Jag skulle sätta upp en taklampa i mitt kök. Enkelt kan man tycka. Men när jag satte borren i taket släppte en bit betong. (Huset är från 1971)

Jag vill såklart lägga igen snyggt, men är osäker på vad jag behöver. Det känns som att vanligt grovspackel möjligtvis bara kommer trilla ner igen?

Dimension på hålet.
Djup: 2cm
Bredd: 10cm
Hål i betongtak bredvid elektrisk takdosa, skada efter borrning, djupt 2cm brett 10cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välkommen till forumet!
Jag hade gjort det enkelt för mig och använt husfix. (Eller liknande produkt.)

Fyll inte riktigt ända ut, utan lämna plats för ett tunt lager spackel som du duttar med lite hopknycklat papper eller liknande för att få samma struktur. Obs spackel när husfixet torkat. Sen måla med en färg som ligger så nära som möjligt i nyans för att slippa måla om hela taket.
 
Tack så mycket! Efter en del snokade var det dags att skapa ett konto kände jag (y)

Ok, husfix altså. Personalen på Bauhaus rekommenderade grovspackel på tub och därefter finspackel. Inget som hade fungerat?

Jag frågar mest eftersom att jag köpte det, men att fråga andra och få mer tips skadar aldrig.
 
Det går säkert, men det såg rätt djupt ut och husfix fyller bättre tycker jag.

Edit :
Men om du har grovspackel så ta det. (y)
 
Ok jag provar grovspackel.

Nästa fråga. Behöver det slungas upp för att få fäste, eller räcker det att borsta ur hålet från löst material, ta tuben och trycka in så hålet nästan fylls upp, låta det torka och sedan ta finspackel ovanpå och dutta?
 
Ta en spackelspade och tryck fast spacklet mot taket. Kommer att fastna.
 
Borsta ur och ta lite spackel på en spackelspade och tryck in. Om du inte har en spackelspade funkar vad som helst som är likt.Tunt hårt men ändå följsamt, osthyvel kanske. Det går att torka bort spacklet och sedan diska av vad du nu använder.
Sen får du låta torka enligt instruktion. Förmodligen krymper det lite och då får du se om du vill lägga på mer grovspackel eller om det går med finspackel direkt.

Kom ihåg att ytor i tak inte behöver bli perfekta för man står mycket sällan och stirrar upp i taket. Glöm inte att göra lite struktur bara för det ser man och hakar upp sig på om det är slätt när resten av taket har lite struktur.
 
Jag hade sprayat lite vatten på stället innan jag spacklar, har för mig det fäster bättre då.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Alright! Tack samtliga för bra och utförliga svar! Jag har allt jag behöver för att fixa jobbet (utom färg), så det här ska nog gå strålande! :)
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.