Varför? Mossa växer långsamt och är fint, var glad för mindre jobb :=)
 
  • Gilla
Svennebananen och 1 till
  • Laddar…
Fins väll inget bättre än mossa mjukt att gå på och lättklippt :p
 
  • Gilla
Svennebananen och 1 till
  • Laddar…
Gör en japansk ”Moss Garden” istället. Man ska inte kämpa MOT naturen, utan tillsammans MED den.
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Har du inget gräs på sommaren heller? Nu har väl alla mossmattor... :thinking:
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
harry73
Antimossmedel när det börjar bli vår och gräset börjar växa. T ex ferrogent (=järnsulfat) lös upp i vatten och vattna gräsmattan med det.
Jag brukar ha ca 200 - 300 ml i en stor vattenkanna, som jag sprider över 5 - 10 kvm.
Efter några timmar eller max 2 dagar blir mossan svart.
Sedan hjälper det mycket att gödsla gräsmattan enligt alla rekommendationer
 
  • Gilla
Svennebananen och 1 till
  • Laddar…
R
Robotklippare.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Robotklippare och mycket gödning.
 
  • Gilla
Svennebananen och 1 till
  • Laddar…
Har du mycket skugga på tomten?
 
  • Gilla
Svennebananen och 1 till
  • Laddar…
Jag klippte 2 el . 3 ggr lågt med klipparen sedan köpte jag 2 olika sorters gräs med super växt i .. poff gräs å mycke gräs
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Har du mycket skugga på tomten?
Japp...
 
Försvinner till våren
 
Svennebananen Svennebananen skrev:
Japp...
Mitt hade bott där i 40 år innan min behandling
 

Bästa svaret

Hade en mossmatta i stil med din, tog tag i den på våren, körde fyra vändor med en rejäl mossrivare "Bluebird power rake", kändes som att 80% av materialet i mattan försvann. Slängde ut gräsfrö och gödning, två månader senare var mattan riktigt grön och hade fyllt i rejält. efter sommaren var den riktigt tät och helt utan mossa.

Hade en liten yta som jag inte hann ta med mossrivaren innan helgen var över, den ytan fick kemisk bekämpning istället. Hällde ut ferrogent (=järnsulfat, gödning med mossmedel i och samma gödning resten av mattan fick.
Under högsommaren torkade en stor del av den lilla plätten ut för att mossan fortfarande var tät, resten av gräsmattan var då illgrön och fin.
Tog hem mossrivaren igen och körde över den lilla plätten och den blev snabbt lika fin som resten som hade mossrivits från början.

Dom kala fläckarna är ytan där det bara var mossa, den kemiska bekämpningen gjorde nästan inget. Sidan som blivit riven från början var då helt utan mossa och grön.

Gräsmatta med ojämn gräs och mossbeklädd yta innan behandling och regenerering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med varierande täthet och gröna nyanser, vissa delar med synlig mossa och kal mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Blir tungt att dra gräsklipparen över gräsmattan som har en massa mossa :rolleyes:
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.