stuckaturen var grönt i sitt grundutförande och det stämmer att takfärgen var målad ner på väggen till en tapetklistret/kant (som inte finns kvar här).

Om man gröper i hålen som är i putsen så är det som att sand ”faller ut”. Behövs microlit/väv tror du eller räcker bredspackling? Ska ha målade väggar i första hand.
 
ang. Limfärg har jag begränsad egen erfarenhet av - det finns säkert de som har bättre koll här, men då gjorde jag "by the book" och skrapade ner och tvättade hela taket, samt spärrmålade innan jag målade om med icke-limfärg. Jäkla jobb... Ska man gissa kanske man redan gjort detta tidigare i ditt tak, om det verkar sitta bra. Eller så har man haft "tur" - och den turen kanske tar slut om du lägger ett lager till :) Men jag hade nog chansat om det sitter bra nu... Jag nämnde det mest för att även om man tidigare spärrat/patenterat limfärgen i taket kanske de inte gjort det ner på väggen, så det skulle möjligen kunna bli problem med fäste för tapet/färg/spackel där också.

Ska man laga putsen behöver man ju få bort allt löst, så skadorna tenderar att breda ut sig. Men så länge det det inte är större ytor än det som smulat sönder kring gamla spikhål etc och allt annat sitter fast, tror jag de flesta målare skulle bredspackla det rakt av, ev. med lagning av bruk först - men det får du väl kolla hur de bedömer det i så fall. Att fixera det med väv kan jag inte se hjälper, det kommer bli som sas ovan i tråden, med löst material och i värsta fall bulor under när man rör väggen sen. Renoveringstapet funkar bättre, men kostar ju en del och bredspackling blir bättre, framför allt om man ska måla väggen.
 
  • Gilla
Lgh1
  • Laddar…
När du ändå har väggen framme och det är hål som behöver lagas såg gräv dig ner genom putsen för att kolla hur tjock den är och vad det är bakom. Det är bra att veta om du ska sätta upp något för du måste fästa i det som är bakom putsen. Vassmattan är hopplös att hålla på med. Eftersom vassen är ihålig och putsen porös så spricker allt väldigt lätt. Jag har kört husfix där det varit stora hål men tror egentligen att gips hade varit bättre men det hade jag dock inte koll på dåförtiden. Bredspackla väggarna tror jag är rätt metod. Att sätta gips ger dels en väldigt trist yta och det är bökigt att fästa gipset på de putsade väggarna.

Har du slaggväggar (som svart fint pulver när du borrar i dem) bakom putsen fungerar grov träskruv rätt in i väggen utan plugg bäst. Det beror på hur gammal lägenheten är, tror slagg kom som material först på 1910talet.

Jag har för säkerhetsskulle målat tak med misstänkt limfärg först med oljefärg och sedan vanlig takfärg med bra resultat. Se till att vädra ordentligt bara. Oljefärgen luktar rejält.
 
  • Gilla
Lgh1 och 1 till
  • Laddar…
Kloasong heter den här typen av innervägg. Består av en plankstomme med puts, vass och ståltråd. Yttervägg/ bärande är murad + puts. Mvh
 
  • Gilla
Lgh1
  • Laddar…
M Micke R. skrev:
Kloasong heter den här typen av innervägg. Består av en plankstomme med puts, vass och ståltråd. Yttervägg/ bärande är murad + puts. Mvh
Jag har haft puts och vassmatta i en lägenhet med väggar uppbyggda av slaggblock inne i lägenheten och av tegel mot grannar. Det måste inte vara plank bakom.
 
  • Gilla
Lgh1
  • Laddar…
Tack alla för svar! Jag håller just nu på att knacka bort så mycket löst puts som möjligt och ska sedan fylla igen med nån sorts husfix. Därefter bredspackling. Gör ett test på en vägg först.
Det har visat sig vara trä bakom vasslagret. har fortfarande inte kommit fram till vilken färg det är i taket än. Testade att gnida med vatten, men 70 års smuts ovanpå gjorde mig inte särskilt mycket klokare...
 
Lgh1 Lgh1 skrev:
Tack alla för svar! Jag håller just nu på att knacka bort så mycket löst puts som möjligt och ska sedan fylla igen med nån sorts husfix. Därefter bredspackling. Gör ett test på en vägg först.
Det har visat sig vara trä bakom vasslagret. har fortfarande inte kommit fram till vilken färg det är i taket än. Testade att gnida med vatten, men 70 års smuts ovanpå gjorde mig inte särskilt mycket klokare...
Knacka inte bort för mycket puts, blir bara massa mer jobb som inte ger något i slutändan, är de så dåligt att bara du tittar på de så ramlar de ner stora kakor ja då får du ta ner de, annars låt de vara. Bredspackla väggarna tjockt 2-3 ggr, slipa och sätt mikrolit så ska du se att väggarna ”armeras”


Finns en produkt som heter lätt tak. Tunnare takfärg just för ett sånt tak du beskriver. Värt att testa istället för att riva ner, spärrmåla, bredspackla, slipa, mikrolita och måla.

de e generellt mikrolit som gäller i den här typen av lägenhet/hus för de e för stor benägenhet att de spricker annars.

mvh Målaren
 
Tack!
Har just ägnat 6h år att skrapa ner extra tapetrester, de där som man trodde skulle sitta men visade sig inte göra det...
 
Lgh1 Lgh1 skrev:
Tack!
Har just ägnat 6h år att skrapa ner extra tapetrester, de där som man trodde skulle sitta men visade sig inte göra det...

De KAN vara mer tidseffektivt att spackla direkt på tapeten och sen ta bort eventuella blåsor istället för att bara skrapa i all oändlighet så du faktiskt kan komma någon vart!


Edit: kanske inte många som tänker på de men inte alltid värt att skrapa bort tapeter. Särskilt med kloasong väggar. Blir väldiga hål att fylla sen för att inte se massa sprickor åker man på en mikrolit av alla ytor
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.