Hej,

kan man ha solceller när man bor långt upp i norr, dvs. Västerbottens inland?
Vi har mycket snö på taket, det trycker väl sönder dem? Är det överhuvudtaget lönsamt med våra långa vintrar?
 
F Frida80 skrev:
Hej,

kan man ha solceller när man bor långt upp i norr, dvs. Västerbottens inland?
Vi har mycket snö på taket, det trycker väl sönder dem? Är det överhuvudtaget lönsamt med våra långa vintrar?
Nu bor jag nere i Norrköping och har just bestället solceller till mitt hus.
Men min släkt bor uppe i Ume/Ske-å så jag passade på att fråga om hur det är med solceller där.
De två leverantörerna jag frågade sa att antalet soltimmar över året blir ganska samma pga solen är uppe länge varje dag på sommaren (även om det blir mer taskig vinkel på solen på extra timmarna över dagen)

Då det gäller laster måste man kolla upp vad panelerna tål. (de finns de som klarar 540kg/m2 och sämmre)
Och sen att ha bra vinkel på taket så att snön glider av. (ev kanske man måste "skrapa" iaf för att minska belastningen)
Skulle nog säga att inlandet Västerbotten med den snömängden bör man nog ha 40-45gradet på hustaket för att underlätta just snö avglidning.
 
  • Gilla
Frida80
  • Laddar…
Det är inga problem med solceller där uppe. Är själv uppväxt i Lycksele och det finns materiel som tål den snö som blir där uppe. Vi har satt drygt 500kW på taket till Umeå universitet.

Nordströms El i Umeå har bra kunskaper om detta och bygger mycket där.
 
  • Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är inga problem med solceller där uppe. Är själv uppväxt i Lycksele och det finns materiel som tål den snö som blir där uppe. Vi har satt drygt 500kW på taket till Umeå universitet.

Nordströms El i Umeå har bra kunskaper om detta och bygger mycket där.

Just det, en lokal firma som vet om vilka förhållanden som är där man bor är att föredra framför de stora drakarna oftast.
Dessutom så hyr de stora drakarna oftast in lokala firmor om underenterpenörer.... vilket gör dels mer krångel om det händer nått då det blir mer mellanhänder och dels dyrare då alla ska ha sin del av kakan.
Ev om man får det riktigt billigt av nån av de stora som har UE ... då är ju frågan hur noga UE kommer att vara...
Nu vet jag inget om just Nordsröms El i Ume, men det är en "lokal" firma. (a Norrlands lokal, vi kör 13mil från ske-å till ume för att se på premiär av film XX som inte kommer till Ske-å (ja vi gjorde så då jag växte upp :rofl:) )
 
  • Gilla
Frida80
  • Laddar…
Snön ska givetvis bort, annars får man ingen el.
 
  • Gilla
Frida80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.