Hej,

Vi har köpt ett hus vi bott i ca 2 månader där vi märkte golvvärmen ej var varm och tittar man på brytare lyser den ej och indikerar på. Vi har slagit på och av men samma fenomen.

Vi funderar på att ta hem elektriker och försöka fixa detta men funderar vad som oftast är trasigt och om det ens är värt att fixa? Det är skönt I köket men inget måste.

Mvh
MO
 
Fairlane
D DjKool skrev:
Hej,

Vi har köpt ett hus vi bott i ca 2 månader där vi märkte golvvärmen ej var varm och tittar man på brytare lyser den ej och indikerar på. Vi har slagit på och av men samma fenomen.

Vi funderar på att ta hem elektriker och försöka fixa detta men funderar vad som oftast är trasigt och om det ens är värt att fixa? Det är skönt I köket men inget måste.

Mvh
MO
Jag tolkar det som elgolvvärme?!
Termostaten är ju misstänkt, men är det ens ström fram? Trasig säkring?
Har du hyfsad kontakt med säljaren? Isåfall kanske du kan fråga dem, det kan vara något enkelt.
 
E
Vad är det för fenomen, kan du beskriva lite närmre?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar det som elgolvvärme?!
Termostaten är ju misstänkt, men är det ens ström fram? Trasig säkring?
Har du hyfsad kontakt med säljaren? Isåfall kanske du kan fråga dem, det kan vara något enkelt.
Det stämmer att det är elgolvvärme. Hur vet jag om det är ström fram? Säkring borde det ej vara om det inte är inbyggd säkring då alla är på I säkringasskåpet. Kan prata med säljaren men det funkade ju och har funkat när de bodde här så tror ej de vet vad fel är.
 
E El-Löken66 skrev:
Vad är det för fenomen, kan du beskriva lite närmre?
Fenomenet är att själva golvet inte är varmt, slår man på kontrollpanelen indikerar den ej via röd diod att den är på heller.
 
E
D DjKool skrev:
Fenomenet är att själva golvet inte är varmt, slår man på kontrollpanelen indikerar den ej via röd diod att den är på heller.
Ligger den på separat jfb eller den allmänna?
Spänning fram=?
 
Fairlane
Jag gissar att du antingen saknar spänning fram eller att termostaten gett upp.
Har du någon bild på proppskåp och termostat?

Om det är termostaten (det problemet är inte helt ovanligt) så kostar de runt 1000-lappen, några lite mer, andra lite mindre. Om det är värt att laga kan jag inte svara på, men personligen skulle jag gjort det.
 
E El-Löken66 skrev:
Ligger den på separat jfb eller den allmänna?
Spänning fram=?
Den allmänna jfb. Spänning vet jag ej, inte mätt men nu har den funkat ett tag igen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gissar att du antingen saknar spänning fram eller att termostaten gett upp.
Har du någon bild på proppskåp och termostat?

Om det är termostaten (det problemet är inte helt ovanligt) så kostar de runt 1000-lappen, några lite mer, andra lite mindre. Om det är värt att laga kan jag inte svara på, men personligen skulle jag gjort det.
Är det termostaten tycker jag också värt byta för att ha golvvärme, kanske till en digital eller med WiFi.
 
  • Manuell termostat för värmereglering monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar för husinstallation, eventuellt relaterad till diskussion om uppdatering av termostat för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Aha, så den fungerar igen?
Jag vill minnas att det var så det fungerade i vårt förra badrummet, när termostaten var på väg att ge upp. Det fungerade ibland och ibland var det iskallt. Det blev iskallt oftare och oftare...
Därmed inte sagt att det är termostaten, men klart misstänkt är den ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.