Hej.Blandade ihop en annan tråd!!Du har säkerligen tvårörssystem,men det är viktigt att injustering av varje element-radiator är rätt.Det blir lätt fel om alla ventiler står på max.Som Ovation skrev kan det vara obalans i systemet.Det sitter en ventil på retursidan med en skruv i,antingen spår eller insex den kan skall man strypa,skruva in så att varje element får rätt flöde.Stäng dem helt och sen öppna nåt varv,lite beroende på hur stort rum o element.Skriv upp hur mycket dom är öppnade så vet du om du skall öppna mer eller stänga dom.Även hur många varv du skruvade in dom när du stängde om dom nu var inreglerade.Elementen skall ju inte vara lika varma i botten som toppen utan vattnet skall ju kylas av genom elementet.Det skall helst vara 15-20 grader mellan framledning och returledning.Det första du gör är att kolla att inte ventilerna sitter fast som jag skrev innan,Stiftet skall fjädra ut om du trycker in det.OBS!!!!Dra inte i stiftet,det sitter inte fast i packningen utan löst i en packbox.Knacka försiktigt rakt in mot ventilen.(Jag har i bland varit väldigt våldsam men har alltid fått loss ventilen till slut.)Lycka till.
 
R Rollerörkrök skrev:
Hej.Blandade ihop en annan tråd!!Du har säkerligen tvårörssystem,men det är viktigt att injustering av varje element-radiator är rätt.Det blir lätt fel om alla ventiler står på max.Som Ovation skrev kan det vara obalans i systemet.Det sitter en ventil på retursidan med en skruv i,antingen spår eller insex den kan skall man strypa,skruva in så att varje element får rätt flöde.Stäng dem helt och sen öppna nåt varv,lite beroende på hur stort rum o element.Skriv upp hur mycket dom är öppnade så vet du om du skall öppna mer eller stänga dom.Även hur många varv du skruvade in dom när du stängde om dom nu var inreglerade.Elementen skall ju inte vara lika varma i botten som toppen utan vattnet skall ju kylas av genom elementet.Det skall helst vara 15-20 grader mellan framledning och returledning.Det första du gör är att kolla att inte ventilerna sitter fast som jag skrev innan,Stiftet skall fjädra ut om du trycker in det.OBS!!!!Dra inte i stiftet,det sitter inte fast i packningen utan löst i en packbox.Knacka försiktigt rakt in mot ventilen.(Jag har i bland varit väldigt våldsam men har alltid fått loss ventilen till slut.)Lycka till.
Hej! Stort tack för tips och hjälp.
Jag kan absolut prova det du skriver, men borde inte elementen alltid vara kalla om det är så att elementen inte har rätt flöde.
Nu när det är lite plusgrader ute så har jag en jämn temperatur i alla element, men när det var -8 och mer var stora delar av elementen i källaren kalla medans elementen på entreplan var varma.
 
O
Spelman Spelman skrev:
Hej! Stort tack för tips och hjälp.
Jag kan absolut prova det du skriver, men borde inte elementen alltid vara kalla om det är så att elementen inte har rätt flöde.
Nu när det är lite plusgrader ute så har jag en jämn temperatur i alla element, men när det var -8 och mer var stora delar av elementen i källaren kalla medans elementen på entreplan var varma.
Nej om pumpen går på nått automatiskt system så kan flödet ändras.
Pumpar ska gå på konstant tryck för att fungera bäst i de flesta system.
Temperatur och ventilinställning påverkar tryck i pumpen om den har "smarta" läs dumma funktioner... Detta kan ibland ge olika flöden vid ollika temperaturer inomhus.

Om pumpen går i låg eller mellan läge så kanske det enda som behövs är justera till max.

Har du fel förtryck i expansionskärlet så kan det påverka det totala motståndet i systemet.
Kontrollera filter och förtryck i expanionskärl är det första du skall kontrollera om ventiler i systemet är ok.

Om du kör ettrörsystem så måste även kontrollera att det inte sitter 2rörskoppel/ ventiler på delarna som går dåligt.
 
Varför finns det då reglerande pumpar,om det är som du skriver Ovation?.Konstant tryck på pumpen skall det vara på ettrörssystem.Vid tvårörssystem kommer det att tjuta i ventilen om tex.ett enda element kallar på värme.Jag har bara reglerande pumpar och man ser ju på elförbrukningen hur pumpen ökar i varv när element- ventiler är öppnar.Det skall ej tjuta i ventilerna då är flöde-tryck för högt.Troligen var det bara så att du behöver ställa pumpen på högsta reglerad effekt så blir det bra.Värmen går ju helst till övervåningen på grund av att varmt vatten stiger.(Självcirkulation)Är så att på alla källarelementen kommer rören genom taket??J(ag har gjort så i alla tider och till och med fick vi självcirkulation på källarelementen innan vi hade kopplat in el till pumpen.)Detta var ett nybygge med vedpanna...Det kan ju vara så att injusteringen på källarelementen är tuffare än på övervåningen.
 
O
Det finns anläggningar då man kan köra med reglerande pumpar, men det ska vara injusterat och byggt på ett speciellt sätt.

