nikasp nikasp skrev:
Jag hade helt missat att Schneider sålt av sina 14% av Plejd redan förra våren. Då vete fasen om de finns kvar om 10 år.

”– Vi har haft ett positivt kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Vi har lärt oss mycket om vikten av enkelhet och användande för slutkunden. När det gäller möjligheterna till integration har det varit en mer komplex fråga eftersom Plejd använder ett eget proprietärt system och vi använder Zigbee som är ett öppet protokoll. Vi tror att marknaden kommer vilja ha öppna system inom alla typer av slutkundsegment framöver.”

[länk]

Japp, upptäckte senast igår att att Schnieder valt att sluta sälja deras radiotryckknappar i Exxact serien för z-wave. Ställde frågan till dom o fick tillsvar att man väljer att Zigbee istället.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J jassaj skrev:
Japp, upptäckte senast igår att att Schnieder valt att sluta sälja deras radiotryckknappar i Exxact serien för z-wave. Ställde frågan till dom o fick tillsvar att man väljer att Zigbee istället.
Men de har inte fixat några Zigbee-knappar i Exxact än?
 
K karlmb skrev:
Men de har inte fixat några Zigbee-knappar i Exxact än?
Dom har ju exxact-knappar i Wiser serien, som det ryktas om stöder Zigbee.
Så om dom ryktena stämmer så finns det ju.

Men ja, jag kommer tyvärr inte våga se det som annat än rykten tills jag ser en officiell spec om det.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kan någon som har exxact hemma testa denna?
[länk]

Den var ju inte så dyr. Jag hade köpt om jag hade haft kompatibelt system, men jag har Trend överallt och har inte tänkt byta. Annars hade jag köpt den rakt av för den goda sakens skull!
Jag har sådana och de funkar fint. Dock är de lite slöa just i zigbeeläget (ändrar dimningsnivå först när man stannar vredet?), men annars inga fel på. Vill man inte ha Plejd eller okända märken (Sunricher, Robb osv) finns det ju inga alternativ?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R rindler skrev:
Jag har sådana och de funkar fint. Dock är de lite slöa just i zigbeeläget (ändrar dimningsnivå först när man stannar vredet?), men annars inga fel på. Vill man inte ha Plejd eller okända märken (Sunricher, Robb osv) finns det ju inga alternativ?
Tack för uppdateringen. Om man inte riktigt bryr sig om vart gränsen går i lagen för vad man får göra själv så finns det rätt gott om puckar av diverse "erkända" märken för hemautomatisering. En mycket stor del av dessa (både för ZigBee och WiFi) tillverkas av Tuya som även tillverkar en rätt stor del av världens ZigBee- och WiFi-lampor.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kommer ju en ersättningsvriddimmer nu. WDE002334 ersätts av
WDE002388. Oklart vad som skiljer dem åt dock.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
R rindler skrev:
Kommer ju en ersättningsvriddimmer nu. WDE002334 ersätts av
WDE002388. Oklart vad som skiljer dem åt dock.
8mm mindre djup och zigbee 3.0-certifikat skiljer den nya från den gamla.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
För den goda sakens skull och för att stilla min nyfikenhet tänkte jag köra ett litet projekt för styrning av mitt värmesystem mha av zigbee. Jag tänkte hotta upp en Raspberry jag har liggande med en RaspBee ||. Kör ngn här en sån, funkar den bra och finns det vettiga lib för lekande i c, go eller ngt annat? De påstår 30m räckvidd inom byggnad?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Dom har ju exxact-knappar i Wiser serien, som det ryktas om stöder Zigbee.
Så om dom ryktena stämmer så finns det ju.

Men ja, jag kommer tyvärr inte våga se det som annat än rykten tills jag ser en officiell spec om det.
Det jag hittills hittat är industriknappar med Zigbee. För hem o kontor verkar bara finnas Exxakt dimmers än så länge.
 
nikasp
Och jag som precis tänkt att Hues kommande lilla inbyggnadspuck var IT men nu får jag fundera en sväng till. Gissar att Wiser kräver nolla?
 
E
nikasp nikasp skrev:
Och jag som precis tänkt att Hues kommande lilla inbyggnadspuck var IT men nu får jag fundera en sväng till. Gissar att Wiser kräver nolla?
Tala gärna inte i gåtor, vad menas?
 
K karlmb skrev:
Det jag hittills hittat är industriknappar med Zigbee. För hem o kontor verkar bara finnas Exxakt dimmers än så länge.
Här är de wiserenheter som stöds av Homey. Alltså zigbeenheter.

Fem olika typer av smarta hem-enheter, inklusive pushdimmer, knappbrytare, vridbar dimmer och två mikromoduler.

nikasp nikasp skrev:
Och jag som precis tänkt att Hues kommande lilla inbyggnadspuck var IT men nu får jag fundera en sväng till. Gissar att Wiser kräver nolla?
Dimmerpucken behöver inte nolla. Reläpucken (potentialfri) kräver nolla.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
R rindler skrev:
Här är de wiserenheter som stöds av Homey. Alltså zigbeenheter.

[bild]
Synd med avsaknad av produktnummer på denna.
"Rotary Dimmer" skulle kunna vara både WDE002334 och /eller WDE002388
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Synd med avsaknad av produktnummer på denna.
"Rotary Dimmer" skulle kunna vara både WDE002334 och /eller WDE002388
Jag har två 2334, dvs den äldre varianten, och den har zigbee.

Du kan läsa i github-repot vilka zigbeenheter som Homey har stöd för. 2334/3334/4334 är bara olika färger på den äldre versionen. 2334 är den vita. https://github.com/Signalare/com.se.wiserapp
 
Redigerat:
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.