W witten skrev:
Har du stående vatten på den nivån du tänker lägga röret?
Hej
Lite osäker över detta. När jag grävde ner under grunden idag fanns det en del stående vatten där, ja, dock svårt att se exakt i vilken nivå det var. Hur påverkar det?

O olofh skrev:
Din skiss ser väl vettig ut men varför inte slå på isodrän när du ändå grävt upp?
Sen att de alla var överens om att du behöver dränera är väl självklart annars hade de ju gått i konkurs direkt ;)”nä du, detta behöver du inte dränera. Oj, nu fick vi ingen affär här heller...”
Exakt! De säger nog vad som helst för att få jobbet och därmed inkomsten....
Kostnaden verkar inte var askyhög med Isodrän, särskilt när det typ bara blir 30 cm högt att sätta skivorna på ... eller bör man även lägga in skivor under sulan? Effektiviteten verkar också omtvistad när det gäller just denna grundkonstruktion, eftersom 95 % av fukten / kylan ändå sugs upp av bottenplattan som förblir oisolerad.
 
Röret tar bort eventuellt stående vatten, någon annan funktion har det inte. Det här var ju ingen djup grundläggning så bäst att kolla så att du inte lägger ner en massa arbete på en slang i onldan. Det var lite oklart vilket problem du är ute efter att lösa.
 
W witten skrev:
Röret tar bort eventuellt stående vatten, någon annan funktion har det inte. Det här var ju ingen djup grundläggning så bäst att kolla så att du inte lägger ner en massa arbete på en slang i onldan. Det var lite oklart vilket problem du är ute efter att lösa.
Det är jord hela vägen in till huset, och huset ligger i en sluttning där det strömmar mängder med vatten uppifrån mot ena gaveln. Det luktar av och till fukt i ett av rummen. Det är slukhål runt huset.

Dessa problem hoppas jag lösa.
 
Har du funderat på att skära av slänten med ett dränrör och leda bort det med ett tätt rör? Det finns kanske en risk att du leder vattenflödet till huset istället för från huset annars. Blir lite gissning när man inte sett det på plats känner jag.
 
  • Gilla
radamsson
  • Laddar…
W witten skrev:
Har du funderat på att skära av slänten med ett dränrör och leda bort det med ett tätt rör? Det finns kanske en risk att du leder vattenflödet till huset istället för från huset annars. Blir lite gissning när man inte sett det på plats känner jag.
ja! Mycket bra. Ett dränrör i dike längre upp i slänten finns med i planeringen. Gräsmattan är rätt så sank så hoppas att även detta blir bra.
 
Excel
R radamsson skrev:
Hej
Kapar tråden.

Planerar att dränera mitt hus byggt 1950 på oisolerad platta. Plattan går ca 40 cm under marknivå, ingen källare. Inga större problem med fukt inomhus, dock luktar ett av rummen ibland unket. Troligen står huset på grov sprängsten, det är flera slukhål runt huset.

Vi har haft 5 olika markfirmor på besök som alla beskriver mer eller mindre olika tillvägagångssätt för att dränera. En enda sak är de överens om: det måste göras.

För att undgå att bli lurad, och med ambitionen att göra det själv, har jag planerat att göra enligt följande principskiss: (högsta punkt, fall 5 cm / 10 m därefter)
[bild]
-Plattan är ganska grund, och jag planerar därför inte att isolera den med isodrän eller liknande, och heller inte behandla den med någon fuktspärr. Den har ingen utstickande klack och är inte belagd med någonting.
-Dagvattnet och dränvattnet kommer att anslutas till en ny plastbrunn med tätbotten och sandfång, 400 mm. Den mynnar därefter i kommunal dagvattenbrunn.
-Bör makadamet under dränröret paddas innan duk och mer makadam läggs dit?

Önskar era synpunkter på ovanstående planering.

Väldigt lite singel innanför duk. Låt duken vara barriär mellan jord och singel.
 
  • Gilla
radamsson
  • Laddar…
Fullständigt bortkastat att lägga dräneringsrör runt en platta som är grundlagd på sprängsten.
Dom kommer inte fylla någon funktion alls då eventuellt vatten dräneras bort i sprängsten.
Däremot kan du gräva ett avskärande dike som förhindrar att vatten rinner in mot huset. Där kan du lägga dräneringsslangen. Att det luktar ”unket” råder du inte bot på med en dråneringsledning runt huset. Det är snarare att finna källan till i golvkonstruktionen.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Snor tråden lite då jag planerar att göra liknande som andra här. Förutsättningarna är 70-tals hus med isolering ovan platta, 5 cm matjord sen är det bara sand.

Delar av marken lutar mot huset men inga problem med stående vatten, räcker det med duk och makadam?

Förrådet har vatten mot plattan vid regn men där är det plattor mot väggen och troligen hindrar mossan i fogarna avrinning. Här tänkte jag ta bort en halv platta och ha makadam.

Hur djupt under plattan bör jag lägga makadam om jag ej lägger dräneringsrör?
 
Excel
Jag skulle nog ändå lägga rör istället för att skita i det. Säljer du huset är det nog bra att göra enligt anvisningarna. Dränrör är ändå inte den stora kostnaden i projektet.

Men för att svara på din fråga, ca 10-20 cm under plattan inpackad i fiberduk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.