Vi har en pelletspanna som värmer huset i ett vattenburet radiatorsystem i ett väldigt gammalt hus. Panna/brännare från 2008 som då ersatte en oljepanna (på den tiden eldades det 4-5 kubik eldningsolja per år men med EN person i huset).

Min fråga är: Hur kan jag räkna på om det kommer funka med annan värmekälla och vad skulle man kunna förvänta sig för förbrukning från en bergvärmepump om en sådan får byta plats med nuvarande pelletspanna? Kan det räknas fram så det blir någorlunda realistiskt?

Vi gör åt ca 8 pall pellets per år i snitt, ibland lite mindre, ibland mer beroende på väder så klart. Räknar man då enkelt på att en pall pellets är 52 säckar där varje säck enligt vad det står på dem, representerar 80kw. Då blir det huset "drar" i uppvärmning ca: 33280kw? Kan man räkna på det sättet? Säg då att man ersätter detta med en bergvärmepump, vad skulle man kunna räkna med för förbrukning i kw då? Man har tydligen en del "gratis" i själva värmepumpsprincipen och det bör inte bli 33280kw då utan? Ja, vad?
Vet att frågan blir luddig men åsikter mottages tacksamt.
 
Först och främst vad eldar du pelletsen i? Har du en gammal kombipanna med gammal brännare eller är det nyare grejer? Rätt stor skillnad i verkningsgrad. Vad årscop ligger på en bergvärmepump är jag osäker på men skulle väl gissa på kring 4 med bra förutsättningar. Dvs stoppa in 1kw i pumpen och du får ut 4kw värme. Sen är det ju ventilationen. Vad har du för lösning där idag? Har huset murstock kan det behövas åtgärder på vinden om du slutar elda.
 
och radiatorerna behövs se över med,,,
 
Runt 10.000 kWh bör du rulla runt på. Det tunga är investeringen för pump och borrhål.
 
dof dof skrev:
Först och främst vad eldar du pelletsen i? Har du en gammal kombipanna med gammal brännare eller är det nyare grejer? Rätt stor skillnad i verkningsgrad. Vad årscop ligger på en bergvärmepump är jag osäker på men skulle väl gissa på kring 4 med bra förutsättningar. Dvs stoppa in 1kw i pumpen och du får ut 4kw värme. Sen är det ju ventilationen. Vad har du för lösning där idag? Har huset murstock kan det behövas åtgärder på vinden om du slutar elda.
Eldar i en pelletspanna, Effecta 220c och en brännare, Ecotec Bl20.
Har självdrag. Inget mekaniskt alls. Det är flera murstockar men ska man vara ärlig så är frågan om det påverkar så mycket för pannrummet idag är byggt med egen "utanpåliggande" (den går inte genom huset) skorsten på baksidan/hörnet på huset så vinden påverkas knappast så värst mycket om jag slutar elda där pelletspannan står idag.
 
M MagicFingers skrev:
och radiatorerna behövs se över med,,,
Jo, där har du en poäng men i vissa fall verkar det gå bra trots att det är högtempssystem även om själva spetsen i effektivitet med bergvärme kan tappas till viss del. Har hört mig för och det bör tydligen fungera med modern pump till gamla radiatorer. Det bästa är väl golvvärme, det går inte, Som nummer två skulle det isf i förlängningen behövas nya radiatorer (tydligen STÖRRE) osv.
 
M Marcus-AA skrev:
Runt 10.000 kWh bör du rulla runt på. Det tunga är investeringen för pump och borrhål.
Det låter otroligt lite men gissningar är ju svåra förstås. Huset drar ju väldigt mycket energi som det är nu med pellets. Självklart hade man varit glad om man kunde kommit i närheten av 10000kWh.
 
Det man också kan värdera är det enkla och bekväma, så du får bedöma om det har något värde för dig.
 
A AndersS skrev:
Det man också kan värdera är det enkla och bekväma, så du får bedöma om det har något värde för dig.
Ja, allt kostar pengar och det är som du säger, bekvämligheten är väl det jag vill åt. Upprinnelsen i frågan är väl mest att jag är trött på sotande, bärande av pellets mm. VP är en kostnad/investering som är dryg men, man har bara ett liv och förr var nog pellets ganska "billigt" men jag får känslan att det inte är så där fördelaktigt längre. Sen oavsett om pellets varit väldigt mycket billigare är det en hantering som äter mig i längden, det har aldrig varit roligt och jag kan inte påstå att det ha potential att bli roligare desto mer anläggningen slits och behöver service och underhåll..

Jag var väl mest intresserad av vad man kan förvänta sig för löpande kostnader om man investerar i en bergvärmeanläggning. Man flyttar ju kostnaden från där man köper pellets till elbolaget med de för och nackdelar det innebär. Det behöver man kanske inte analysera egentligen. För min del söker jag mindre handhavande och något man inte manuellt behöver "fylla på" om man är ute och reser. Gärna som går att övervaka (och kanske reglera?) via webinterface men, då kommer man ifrån ursprungsfrågan med tråden.

Det finns ingen direkt beräkningsmodell att se vad en bergvärmepump kommer kosta i drift när man vet sina befintliga årskostnader med den uppvärmningen man har idag? Att den inte blir exakt är ju solklart men det är ju skillnad mellan min siffra på 33000 mot Marcus-AA tänker på 10000 (vore ju en otroligt förändring isf). Landar siffran nånstans på 15-18 reelt vore det ju ändå helt ok eller?
 
