Huddingebo Huddingebo skrev:
Du som har koll på Elektrolux.
Utvecklar de något av "privat" sortimentet själva idag? Eller designar de mest skalen?
dom flyttade väl hem utvecklingsavdelningen från Italien till Kungsholmen är några år sedan. Och med tanke på den gigantiska aktör dom är globalt så är dom nog med och leder utvecklingen.
 
D DFYD123 skrev:
dom flyttade väl hem utvecklingsavdelningen från Italien till Kungsholmen är några år sedan. Och med tanke på den gigantiska aktör dom är globalt så är dom nog med och leder utvecklingen.
Vet du det?
Vilken utvecklingsavdelning är det?
För disk/tvätt? Allt?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vet du det?
Vilken utvecklingsavdelning är det?
För disk/tvätt? Allt?
om ”vet du det” gäller vart dom befinner sig så vet jag att man flyttade in utvecklingen på Kungsholmen för ett antal år sedan. Med det sagt så är jag inte säker på att dom sitter kvar. Kan ju hinna flytta både en gång och två gånger lite beroende på vem som bestämmer just vid tillfället. Gällande utvecklingen, med tanke på att dom är ett av världens största vitvaruföretag så är jag tämligen säker på att man är delaktig i utvecklingen av vitvaror.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
A
D DFYD123 skrev:
om ”vet du det” gäller vart dom befinner sig så vet jag att man flyttade in utvecklingen på Kungsholmen för ett antal år sedan. Med det sagt så är jag inte säker på att dom sitter kvar. Kan ju hinna flytta både en gång och två gånger lite beroende på vem som bestämmer just vid tillfället. Gällande utvecklingen, med tanke på att dom är ett av världens största vitvaruföretag så är jag tämligen säker på att man är delaktig i utvecklingen av vitvaror.
Electrolux utvecklar i första hand aktieägarnas vinst och i andra hand....?
 
electroluxaren skrev:
Electrolux utvecklar i första hand aktieägarnas vinst och i andra hand....?
Liksom alla andra, vi får vänta till stadsmissionen börjar utveckla tillverka och sälja vitvaror helt enkelt eller så får vi acceptera att bolag i regel har ett vinstintresse.
 
A
D DFYD123 skrev:
Liksom alla andra, vi får vänta till stadsmissionen börjar utveckla tillverka och sälja vitvaror helt enkelt eller så får vi acceptera att bolag i regel har ett vinstintresse.
jag menade att utvecklingen inte är för att få bättre produkter åt konsument utan för att öka vinsten.
Utveckling förknippas gärna med bättre produkter, men för vem?
Det finns inget värde i att tillverka produkter för att kunden skall bli nöjd på lång sikt, så att den eventuellt återkommer.
Stadsmissionen är väl ett särintresse i detta fallet?
 
electroluxaren skrev:
jag menade att utvecklingen inte är för att få bättre produkter åt konsument utan för att öka vinsten.
Utveckling förknippas gärna med bättre produkter, men för vem?
Det finns inget värde i att tillverka produkter för att kunden skall bli nöjd på lång sikt, så att den eventuellt återkommer.
Stadsmissionen är väl ett särintresse i detta fallet?
fast många förstår inte att merparten av varorna har blivit bättre, mer funktioner och finesser som förenklar vår vardag. Att dom sen har en kortare livslängd som ett resultat tycker jag inte nödvändigtvis då kan kallas sämre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En spis är en spis och ska värma något som det lagas mat på. likaså med andra vitvaror att användas för något. Nu för tiden ska det vara en massa lullull i allt, med en massa inställningar och annat som en vanlig matlagare inte behöver. Men det är bra med elektroniken, den går sänder och behöver bytas, en peng i plånboken för tillverkaren. Så det bästa är att få tag i något som inte har en massa lullull och utan de funktioner som är överflödiga.
 
  • Gilla
Fixochtrixaren och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En spis är en spis och ska värma något som det lagas mat på. likaså med andra vitvaror att användas för något. Nu för tiden ska det vara en massa lullull i allt, med en massa inställningar och annat som en vanlig matlagare inte behöver. Men det är bra med elektroniken, den går sänder och behöver bytas, en peng i plånboken för tillverkaren. Så det bästa är att få tag i något som inte har en massa lullull och utan de funktioner som är överflödiga.
är induktion bra eller dåligt? Personligen tycker jag det ger ett värdelöst resultat jämfört med glaskeramik men det går snabbt så det väger över till att det är bättre. Om man bakar mycket kan det vara trevligt med lite tillsatt ånga. Om man inte älskar att städa så kan pyrolys vara en bra lösning. Stektermometer? Bryggkoppling av zoner för större kärl? Produkterna har blivit bättre men livslängden har förkortats...
 
Har en induktion själv , bara till från och fungerar bra ,inget extra för större zoner, kokar snabbt, så det är inget att tillägga om. Ugnen är en enkel varmluftare ( frugan ville ha en ) med grill som brukats kanske 10 ggr. Det med tekniska detaljer i vitvaror Tja det kan man nog både ha och mista. Enkelheten är bäst.
 
J jonaserik skrev:
Har en induktion själv , bara till från och fungerar bra ,....
Nja, nu skarvar du väl lite. Typ 9-10 effektsteg på varje zon lär du väl ha?
 
Bara till och från på dom olika stegen som finns:) skulle kanske skrivit """ med flera steg "" inget som att ställa starttid elektronisk
 
8 80-talshus skrev:
Vi ska köpa en ny spis (60 cm, induktion) och har hittat en av märket Gram (SIP 17626) som verkar uppfylla våra krav. Jag hade aldrig hört talas om märket Gram, så vill gärna höra om någon har erfarenhet av Gram-spisar under senare år?
Köpte du denna spis till slut? Jag har själv nyss köpt en sådan och har följande kommentarer och undrar om du upplever detsamma:

* Ugnens kylfläkt låter något förskräckligt och den kör långt efter att man stängt av ugnen. Kanske ca 30 minuter.
* De två stora plattorna ger bara värme på ca 16 cm, vilket är extremt dåligt. Det står 22 cm i specifikationen på nätet. Pannkakorna blir bleka i kanten. Detta syns också tydligt om man kokar lite vatten i en stekpanna. Det bubblar bara från en liten cirkel i mitten.

Speciellt nyfiken är jag på hur dina plattor fungerar. Värmer de över hela plattan (22cm)?
 
B Bubiraip skrev:
Köpte du denna spis till slut? Jag har själv nyss köpt en sådan och har följande kommentarer och undrar om du upplever detsamma:

* Ugnens kylfläkt låter något förskräckligt och den kör långt efter att man stängt av ugnen. Kanske ca 30 minuter.
* De två stora plattorna ger bara värme på ca 16 cm, vilket är extremt dåligt. Det står 22 cm i specifikationen på nätet. Pannkakorna blir bleka i kanten. Detta syns också tydligt om man kokar lite vatten i en stekpanna. Det bubblar bara från en liten cirkel i mitten.

Speciellt nyfiken är jag på hur dina plattor fungerar. Värmer de över hela plattan (22cm)?
Hej! Nej, vi bestämde oss till slut för att behålla vår gamla Electrolux. Det du skriver får mig att tro att det var ett bra beslut för en sak vi inte gillar med vår nuvarande spis är just ugnsfläkten som alltid kör på fullt medan man äter vilket ju är otroligt irriterande. Tack för att du delar med dig av din erfarenhet.
 
  • Gilla
Bubiraip
  • Laddar…
Rampamuffen
Finns det nån spis i dag som inte låter som en höfläkt när man har använt ugnen? (Ej inbyggnads i första hand)

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.