Hej!

Efter att ha läst en stor mängd trådar tror jag att jag har landat i lösning för min tilltänka bastu. Skulle dock vilja höra vad ni tror om denna samt ett par detaljfrågor.

Bor i en villa från 71 med källare där det tidigare funnits bastu i källaren (enligt originalritningar). Jag önskar nu bygga ny bastu i samma utrymme som står tomt.

Fakta:
Betonghålsten (ytter och innerväggar)
Huset är dränerat för ca 1,5år sedan med isodrän skivor
Golv blir klinker utan värme och brunn

Frågor:
1) Vad tror ni om tilltänkta lösning?
2) Hur gör man med ventilationen? Bygger jag lättast in detta som en trumma? Eller sänker man hela taket?
3) Som ni ser behöver bastulav fästas mot yttervägg, hur gör man detta vid stålregelkonstruktion? Bör man slänga in ett par k-virke reglar där lavar ska fästas?
4) hur fästar jag läkt i stålregel bäst?

Stort tack på förhand!
 
  • Planritning och väggkonstruktion för en tilltänkt bastu med ventilation och bastulav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har byggt bastu i källare med liknande förutsättningar som dina. Jag körde med ff-pir 30 ( finns även spu sauna satu). Dvs konstukrion urifrån och in: betonghålsten-isolerskiva-20mm läkt-panel.

Då kan man fälla in regel att skruva bastulav i isolerskivan så man får stadiga lavar.

Källare brukar inte ha så högt i tak så tänk på säkerhetsavståndet till aggregatet om du väljer att sänka hela taket så ventilation får plats. Själv byggde jag en kanal istället just därför.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
P proffsrik skrev:
Jag har byggt bastu i källare med liknande förutsättningar som dina. Jag körde med ff-pir 30 ( finns även spu sauna satu). Dvs konstukrion urifrån och in: betonghålsten-isolerskiva-20mm läkt-panel.

Då kan man fälla in regel att skruva bastulav i isolerskivan så man får stadiga lavar.

Källare brukar inte ha så högt i tak så tänk på säkerhetsavståndet till aggregatet om du väljer att sänka hela taket så ventilation får plats. Själv byggde jag en kanal istället just därför.
Tack för svar!
La du isolerskiva direkt mot hålstenen?
 
Kom på en ytterligare sak.. Om jag går vidare med min tänkta konstruktion kommer jag även isolera alla innerväggar, detta gör att dörrhålet kommer bli relativt djupt. Innerväggen har en "vanlig" karm idag, dvs 10-13 cm djup? Jag jag bygger på med ca 10 cm blir öppning 20-25cm. Hur borde jag hantera detta? jag vill dörren i kant med utsidan, klär jag då in hörnet på insidan (markerat med röd cirkel)?
 
  • Skiss av en dörröppning med markerad karm och texten "Bastu-agg." vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fredrik_pe skrev:
Kom på en ytterligare sak.. Om jag går vidare med min tänkta konstruktion kommer jag även isolera alla innerväggar, detta gör att dörrhålet kommer bli relativt djupt. Innerväggen har en "vanlig" karm idag, dvs 10-13 cm djup? Jag jag bygger på med ca 10 cm blir öppning 20-25cm. Hur borde jag hantera detta? jag vill dörren i kant med utsidan, klär jag då in hörnet på insidan (markerat med röd cirkel)?
Ja även här. (finns säkert andra alternativ)
Så här ser den detaljen ut hos mig. Byggd av klyvd bred panelbräda som handhyvlats på kanten.
 
  • Detaljbild av handhyvlad kant på klyvd panelbräda vid dörröppning intill en spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P proffsrik skrev:
Ja även här. (finns säkert andra alternativ)
Så här ser den detaljen ut hos mig. Byggd av klyvd bred panelbräda som handhyvlats på kanten.
Hej,

Följdfråga på detta nu :) vilken ordning gjorde du detta i? Dörr --> panel --> Klyvd bred panelbräda?
 
Jag körde dörren först och salningsbrädan sist. Men det hade gått att köra panelen först också.
 
P proffsrik skrev:
Jag körde dörren först och salningsbrädan sist. Men det hade gått att köra panelen först också.
Ok, tack!

Antar att det sitter en regel ungefär där jag ritat, drog du in den från dörrhålet motsvarande djupet av salningsbrädan när du reglade?
 
  • Träregel markerad med blått i hörnet av en dörröppning bredvid en glasskjutdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nja jag byggde ju med murade väggar sen ffpir isolering och sen spikläkt och sen panel. Men det sitter en spikläkt ungefär där du ritat. dock drog jag salningsbrädans skruvar in i ändträt på den liggande panelen (förborrade för att undvika sprickor) det är ju inga laster där utan den ska ju bara hållas på plats.
 
  • Gilla
fredrik_pe
  • Laddar…
Hej!

har gått väldigt långsamt för mig. Men nu är jag igång igen :) tycker jag fick till detta någorlunda bra! Klöv bort hanen på panel brädor och ramade in dörren.
 
  • Glasdörr på glänt till ett badrum med badkar, träpaneler, under konstruktion med byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, träpanelvägg, dörröppning, byggmaterial och tejp, oorganiserat inomhusområde, synlig kylskåpsvagn, arbetsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanelväggar, delvis öppen dörr, inblick till rum med belysning och golvstående föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
proffsrik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.