cederbusch cederbusch skrev:
Men hur ska vi producera dessa solceller och batterier? Med solceller och batterier, som inte finns?

Jag hör "vi kommer lösa detta med ny teknik, som visserligen inte finns, men det är bara ett politisk ställningstagande som behövs". Jag kan inte se hur politikerna ska kunna besluta ngt som löser detta.
Behövs ingen ny teknik.
Behövs bara politisk vilja att köra över folk.
Man behöver bygga ut vattenkraften, bygga ut vind & sol.
Behöver ta bort en massa regler, begränsa överklaganden, tvångsinlösa fastigheter etc etc , dvs politisk vilja att köra över folk. Finns inte nu, kanske senare
 
A Abies koreana skrev:
Jag antar att du är medveten om att du öppnar `Pandoras box´?
Nej, berätta om pandoras box! :geek:

Det är väl bara bra att diskutera. Den som mår dåligt kan ju fortsätta med sina skygglappar som de flesta gör tänker jag. Och den som har ideer om hur man kan påverka eller förbereda sig kan ju gärna dela sina tankar.

Kanske ger intrycket av att vara en sån där prepper, som dessutom tror att jorden är platt, att allt är fake news, och att det skedde valfusk i USA. Men jag är en helt vanlig tjomme som dock inte kan blunda för fakta.

Om ngn sitter med fakta om hur vi konkret kommer kunna lösa energikrisen, då är jag väldigt villig att lyssna. Men tro och hoppas får man göra i kyrkan.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Men hur ska vi producera dessa solceller och batterier? Med solceller och batterier, som inte finns?

Jag hör "vi kommer lösa detta med ny teknik, som visserligen inte finns, men det är bara ett politisk ställningstagande som behövs". Jag kan inte se hur politikerna ska kunna besluta ngt som löser detta.
Ur ett globalt perspektiv är ju en ev omställning något som sker under mycket lång tid, där vissa länder kommer ha lämnat fossila bränslen innan andra ens börjat.

Ser du det ur ett svenskt perspektiv finns det ju fler alternativ som inte kräver ny teknik? Vi kan fortsätta med kärnkraft, bygga mer vind och vattenkraft osv.

Jag ser inte att vi ska behöva hamna i ett moment22 eftersom omställningen går så långsamt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ur ett globalt perspektiv är ju en ev omställning något som sker under mycket lång tid, där vissa länder kommer ha lämnat fossila bränslen innan andra ens börjat.

Ser du det ur ett svenskt perspektiv finns det ju fler alternativ som inte kräver ny teknik? Vi kan fortsätta med kärnkraft, bygga mer vind och vattenkraft osv.

Jag ser inte att vi ska behöva hamna i ett moment22 eftersom omställningen går så långsamt.
Inte om oljan tar slut/vi inte ska använda fossila bränslen. Det är väl det som är problemet på sikt; vi måste hitta nått annat sätt att konstruera och transportera saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.