Pumpen sänker sitt tryckområde när det är lämpligt, men en tryckstyrd pump i ett gammalt system kan ge problem med flödet vid olika tryckupsättningar.
Om trycket varierar i kretsen så blir förutsättningarna för ventil injusteringen olika.
Det kan ge fenomen som flödesproblem i olika omfattning om systemet är i obalans.
 
O
Och om dina ventiler tjuter så är det fel inställt. För högt tryck på ventilen orsakar suset. De är bla därför man injusterar för att trycket i ledningen skall vara så lågt som möjligt med lägsta möjliga tryckuppsättning.
 
Ja jag förstår.Men jag har inte den erfarenheten om dessa pumpar.Jag har precis byggt ett nytt system i en Villavagn på 42 m2 och en tillbyggd bod på 22 m2.Jag köpte elementen i England (Kudox) o fick med både termostat o returventil.Inte som våra men reglerar exakt.15 mm Klämringsanslutning..Kostnad för 16 stora element 8,500,-med frakt.Mitt inköpspris för samma element på Dahl hade varit det dubbla +moms.Kör med en Altech pump (Dahls egen) ser ju verkligen hur den reglerar efter behov.Som jag skrev innan kan Spelman försöka justera in ventilerna bättre.Då kommer det att fungera.Strypa lite på övervåningens ventiler så att källarelementen får flöde vid fullt öppna ventiler på övervåningen.
 
Hej

Något som kanske kan vara värt att nämna är att jag har inga automatiska termostater, dem öppnar och stänger inte sig själva.

Har jag dem öppna så är dem alltid öppna.
 
Ja då kanske du har förklaringen där.Du får försöka ha dom halvvägs öppna.Bättre att montera termostater på elementen så du kan hålla varje rum med den temperaturen som man vill ha där.Köp av mig.Jag har 20 st nya r10 Danfoss ventiler med termostat liggande
 
R Rollerörkrök skrev:
Ja då kanske du har förklaringen där.Du får försöka ha dom halvvägs öppna.Bättre att montera termostater på elementen så du kan hålla varje rum med den temperaturen som man vill ha där.Köp av mig.Jag har 20 st nya r10 Danfoss ventiler med termostat liggande
Då tänker du att Elementen på entreplan kräver mer och därför får inte elementen i källaren någon värme när det är kallt ute?
 
O
Spelman Spelman skrev:
Då tänker du att Elementen på entreplan kräver mer och därför får inte elementen i källaren någon värme när det är kallt ute?
Om du har vanliga ventiler utan förinställning så är det väldigt svårt att balansera systemet. Då blir du extra känslig för tryckförändringar.
Vad är det för ventiler?
 
Det går ju ändå att strypa ventilerna,man kan för fn,tänka lite själv.Så känsligt är det inte när det gäller en villa.Jag har som sagt jobbat med villor i stort sett 50 år,så lite erfarenhet har jag!!.Har oftast använt TA:s returventil,den utan inställning,det finns ju inställningstabell även för den Det är ju ingen större skillnad på en med och utan förinställning.Bara räkna varven på skruven.Blir ju lite grovt men bättre än ingenting,mer behövs oftast inte för en villa.Det blir bara problem med det nya sättet att justera in ventilerna så att flödet är så litet som möjligt genom elementet.Sätter lätt igen ventilerna på grund av avlagringar-smuts i systemet.Jag har balanserat det systemet jag skrev om tidigare,returventilerna är stort sett som en kran med metallkägla.Där har jag 16 st element..Bara att strypa lite i taget så man får bättre balans.Spelman.Angående reglerad pump eller inte,ring till Perfekta i Växjö 0470-799800 o fråga dem,dom om nån skall väl veta.
 
O
R Rollerörkrök skrev:
Det går ju ändå att strypa ventilerna,man kan för fn,tänka lite själv.Så känsligt är det inte när det gäller en villa.Jag har som sagt jobbat med villor i stort sett 50 år,så lite erfarenhet har jag!!.Har oftast använt TA:s returventil,den utan inställning,det finns ju inställningstabell även för den Det är ju ingen större skillnad på en med och utan förinställning.Bara räkna varven på skruven.Blir ju lite grovt men bättre än ingenting,mer behövs oftast inte för en villa.Det blir bara problem med det nya sättet att justera in ventilerna så att flödet är så litet som möjligt genom elementet.Sätter lätt igen ventilerna på grund av avlagringar-smuts i systemet.Jag har balanserat det systemet jag skrev om tidigare,returventilerna är stort sett som en kran med metallkägla.Där har jag 16 st element..Bara att strypa lite i taget så man får bättre balans.Spelman.Angående reglerad pump eller inte,ring till Perfekta i Växjö 0470-799800 o fråga dem,dom om nån skall väl veta.
Det är bra att du vet hur du ska göra. Alla vet inte det...Sen är vi oense om hur en injustering skall utföras och vad det får för effekter, men det har jag ingen lust att diskutera med någon som uppenbarligen jobbat i 50år.
För mig räcker det med att jag vet att jag får betalt att bygga om dessa gamla system så det blir bättre.
 
Det är inte dig jag ger råd.Förstår att du kan din sak.Hoppas Spelman har lust att prova enkla medel innan han kopplar in onödiga kostnader.Som jag skriver så är det ju ganska enkelt att få en skaplig balans i ett så litet värmesystem som en villa.Det är naturligtvis skillnad på Tex.ett hyreshus!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.