Hej.
Någon som har en smart konstruktion på fejkade takbjälkar?
Alltså synliga ej bärande.

B
 
Har för mig att Bauhaus har dessa.
 
Bias skrev:
Hej.
Någon som har en smart konstruktion på fejkade takbjälkar?
Alltså synliga ej bärande.

B
Vi har byggt egna av en 145x22 och två 120x22 brädor som vi spikat ihop med dyckert. Sen satte vi upp små regelbitar 120x45 med samma bredd som innermåttet i balken, i taket och spikade sen fast lådan i dessa. Balken betsade vi sedan. Det blev kanon. Vill man ha ett lite mer slitet utseende kan man slå med en kedja på brädorna så de blir lite skadade.

// Fredrik
 
  • Gilla
Helle Kaagaard
  • Laddar…
sam skrev:
Har för mig att Bauhaus har dessa.
De, och K-rauta, gar fakeade, "rustika" takbjälkar i plast (Polyuretan skulle jag gissa) Gissar att man gör med dom som med "plaststukatur", limmar dit dom med latex elle rliknande. Går mycket fort att sätta upp.

/Fredrik
 
jag kollade på bauhaus och de hade skit snygga.
Men shit vad det blir dyrt. 850kr för 4 meter :(
 
Vi köpte våra fejkbjälkar hos en lokal såg och skruvade upp dom med vinkelbläck (heter det så?) i reglarna. Priset va betydligt roligare hos den lokala än hos Bauhaus, runt 50-60:-/m, fast då va dom inte färdigtorkade. Här får du ju oxå exakt den längd du vill ha!
 
Varför inte sätta upp riktiga bjälkar?

Köp nya, eller så begagnade som du önskar.

Svårt att hitta något som ser lika äkta ut och förmodligen billigare.

Efter att ha kollat på Bauhaus plastbjälkar kan jag inte förstå varför de ser brända ut. Vill man simulera att något skall se gammalt ut, eller vill man få det att se ut som om det har brunnit i huset och man aldrig har gjort vid det?

/ Fredrik
 
Tornhill skrev:
Varför inte sätta upp riktiga bjälkar?
Somliga vill montera in spottar, eller dra kablage, och det underlättar om det är fejkade bjälkar.
Googla på "faux beams" och du får massor med inspiration samt infallsvinklar på hur man kan göra egna bjälkar. Personligen gillar jag inte K-Rautas plastbjälkar.
 
isolde skrev:
Somliga vill montera in spottar, eller dra kablage, och det underlättar om det är fejkade bjälkar.
Googla på "faux beams" och du får massor med inspiration samt infallsvinklar på hur man kan göra egna bjälkar. Personligen gillar jag inte K-Rautas plastbjälkar.
Förstör man inte känslan av "äkthet" om man monterar in spottar i bjälkarna? Om det skulle vara riktiga bjälkar hade man ju påverkat hållfastheten för hela taket om man gjort utrymme för infällda spottar. Eller är jag bara en glädjedödare som inte borde tänka så långt?
 
Man kan bygga bjälkar som frippen skrev. Sen är det bara att lasera/betsa dem till önskad färg. Om man vill ha dem "snygga" och hyvlade kan man fräsa en profil i kanterna, men virket måste då vara torrt för det kommer annars spricka. Om man vill ha "gammalt" stuk kan man man köra med ej torkat virke (som kommer spricka) och bränna det med gasollampa/skärbrännare och sedan stålbortsa för att få fram grov ådring (lasera/betsa sen).
 
Men om man vill måla sina bjälkar vita och att springorna ska va mörka/svarta, hur gör man då? Bjälkarna är nysågade så dom är ljusa nu, även springorna är ljusa. Tanken är att dom ska se äkta ut men att vi målat dom vita. Tips?!
 
betsa springorna!

/fredrik
 
kan vara helt ute och cykla här men tänkte på vårt tak vi målat... innan vi målade såg springorna ljusa ut men efter vi målat så ser dom mörkare ut. kan det inte va så att skuggorna och den vita färgen på taket framhäver springorna och gör så dom ser mörkare ut fastän dom egentligen inte är det? kan ju fungera på nåt likande sätt på bjälkarna.... just a thought! (fast kan kanske bero på hur stora springorna är kom jag att tänka på nu...)
 
Betsa springorna? Hur?! Dutta i med en pensel? Sambon har en idé om att spraya springorna med svart färg... Eftersom dom är rätt så breda måste dom nog färgas på nåt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.