Hej, igen

En ofantlig dum fråga den här gången..

I källarplan har vi ett rum som ska bli kontor.
Idag är det putsad betong, men jag vill gipsa för att tapetsera.
Kan jag mot innerväggarna regla med enbart trä, eller måste jag ha stålreglar?
Och, idag ligger det nå klick-golv där, måste jag ta bort det och regla direkt mot betonggolvet?

Jag har gjort en otroligt pedagogisk bild så ni får en känsla för rummet.. :crysmile:

Hur ska jag göra?

(Jag har aldrig gjort sånt här, så mina frågor är förmodligen helt hjärnbefriade)

Allt gott, Peter

Skiss av källarrum planerat för renovering med markerade putsade betongväggar och gips/träskiva samt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte gjort det. Även om du har stålreglar är ju baksidan av gipsskivan av kartong med mögelrisk. Har du tur och problemet inte uppstår kommer en besiktningsman ändå senare anmärka på det som en riskkonstruktion vid ev försäljning. Om du ventilerar utrymmet bakom kan det funka.
Om putsen är i dåligt skick kan den putsas om och målas med silikatfärg vilket ger en fräsch men ändå riskfri vägg. Kanske inte lika ombonat som med tapeter men det är ju en källare och man valde puts som beklädnad när huset byggdes av en anledning.
 
  • Gilla
Livslärlingen
  • Laddar…
P proffsrik skrev:
Jag skulle inte gjort det. Även om du har stålreglar är ju baksidan av gipsskivan av kartong med mögelrisk. Har du tur och problemet inte uppstår kommer en besiktningsman ändå senare anmärka på det som en riskkonstruktion vid ev försäljning. Om du ventilerar utrymmet bakom kan det funka.
Om putsen är i dåligt skick kan den putsas om och målas med silikatfärg vilket ger en fräsch men ändå riskfri vägg. Kanske inte lika ombonat som med tapeter men det är ju en källare och man valde puts som beklädnad när huset byggdes av en anledning.
Du har ju helt rätt faktiskt!! Gips är ju gips..
Tack för input med friska ögon :strong:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.