Jag har satt in nya vitvaror, hade tidigare produkter från IKEA ex inbyggd kyl- och frys. Dessa märktes aldrig rent ljudmässigt, men å andra sidan var kylskåpet sällan speciellt kallt, så motorn gick väl på tomgång??

Nåja, nu har jag två st (ett kylskåp och en frys) från Husqvarna. Mkt fina, mkt kalla..men lite högljudda.

Hur är det med ljud från kyl- och frysskåp? Ska det låta så man hör det? Var går smärtgränsen?

Jag funderar på ngt ljuddämpande på baksidan. Det är så att jag hör ett svagt brummande i rummet på andra sidan. Det ÄR tunna väggar, så är det och åt det tänker jag inte göra något. Någon som har erfarenhet av detta? Det är trångt så mkt mer än 10mm tjock ljudisolering kan jag inte ha. Biltema har någon platta som är självhäftande, men det finns ju andra affärer...

Tips?

// Per
 
A
Kan du ljuddämpa väggen så kan det funka
 
electroluxaren skrev:
Kan du ljuddämpa väggen så kan det funka
Jag ska försöka med det. Vet du ngt om Biltemas ljuddämpande platta? (Se bild nedan) I jämförelse med något annat?

Jag kan nog pressa in 10mm på baksidan och då är det nog bra med ett material med värmetålig folie på utsidan. I ”hålrummet” mellan vägg och skafferi får jag dock inte plats med någonting.

Sen fanns skumplastbitar som skulle tejpas mellan kyl- och frys, täcker hela sidan (mellanrummet mellan kyl och frys). Har de någon ljuddämpande effekt? Dessa slängdes av bara farten när vi packade upp.
 
  • Produktlista med ljuddämpningsplattor från Biltema, olika tjocklekar och priser visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
bitarna som sitter mellan skåpen som nu är försvunna har till uppgift att minska kondensationen och värmeförflytningen mellan produkterna.
du kommer troligen att märka en skillnad med biltemas 10mm på väggen, sätt två bredvid varandra på högkant. tveksamt om du märker skillnad om du går högre än 1m
 
electroluxaren skrev:
bitarna som sitter mellan skåpen som nu är försvunna har till uppgift att minska kondensationen och värmeförflytningen mellan produkterna.
du kommer troligen att märka en skillnad med biltemas 10mm på väggen, sätt två bredvid varandra på högkant. tveksamt om du märker skillnad om du går högre än 1m
Lysande, tack. Något mer jag kan göra? Hur högt ska det låta? Modellerna är QR (QT) 7000X, där det anges en decibel på 40 resp 42. Hur mkt är det?
 
A
P Per Nilsson 1972 skrev:
Lysande, tack. Något mer jag kan göra? Hur högt ska det låta? Modellerna är QR (QT) 7000X, där det anges en decibel på 40 resp 42. Hur mkt är det?
ljudtrycket i dBA är en exakt vetenskap men ljudets frekvens mm är en subjektiv upplevelse och sitter i "lyssnarens" öron
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.