Jag håller på och undersöker om folk har någon relation till sina vitvaror, i synnerhet ugnar. Vissa produkter håller vi nära och kära, men inte andra.

Vad har ni för relation till er ugn om någon? Vad saknas hos dagens ugnar för att den ska kännas som "klenod"?

Har ni ork får ni gärna fylla en enkät som jag har gjort för att besvara mina funderingar. Den riktar sig till personer som planerar/har renoverat sitt kök eller bytt ut sin ugn. Den består av 18 frågor och tar ca. 5-10 minuter.

Länk till enkät:
https://docs.google.com/forms/d/e/1...4MME5mim-VBsAE2g__TY6l8Q/viewform?usp=sf_link
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Att ha en relation med sin ugn känns udda. Det slår faktiskt Orbacks gammelmormor med hästlängder.

Och för att inte bara vara dryg, så har jag svarat på enkäten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hannesen och 1 till
  • Laddar…
Känns inte som relationen med ugnen var det man vill veta. Subject känns mer som en ursäkt för att få reda på annat!(y):thumbdown:(y)
 
Karlia
Svarade då jag precis köpt ny ugn. Värmen som inte kom har jag hoppats på varit övergående men icke. Den gamla var från -02 så den hade nog gjort sitt.
 
  • Gilla
Hannesen
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Att ha en relation med sin ugn känns udda.
Är det? Det är ju ganska många som sätter på sina ugnar.... :crysmile:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är det? Det är ju ganska många som sätter på sina ugnar.... :crysmile:
Är det många som har mer än en ugn? :cool:
 
Enkäten speglar inte frågan. Men relationen till ugnen är kärv. Den värmer väldigt ojämnt. :-/
 
Alternativet "aldrig" i frågan om hur ofta man använder ugnen saknades, jag har ju ingen... :crysmile:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är det? Det är ju ganska många som sätter på sina ugnar.... :crysmile:
Det kan man göra utan att ha en relation...
 
Sant, men vilka tillverkare säljer KK-ugnar då?
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Enkäten missar att fånga in svar från sådana som oss/jag, med väldigt långvarig relation till en riktigt härlig kvalitetsugn som köptes för ca 8 år sedan. Ersatte en usel Husqvarna som sattes in vid renoveringen av köket för ca 20 år sedan.

Det verkar bara vara korta och flyktiga relationer som är av intresse...
 
  • Gilla
Hannesen
  • Laddar…
Ingen fråga om ugnens ålder. Jag som ville skryta med att dagligen använda en 53 år gammal väl fungerande spis med ugn …
 
  • Gilla
Hannesen och 1 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt en relation till vår ugn men den blev lite stukad nu under hösten. Den var då vi köpte den för dryga 10 år sedan en av få som gick att kicka upp i 300 grader vilket är ett krav om man ska göra vettiga hemmapizzor och hipsterlimpor. Men, under en pizzabjudning med grannar (mitt i coronatider) så behagade den slå till överhettningsskyddet då näst sista pizzan skulle in... jag sa, en gång till och du åker UT!
Jag tror den lyssnade!
 
  • Gilla
Hannesen
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Enkäten missar att fånga in svar från sådana som oss/jag, med väldigt långvarig relation till en riktigt härlig kvalitetsugn som köptes för ca 8 år sedan. Ersatte en usel Husqvarna som sattes in vid renoveringen av köket för ca 20 år sedan.

Det verkar bara vara korta och flyktiga relationer som är av intresse...
Bra synpunkter! Just långvariga relationer är precis vad jag vill höra mer om. Men vad är det då som skiljer en "härlig kvalitetsugn" från en usel Husqvarna? Vad gör den "härlig"?

Med andra saker är det lättare, en härlig gjutjärnspanna är t.ex. tyngre och blir bättre med tiden till skillnad från en teflonpanna.
 
K Keld skrev:
Känns inte som relationen med ugnen var det man vill veta. Subject känns mer som en ursäkt för att få reda på annat!(y):thumbdown:(y)[/QUOT
fahlis fahlis skrev:
Ingen fråga om ugnens ålder. Jag som ville skryta med att dagligen använda en 53 år gammal väl fungerande spis med ugn …
Det var gammal goding! Har den åldrats till att bli en antikvitet, är det vad kallade en "klenod"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.