Källa på att powertaggarna, som man kan sätta direkt på resi9-dvärgbrytare också går på zigbee https://zigbeealliance.org/zigbee_products/powertag-3pn-400v-flex/. Som tidigare skrivet har jag inte sett någon annan controller än Schneiders IP-gateway som har lagt till stöd för dem, men borde ju inte vara så svårt för den hugade.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hittat massor här:
[länk]
Schneider har både pluggar och uttag med Zigbee 3.0 sedan i november.
Pluggarna är misstänkt lika Lidl/Tuya..:
[länk]
Tuya tillverkar säkerligen runt 50% av alla smarta lampor, uttag och puckar i världen. Det har gått så långt att säljarna på nätet annonserar produkterna som Tuya trots att de har ett annat "brand" tryckt på enheten.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R rindler skrev:
Jag har två 2334, dvs den äldre varianten, och den har zigbee.

Du kan läsa i github-repot vilka zigbeenheter som Homey har stöd för. 2334/3334/4334 är bara olika färger på den äldre versionen. 2334 är den vita. [länk]
Hej,
How did you enable the zigbee mode on the 2334?
tack
Alexis
 
alab alab skrev:
Hej,
How did you enable the zigbee mode on the 2334?
tack
Alexis
Hold the setup button until the internal LED begin to flash. It will take like 5 seconds. Then keep holding it in until the LED flashes even faster, and the device switches from bluetooth to zigbee mode.
 
Elbutik.se har för övrigt släppt resten av wisersortimentet nu, med zigbee förprogrammerat. Tyvärr "orimliga" priser jämfört med många andra zigbeeprodukter https://www.elbutik.se/category.html/wiser.
 
R rindler skrev:
Elbutik.se har för övrigt släppt resten av wisersortimentet nu, med zigbee förprogrammerat. Tyvärr "orimliga" priser jämfört med många andra zigbeeprodukter [länk].
Å nej, PLEJD priser.... Hur ska de kunna saluföra dessa dyra tingests?
 
R rindler skrev:
Hold the setup button until the internal LED begin to flash. It will take like 5 seconds. Then keep holding it in until the LED flashes even faster, and the device switches from bluetooth to zigbee mode.
tack,... I actually got an answer from schneider and they told me to do it via the eSetup app and it worked.
I noticed that you did a PR on zigbee2mqtt, does that mean that on June 1st the 2334 will be supported with the new release?
 
alab alab skrev:
tack,... I actually got an answer from schneider and they told me to do it via the eSetup app and it worked.
I noticed that you did a PR on zigbee2mqtt, does that mean that on June 1st the 2334 will be supported with the new release?
Cool. Yes, guess it well be June 1st. If you can't wait you can upgrade to latest dev, https://www.zigbee2mqtt.io/how_tos/how-to-switch-to-dev-branch.html.
 
R rindler skrev:
Cool. Yes, guess it well be June 1st. If you can't wait you can upgrade to latest dev, [länk].
yes I moved to the edge version of the addon on Home Assistant.... Jus the icon is missing.
I must say converting the dimmer to zigbee is quite a p... so far I managed to convert 1 out of the 4 pfff.

I am now wondering it s really worth buying the latest model of the dimmer just for having the zigbee 3.0, it s almost 1000Kr more....
 
alab alab skrev:
yes I moved to the edge version of the addon on Home Assistant.... Jus the icon is missing.
I must say converting the dimmer to zigbee is quite a p... so far I managed to convert 1 out of the 4 pfff.

I am now wondering it s really worth buying the latest model of the dimmer just for having the zigbee 3.0, it s almost 1000Kr more....
Have you tried the "manual" way of doing it, by long pressing the setup button? Forgot to mention that you have to short press the button three times first, hehe. If it still isn't working, have you tried upgrading the device to latest firmware? Know that it has made the mode change easier for some people. And regarding the version, I wouldn't pay more for the newer one.
 
R rindler skrev:
Have you tried the "manual" way of doing it, by long pressing the setup button? Forgot to mention that you have to short press the button three times first, hehe. If it still isn't working, have you tried upgrading the device to latest firmware? Know that it has made the mode change easier for some people. And regarding the version, I wouldn't pay more for the newer one.
thanks - Eventually I called the technical support from schneider and they told me to do what you suggested but we finally managed to set it via the the eSetup app... the BIG learning has been to clean the connected BT device history on my iphone.

thanks again for the help and the work on the PR, I am using the beta version, but I am hoping for a very nice icon when the release will be out :)

A
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Uppskattningsvis 270 000 av dessa användare lär ångra sig bittert när verkligheten kommer ikapp och de inser att de köpt en marginellt förbättrad belysnings-timer, inte en lösning för smarta hem som kan utökas till något vettigt.

Jag säger inte att Plejds hårdvara är sämre (eller bättre) än andra alternativ men jag är övertygad om att många som blivit rekommenderade av sin elektriker att gå all in på detta system inte riktigt vet vad det innebär att investera i en stängd proprietär lösning.

Som vanligt får vi höra det fantastiska argumentet att man får saker "till inköpspris" för att just du är en så bra kund. Sedan skrattar någon hela vägen till Ahlsell.
Du har ju bevisligen något personligt agg mot Plejd. Av de 270 000 som fått det installerat kanske 1000 är intresserade av hemautomation och kanske kan ångra sig. I princip alla andra vill bara ha en dosdimmer som inte fladdrar när man dimrar. Jag har aldrig sålt in Plejd som ett styrsystem, utan som en dosdimmer.
Jag har ett Fibaro-system hemma nu och det är alldeles för jobbigt att programmera. Jag kommer köra Plejd i mitt nya hus men bara styra lite utebelysning och fönsterbelysning.
Det räcker för 90-95% av befolkningen och då är Plejd ett prisvärt system som är enkelt att installera och programmera.

Och vad gäller att vi skulle få mer betalt för en såld Plejd-puck än en puck från Scheider eller Vadsbo är helt fel. Det är samma procentuella påslag oavsett.

Deras nya drivdon är dessutom väldigt smidigt då man sparar plats i dosan :cool:
 
  • Gilla
jonko och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Av de 270 000 som fått det installerat kanske 1000 är intresserade av hemautomation
Ingen kan väl plocka fram exakta siffror men att bara 4 promille skulle ha intresse av viss "belysningsautomation", typ "autosläckning" när ingen är hemma eller autotändning av viss belysning vid viss tidpunkt, tror jag är en väldigt grov underskattning av intresset.

Jag tror man kan gå så långt som att påstå att merparten av alla vuxna någon gång faktisk sysslat med hemautomation genom en vanlig mekanisk timmer som tänt/släkt någon belysning på vissa tider.
 
  • Gilla
Videonisse och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fel.
Maken till intetsägande inlägg... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.