Har ett fritidshus som är putsad, men saknar mer eller mindre isolering. Putsen är hel och fin och jag tänker tilläggsisolera med mineralull direkt på den putsade fasaden. Ser att det finns några som rekommenderar att ta bort putsen först, och vissa som skriver att de inte kommer att göra det… men, där slutar deras berättelser.

Är det någon som har erfarenhet av hur det blir om man INTE tar bort putsen utan bara lägger på mineralull och putsar därefter?

Funderar på att lägga ett lager av isolering på ca 150 mm...
 
Åsa Lund
Om det finns luftspalt bakom putsen måste putsen bort före tilläggsisolering. Annars gör isoleringen ingen nytta
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om det finns luftspalt bakom putsen måste putsen bort före tilläggsisolering. Annars gör isoleringen ingen nytta
Luft isolerar väl också?

Jag hade kört på!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Har hört att om luftspalten inte är öppen i bägge så kan man isolera ovanpå. Annars måste man täta, putsa igen nedtill.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om det finns luftspalt bakom putsen måste putsen bort före tilläggsisolering. Annars gör isoleringen ingen nytta
Nej, det verkar inte så. Jag har kollat på ena sidan av huset och där är inget luftspalt, den andra sidan är något nyare så jag behöver kolla där också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.