Byggde nytt i fjol och spånar för bygga av trädäck här i sommar.

När bygget var klart var det hårdgjord mark runtom med väldigt grova fraktioner. Så ganska snart dumpade vi ut mer finkorning grus/bergkross (0-16 vill jag minnas) och paddade runt om. Med ganska lyckat resultat.

Röd trävilla med nytt grusunderlag förberett för trädäck, grov bergkross nära huset och slang på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Senare på hösten har krattade vi ut grövre makadam för att få till en bra grusplan (ca 3-5cm).

Nybyggd röd stuga med grusmark framför redo för trädäcksbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så totalt blir det då ~1m med grov bergkross (vi höjde ganska rejält) och intill huset flis för grunden. Sedan ~2dm med paddad 0-16 och sedan ett par cm makadam.

Rakt på här hade jag då helt enkelt tänkt att lägga ut plattor och bygga ett trädäck så nära marken det bara går. Men, ni när tjälen börjar släppa och den stora mängden snö smälter så så tycker jag att underlaget inte kändes helt rätt, så jag tog en spade och grävde ner bara en decimeter och tycker att det är lite för mycket vatten där i och att bergkrossen inte känns helt så kompakt som man skulle önska.

Är det bara tjälen och snön som ställer till det tillfälligt. Eller vad tror ni, kan man lägga ut plattor med typ cc 60 och bygga däck rakt på (ganska litet däck, 4x5m cirka). Eller bör jag padda en extra gång med makadamet på och på med mer makadam? Eller är jag helt ute och cyklar och behöver gräva ur och padda på bättre, eller blir det till att försöka köra ner plintar i all grus och bergkross?

(Är helt nybörjare ska sägas med :D)
 
Vatten efter ca 1 dec, då är det dåligt med dränering, vattnet stannar i fyllningen och det kan bli tjälskott, så antingen dränera bort vattnet och lägga plattor, eller gräva för plintar i ditt fall med mycket vatten ca 70cm ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.