Staffans2000
Stäng tillopp och retur. Lossa kopplingarna. Ryck loss elementet så fort du kan och ställ det på högkant.
Förbered med trasor. Men är du kvick blir sölandet förvånansvärt litet.

Staffan
 
Krilleman
Det hjälper enormt att stoppa intaget av luft uppe vid anslutningen av termostaten.

I med fingret direkt så kommer det nästan inget ur returen...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det hjälper enormt att stoppa intaget av luft uppe vid anslutningen av termostaten.

I med fingret direkt så kommer det nästan inget ur returen...
Eller kanske nere i botten om det är ett äldre element med ventil direktmonterad i elementkroppen.;)
 
Krilleman
Det är faktiskt lättare att bära/vrida upp radiatorn på högkant och hålla för tilloppet i ovankant samtidigt!

Mer ergonomi (y)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag som har värmecentralen i källaren brukar faktisk tappar ur vattnet därifrån innan jag demonterar. Stänger först termostaterna på alla radiatorer som jag inte vill tömma. Då brukar vattnet bli hängande kvar i dessa. Öppnar fullt på den radiator jag vill tömma, stoppar cirkulationspumpen och släpper sedan ut trycket/vattnet nere i centralen. Öppnar upp luftningsventilen på radiatorn också så rinner det ut snabbt. Sedan plockar jag bort radiatorn helt utan spill. Ska radiatorn vara demonterad längre än en kort stund så monterar jag ett förbigångsrör på rören.
Det brukar såklart talas om att man ska undvika att tömma system för att inte tillföra onödigt mycket syre men jag ser det som att detta görs så sällan och jag gör det bara på en avgränsad del av systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.