Hej!

Är i görningen att bygga en gästuga på 60 kvm boyta och sedan ett bostadshus på ca. 200 kvm. I gästugans källare ska en Kalmar V65 installeras med ackumulatortank med volym på ca. 5000 liter (för att kunna laddas på 2 inlägg)

Har nu ett huvudbry. Jag är borta hemifrån emellanåt och då villl jag ha underhållsvärme i form av el (senare skede jordvärmepump).

Hur ska jag utforma systemet? En tank på 4500 liter och en mindre på 500 liter med inbyggd beredare? Men jag vill inte värma den stora tanken när jag använder el, eller? Skulle även vilja kunna ladda tankarna när jag åker hemifrån och när den stora tanken svalnat och elen gått in så skulle jag vilja stänga av den automatiskt på nått sett. Är det görligt på ett enkelt sätt? Eller ska jag satsa på en 5000-literstank med varmvattenslinga och elpatron och isolera vääääldigt bra? Några andra funderingar?

mvh

Peter, novis men intresserad
 
I ditt fall då all tid som inte värmen från tanken räcker innebär elvärme måste du kunna räkna hem en betydligt större tank.
 
Tack för svaren.

2an:
Ja det är en sån shunt jag famlade efter. Eftersom jag inte behöver varmvatten när jag inte är hemma så är det känns smartast att ha någon form av elpatron utanför ack-tanken.

Matss:
Jag har dimensionerat min källare för att ha mer ackvolym. Dock känner jag att på sommaren vill jag inte ha 10 kbm att värma upp då det krävs typ 4 vedinlägg. Fast å andra sidan slipper man ju elda så ofta, bara man ser till att isolera tankarna väl.

Några frågor:
* Vad rekommenderar ni för tankvolym? (Jag kan även tänka mig köpa Baxi Innova som jag sett Matss är het på om det är till någon fördel).
* Hur tjock isolering skall jag ha?

Jag har rätt bra med utrymme, iaf om jag planerar innan bygget sätter igång.
 
Och var beställer jag en måttbeställd tank till bra pris? Och vad är ett bra pris? Stor skillnad på t.ex. 5 alt. 10 kbm-tank?
 
Petteri skrev:
Matss:
Jag har dimensionerat min källare för att ha mer ackvolym. Dock känner jag att på sommaren vill jag inte ha 10 kbm att värma upp då det krävs typ 4 vedinlägg. Fast å andra sidan slipper man ju elda så ofta, bara man ser till att isolera tankarna väl.

Några frågor:
* Vad rekommenderar ni för tankvolym? (Jag kan även tänka mig köpa Baxi Innova som jag sett Matss är het på om det är till någon fördel).
* Hur tjock isolering skall jag ha?
Tankvolym: Så mycket du har råd med. Du kan fortfarande elda bara ett ilägg om du har lust med det.

Isolering: Jag försöker få till minimum 240 mm i flera lager tex 145 + 95. Men det är ju en utrymmesfråga. Räknar man på det blir inte förlusterna så stora som folk brukar ha som argument mot större tankar. Hur lite du än isolerar blir förlusterna per m3 ändå mindre än tex färdigisolerade plåtklädda tankar...

Ved o Sol säljer en häftig panna: Arca 90 (120 kW) passar bra till lite större tankar, annars är ju Inovan i en klass för sig.
 
Petteri skrev:
Och var beställer jag en måttbeställd tank till bra pris? Och vad är ett bra pris? Stor skillnad på t.ex. 5 alt. 10 kbm-tank?
Beror på hur mycket du vill pula själv. Farmartankar är billiga men ska väl inte ha för stort tryck. Det skrotas mycket tankar tex oljetankar.

Extuna tillverkar måttbeställda rektangulära tankar (förutom bra självdragspannor). Fick offert i dagarna på 30 +moms för en 6,6 m3 tank utan beredare eller slingor, är ett ok pris.

Stocksbroverken tillverkar runda måttbeställda tankar.

Huskvarna tanksvets tillverkar måttbeställda tankar.
 
Oki, tack för inputen.

Jag har nu bestämt mig.

* Blir en tank på ca. 6 kbm i ett fösta steg med varmvattenslinga. Finns sedan plats för ytterligare en tank på ca. 5 kbm när jag utvidgar och bygger det stora huset. Isolering 25-30 cm i sida, ca. 40 cm på topp (+25 cm isolerad trossbotten ovanför)
* Blir en Baxi 50, helt klart efter att ha läst 100-tals inlägg.

Kliar redan i mina pyromanfingrar...

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.