Har beställt solfångare från Sfinx och vad jag sett här på forumet är det ganska många som gjort. I nästa vecka skall jag få dem och tänker omgående starta monteringen. Ni som redan monterat, har ni några goda råd att förmedla. De skall monteras på ett tak som lutar 30 grader rakt mot söder.

Tackar på förhand/Bror
 
Hur har du planerat?
Samma vinkel som taket eller kraftigare lutning?
Direkt på taket eller på ställning?
Vad har du för sorts tak?
 
apersson850 skrev:
Hur har du planerat?
Samma vinkel som taket eller kraftigare lutning?
Direkt på taket eller på ställning?
Vad har du för sorts tak?
Har tänkt vinkla upp dem ca 40 cm i ök, mest för att det skall bli mindre med snö på dem. Betongpannor.
 
OK. Är det din avsikt att låta ställningen till dem, för något får du ju ha, om du ska vinkla dem lite, ligga på pannorna, eller ska den vara "frisvävande" ovanför pannorna?
 
Mot takfoten har jag tänkt mig att använda befintligt snörasskydd som ställning, upp mot nock vet jag ännu inte, eventellt att jag kan använda samma typ av konsol som till snörasskydd och på dem montera någon typ av ställning.
 
Jag har kollat med byggnadskontoret i min kommun och här (Halmstad) krävs det byggnadslov om solfångaren inte ligger i liv med taket.
Jag hade en tanke på att lyfta min kommande solfångare 40cm i överkant för att få lite mer utbyte vår och höst, men den tanken har jag nu lämnat.
 
Här i Traryd (Markaryds kommun) fanns inga förmildrande omständigheter, utan det skulle till byggnadslov hur jag än gjorde. Men det var ett förenklat ärende, delegerat till tjänstemannanivå. Kostade 250:-, så det var ju inte så blodigt.
 
lånar tråden lite.
min polare har plåttak och ska sätta upp solfångare men vi kan inte få tag i någon vettig lösning på att få fast dom i falsarna på plåtarna.
killen som sålde dom hänvisade till en plåtslagare , men han va löjligt dyr.
han tillverkade egna fästen.
förslag?
 
basi skrev:
lånar tråden lite.
min polare har plåttak och ska sätta upp solfångare men vi kan inte få tag i någon vettig lösning på att få fast dom i falsarna på plåtarna.
killen som sålde dom hänvisade till en plåtslagare , men han va löjligt dyr.
han tillverkade egna fästen.
förslag?
Det finns lösa fästen för falsade plåtak att köpa,samma man fäster takbryggor och stegar med,ganska bra fästen och inte så väldigt dyra..
 
Hej, alla glada. Jag har Sfinxens solfångare och jag har köpt (dyra) fästen och profiler från Arnes plåtslageri. Jag har falsat plåttak, 30 graders lutning, och ska inte vinkla ut dem något.

Inget är dock gjort än, utan alla grejer ligger i hallen och är i vägen, men nu har taken torkat upp så snart....snart....
 
Nu är hälften av vakumrören på plats, i morgon alla. Men redan med hälften produceras värme, härliga tider.
 
Nu är alla rör på plats, trots att det är halvmulet och att returledningen uppe på taker fortfarande är oisolerad har de nu värmt upp ack-tanken till 72*.

Ett par monteringstipps som jag nu med erfarenhet från ett!!!!! solfångarmontage vill dela med mig. Det var lite trögt att få in heatpipen i hålen på värmeväxlaren så jag putsade av dem med lite smärgelduk, sen smorde jag lite diskmedel på ändan av glasröret. Sen märkte jag att när värmeväxlaren var varm så gled heatpipen in lättare.
 
Bror skrev:
Nu är alla rör på plats, trots att det är halvmulet och att returledningen uppe på taker fortfarande är oisolerad har de nu värmt upp ack-tanken till 72*.
Vilken temp hade tanken då den började laddas o vilken storlek på tanken har du??
 
Tempen i tanken var ca 55* och den är på 500 l.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.