D
Hej,

Finns det Elko push-dimmer, dvs att man dimmar med tryckknapp?

Jag har sökt men hittar bara med snurrvred.

Mvh
 
Då blir det nog att återanvända brytaren, Elko dosdimmer och en fjäder anpassad för brytaren...

Har dessa där i större delen i huset bakom Schnider Renova.
 
D
D
TACK!

...och om jag vill ha EN brytare med två pushknappar där varje knapp dimmar två olika ljuskällor då behöver jag klämm in två sådana där dosdimemrs bakom brytaren?
 
D Derbyboy skrev:
TACK!

...och om jag vill ha EN brytare med två pushknappar där varje knapp dimmar två olika ljuskällor då behöver jag klämm in två sådana där dosdimemrs bakom brytaren?
Jupp, alternativt sätta en i väggdosa om du har en sådan på väggen ovanför brytaren eller på väg till ljuskällan.
Alternativt i takdosan då.
Notera att Dosdimmern behöver Nolla och har du inget uttag under eller vidarematning från brytaren så finns där knappast en nolla och måste då dras fram - Därav fördelen med att sätta dem i väggdosa på vägen eller i takdosa där nolla finns.

Jag satte extra djupa dosor bakom när mitt badrum byggdes - Där sitter det nu tre elko dosdimmer för de olika sektionerna, bakom två brytare (En dubbel, en enkel§). Så nog går det om du inte har alltför föråldrade dosor...
 
D
blir "vanlig" rotdosa men kakel så en förhöjningsring kan sättas (10mm). Borde få plats med två dosdimmers bakom brytaren.

En dosdimmer kanske dessutom får plats uppe vid takdosan påväg till källan.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
klämm in två sådana där dosdimemrs bakom brytaren
finns flera alternativ som erbjuder krondimmer – alltså två dimmers i en puck – till exempel Plejd, Vadsbo, Malmbergs...

går alltså lättare att få in i begränsade utrymmen men har också lägre dimbar effekt per kanal – för LED är det vanligtvis ingen större inskränkning
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Letat lite men mina googleskills är inte med mig idag. Kan du länka till någon som kan styra två källor.
 
D
Jag skäms lite :) får skylla på att jag är ganska stressad.

Ni ska ha tusen tack för all hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.