Vi har ett badrum som skulle behöva ett ansiktslyft :surprised:) Vi har inte pengar att helkakla eftersom vi nu ska göra nytt kök men min tanke är att ta bort ett onödigt väggskåp, ta bort spegelskåpet och byta vask. Där spegelskåpet sitter vill vi bara ha en slät spegel klistrad på väggen. Sen vill vi måla väggarna i en ny ljus färg. Fråga 1: Kan jag täta de hål som blir efter skruvarna från skåpen och i så fall med vad? Fråga 2: Kan jag limma upp en spegel på våtrumstapet? Fråga 3: Kan jag måla på våtrumstapet (bara väggarna)? Vi duschar inte i detta badrummet utan badar bara.
 
1. Ja, med silikon.

2. Ja.

3. Ja.
 
Tack för snabba svar! Är det något speciellt silicon eller heter det bara silicon och vilket lim ska jag använda till speglen?
 
Det heter bara silikon, men det är bäst om du använder våtrumssilikon. Den är mögelskyddad. Du kan i princip använda resten av tuben att limma upp spegeln med.
 
Är det bara 2 hål att täta så ta inte hela resten
av tuben till spegeln ;)

Mvh Putte
 
Hehe, nej såklart.
 
Tack för svaren. Det verkar ju som om detta skulle kunna funka och inte bli så svårt. Ja, kanske blir nästa projekt efter köket :surprised:)
 
Tack. Nu tror jag nog att vi kan få ett helt ok badrum med lite färg och silikon :surprised:)
 
Oj, blev två inlägg. Trodde inte att det första kom in.
 
Att hänga spegel i silicon "vilken som helst" kan vara vanskligt. Glasmästarna använder enbart ett silicon som garanterat inte skadar baksidan på spegeln. Har sett många speglar som man ser "limsträngarna" i spegeln efter ngt år.
 
ridd_sten skrev:
Att hänga spegel i silicon "vilken som helst" kan vara vanskligt. Glasmästarna använder enbart ett silicon som garanterat inte skadar baksidan på spegeln. Har sett många speglar som man ser "limsträngarna" i spegeln efter ngt år.
Jo, det ska ju vara rätt sorts silikonsystem, inte det ättiksyrebaserade utan det andra (det ättiksbaserade är rätt ovanligt). Glömde skriva det.
 
Det bästa är nog att fråga i en färghandel. Enligt tidigare inlägg sägs det att det inte går. Frågan är om det är våtrumstapet ni har eller om det är våtrumsmatta. Tapeten är som en vanlig tapet med ett plastöverdrag medan mattan är plast rakt igenom.
Om jag vore er skulle jag köpa vävtapet som är för badrum och måla i någon kul färg. Ovanför badkaret skulle jag sätta snyggt kakel. En budgetrenovering som inte kostar mycket. Dessutom kan man ju måla om om man skulle tröttna på färgen.
 
annjo skrev:
Det bästa är nog att fråga i en färghandel. Enligt tidigare inlägg sägs det att det inte går. Frågan är om det är våtrumstapet ni har eller om det är våtrumsmatta. Tapeten är som en vanlig tapet med ett plastöverdrag medan mattan är plast rakt igenom.
Om jag vore er skulle jag köpa vävtapet som är för badrum och måla i någon kul färg. Ovanför badkaret skulle jag sätta snyggt kakel. En budgetrenovering som inte kostar mycket. Dessutom kan man ju måla om om man skulle tröttna på färgen.
Annjo, det är ingen bra idé att sätta kakel på våtrumstapet eller vävtapet i badrum. Det ska man låta bli.

Och det går alldeles utmärkt att måla både våtrumstapet och våtrumsmatta om den inte är för ny. Det finns speciell grundfärg som spärrar och hindrar mjukgöraren från att vandra ut i färgen.
 
Jag trodde att all våtrumssilicon var ättiksbaserad och att det är det som är mögelskyddet? Även att olika typer av våtrumssilicon innehåller olika mycket ättika och med tid när ättikan försvinner så gulnar siliconet. Någon som hört ngt liknande? Jag vet att jag nu frångår tråden, var bara nyfiken på ifall ngn hade svaret.
 
Nix, så är det inte. Mögelskyddet är ett helt annat ämne som blandas i våtrumssilikon, och som lakas ur med tiden. Ättikan har någon annan funktion i härdningen eller nånting i den stilen, och det finns bara ättika i den ena sortens silikon, den som är ovanligare. Det andra systemet innehåller inte ättika.

Gulnar gör silikon alltid för eller senare, ättika eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.