Om du tar in några offerter så får du kalkylerna du frågar efter gjorde utifrån dina förutsättningar.
Men för egen del med 20 år av bergvärme som ersatte olja/el, kunde ta bort ca 2m3 olja och lägga på extra 2000-3000 kWh el. Har aldrig separerat hushållsel el till värme, tycker inte det är så intressant för min del.
Har sedan tilläggsisolerat vindsbjälklag och bjälklag mellan källare/bostadsvåning vid golvbyten men bara 600 mm in från yttervägg och nu senast fönsterbyten. De senaste åtgärderna har idag tagit bort de 2000-3000 kWh extra el som tillkom vid installation av bergvärme (obs, de 2 m3 olja är ju borta, bara att räkna på vad den kostnaden skulle varit idag)
Eller som en bekant uttryckte det efter att ha eldat med ved och efter installation av bergvärme, "det här skulle jag ha gjort mycket tidigare".
 
Jag har gjort resan olja - pellets - bergvärme, så här ser energiförbrukningen ut hos mig.

Olja 4,5 kubik =45000 Kwh
Pellets 8,5 ton = 42500 Kwh (pellets även sommartid för varmvatten)
Bergvärme = 10000 Kwh (separat mätare för värmepumpen)

Energikostnaden halverades ungefär vid respektive byte.
 
H hilife skrev:
Det låter otroligt lite men gissningar är ju svåra förstås. Huset drar ju väldigt mycket energi som det är nu med pellets. Självklart hade man varit glad om man kunde kommit i närheten av 10000kWh.
Det är lite mer än en gissning men förutsätter att man inte snålar på pump och får ett bra hål, gärna 200m men beror på ytan du skall värma och lite var i landet du är. Gamla högtemp-radiatorer är inte heller bra.

En bra anläggning kör man normalt utan tillskott (elpatron) med dessa förutsättningar.


Om du idag kör in 33 MWh med pellets, i en gammal panna, så har du ca 75% verkningsgrad, resten går ut i skorstenen. Så du värmer huset med 25 MWh.

En snitt på bergvärmens SCOP (årsverkningsgrad), även med radiatorer (golvvärme är bättre), är 3,5, ingen modern pump bör vara under 3.0, dvs 300%

25/3,5 = 7,1 MWh el, men då skall man lägga till för varmvatten. Avrundat, mellan tummen och pekfinger; 10MWh, 10.000 kWh.

Se även andra som redan gjort resan

https://www.byggahus.se/forum/threads/bergvaerme-vs-pellets.118317/#post-855437

https://www.byggahus.se/forum/threads/bergvaerme-vs-pellets.118317/page-3#post-1063322

https://www.byggahus.se/forum/threads/bergvaerme-vs-pellets.118317/page-5#post-2270629

Men det är ju inte pengar i fickan, du skall ju ut med investeringen.

Finns inget elpris i världen som skulle få mig att elda sågspån, det kan jag säga.
 
Att tänka på med är din vind.
Har du kallvind så kan det uppstå fuktproblem där då murstocken inte kommer att vara varm
(Beroende på hur saker är byggt givetvis)

Huset jag har var byggt med kallvind och öppentakfot och att det skulle eldas i en panna för värme & VV. Detta medför att murstocken även värmde kallvinden och drev ut fukt därifrån.
Nu bytte föregående ägare till LVVP och murstocken blev kall.
Enl besiktningsmannen så är det som räddat kallvinden från fukt att det var bara två äldre personen i hushållet. Hade det varit en barnfamilj, speciellt om det varit en barnfamil med två(el fler) tonåringar så skulle det definitivt varit fuktproblem.

Kan vara värt att ev stoppa in en TrygghetsVakt för vind (alt bygga en själv med en raspberry pie som jag just nu håller påmed) om byte sker och hur din vind är konstruerad.
Bara för att säkerställa att du inte får fuktproblem på vinden pga att murstocken inte blir varm längre
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vad krävs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att hålla 20-21 grader inne vid den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT? Pelletspanna kan ge höga temperaturer till ett högtemperatursystem medans värmepumpar inte ger lika höga temperaturer och trivs bäst i lågtempererade värmesystem.
 
Om din pelletsanläggning är felfri och håller uppskattningsvis i 10-15 år till så kommer du sannolikt inte spara en krona. Många glömmer investerings, service och reparationskostnaderna för pumpar. Säg att det blir en totalkostnad på 150', själva pumpen inkl installation (borrhålet kan du ha kvartill nästa pumpo) kanske kostar 100'. Om livslängden är 15år så har du kanske utslaget 8-10' om året i kostnader om du inkluderar service och en större reparation under perioden. Sedan har du en eventuell problematik med vinden sommåste åtgärdas, lägga till eller byta några radiatorer (om du skall komma upp i några vettiga cop) etc.
Så det kanske går på ett ut med tanke på att du kör pellets och redan har ett mkt lågt energipris, men det är nog inte enbart därför man skaffar bergvärme.
Jag tycker definitivt du skall göra det, om du har penagrna så kommer det sannolikt inte kosta dig så mkt utslaget på10-15 år. Så du borde nog tänka på att du investerar i framtiden och får förhoppningsvis en bekymmersfri uppvärmningslösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.