Har en NIBE Fighter 1215 på 5 kW och måste tydligen byta :sweat: Det kan väl inte vara idé att byta en kompressor på en panna som är 17 år?

Vill höra hur man resonerar? Vad göra? Har NIBE men kan kan tänka mig andra märken?
 
  • Laptop med öppna diagram och multimeter på ett badrumshandfat och arbetsyta, hemmareparationsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen NIBE Fighter 1215 värmepanna med verktyg på golvet under reparation eller service.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är nog ingen klok investering att byta kompressor på den när den är såpass gammal. Berätta gärna lite mer fakta, hur stort huset är, var det ligger, elförbrukning, hur mycket eltillskott som nuvarande pump använt och hur djupt borrhålet är, eller längd på markslingor.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag har inte bott här så länge så jag har haft tid att göra någon separat mätning av just eltillskott på pannan. Huset är på 102 kvm men svårt att lägga in det i en kalkyl. Det är från början en sommarstuga från 50-talet som sedan är påbyggd i omgångar. Sadeltak invändigt så dålig isolering i tak. Huset står på plint och säkert dålig isolering även i golv.

Borrhålet ska vara 110 m enligt tidigare ägare.
Tabell med elförbrukning och elkostnader per månad för ett hus under 2019 och 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad sommarstuga från 50-talet, nu bostadshus på 102 kvm, vid vattnet med sadeltak och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinterbild av en sommarstuga från 50-talet, påbyggd, med snötäckt sadeltak och omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mexitegel mexitegel skrev:
Nej, det är nog ingen klok investering att byta kompressor på den när den är såpass gammal. Berätta gärna lite mer fakta, hur stort huset är, var det ligger, elförbrukning, hur mycket eltillskott som nuvarande pump använt och hur djupt borrhålet är, eller längd på markslingor.
 
Jag är ganska säker på att du kan se hur länge tillskottet varit igång i menyerna på pumpen. Hursomhelst så är det vettigt att göra en ny beräkning så nästa pump kommer fungera bra. Generellt är nya pumpar effektivare och kan hämta mer energi ur berget men då behöver hålet vara tillräckligt djupt.
 
Jag funderar på en pump som själv känner av hur mycket energi den kan hämta ur hålet..?

Display på en värmepump med drifttid och tidsangivelser i timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Offertdokument för en Thermia Calibra värmepump med prisspecifikation och firmauppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Offertdokument för en Thermia Calibra värmepump med prisspecifikation och firmauppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mexitegel mexitegel skrev:
Jag är ganska säker på att du kan se hur länge tillskottet varit igång i menyerna på pumpen. Hursomhelst så är det vettigt att göra en ny beräkning så nästa pump kommer fungera bra. Generellt är nya pumpar effektivare och kan hämta mer energi ur berget men då behöver hålet vara tillräckligt djupt.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag funderar på en pump som själv känner av hur mycket energi den kan hämta ur hålet..?
Den funktionen har alla bergvärmepumpar och har haft så i flera decennier...
Däremot funkar det lite bättre med en modern pump med varvtalsstyrd kompressor som minskar effektuttaget lagom mycket istället för att stoppa kompressorn helt när borrhålet blir för kallt.

Men, det är som sagt var ingen unik funktion för någon specifik tillverkares pumpar.
 
Lät själv byta i en 16 år gammal Thermia i november. Kostade 25000:- mot cirka 100000 för en ny. Försäljaren tyckte inte man skulle byta, men teknikern tyckte det var självklart att byta.
 
Menar du att du köpte en ny pump för 25000?
 
Ummm, kompressor alltså.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag funderar på en pump som själv känner av hur mycket energi den kan hämta ur hålet..?

[bild] [bild]

[bild]
Med så få timmar med elpatron är ju pumpen rätt dimensionerad för huset. En nyare pump med högre effektivitet kommer sannolikt minska det till noll.

Helt rätt att skaffa en pump som optimerar energiuttaget ur borrhålet, alla varvtalsstyrda pumpar kan det idag, i alla fall av de större märkena.

Det skiljer så lite mellan tillverkarna idag att det som fäller avgörandet är att du hittar en installatör med bra referenser. Sen spelar det mindre roll om det står Nibe, IVT eller Thermia på den.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Känns självklart att byta hela VP då en ny kompressor kommer överleva resten av VP - nästa sak som går sönder är väl tanken till VVB som rostar sönder och då är det pumpbyte ändå. Jag sitter i ungefär samma sits som du fast pumpen är hel fortfarande....tvekar inte en sekund på att byta hela VP till en ny. Dock tycker jag inte det är självklart att skaffa en inverterpump då de är rejält dyrare.

Du verkar ju rätt händig i felsökningen, du har inte reflekterat över att byta pumpen själv? Verkar finnas rätt många tusenlappar att spara på det....
 
Alla pratar så varmt om inverterpumparna, de är mer elektronik och finelektronik som kan krångla, och kostar mycket pengar att reparera. Visst inverterpumparna kan reglera sig om den känner att kb blir kall, men måste inte den pumpen, liksom en vanlig on/off hämta sin beskärda del kilowatt ur berget för att kunna leverera värme till huset? En inverterpump kan inte trolla, det behövs en viss effekt utöver hela året, och det tar båda värmepumparna. Vissa värmepumpsmärken är ju så känsliga, så det behövs bara en spänningsdipp, eller ett strömavbrott så ryker invertern!
Nåja det är väl en förbaskad tur att man kan repa sakerna själv!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Alla pratar så varmt om inverterpumparna, de är mer elektronik och finelektronik som kan krångla, och kostar mycket pengar att reparera. Visst inverterpumparna kan reglera sig om den känner att kb blir kall, men måste inte den pumpen, liksom en vanlig on/off hämta sin beskärda del kilowatt ur berget för att kunna leverera värme till huset? En inverterpump kan inte trolla, det behövs en viss effekt utöver hela året, och det tar båda värmepumparna. Vissa värmepumpsmärken är ju så känsliga, så det behövs bara en spänningsdipp, eller ett strömavbrott så ryker invertern!
Nåja det är väl en förbaskad tur att man kan repa sakerna själv!
Vilken modern pump, helst en on/off, ser du som driftsäkrast idag?
 
jag har bara skruvat i Nibe, och jag anser att deras bästa pump idag är 1145/1245. Av alla nibepumpar jag sprungit runt på så är deras äldre modeller 1210, 1215, 1225, 1235 driftsäkra, sen kom deras första inverter (1250 det missfostret ska vi inte ens tala om), de har 2 saker som felar, det är mjukstartkortet, och ventilkäglan i 3 vägsventilen. Sen kom 1145/1245 de är en förnyelse av de äldre med en slinga i varmvattenberedaren istället för manteln. de äldre modellerna har haft en trevägsventil med mässingsvred, och de är bra, de nyare har plastvred (innanmäte) inte lika bra, har bytt någon 3 vägare, annars har det varit några överhettningsskydd som varit överrepresenterade, men de problemen finns inte nu. 2011 hade dom problem med sina värmeväxlare på varma sidan, har bytt ett gäng, men i övrigt inget onormalt och inget som sticker ut. En 1245 rätt installerad och injusterad går i många år, 1245 har vad jag vet inga problem med mjukstarterna, har jobbat snart 5 år med detta märke, och har inte än bytt mjukstart på 1145 eller 1245. För ett gäng år sedan så kom nibe med sin F1255 invertermodell i modellerna 3-12 och 4-16 kw dessa två modellerna käkade invertrar på löpande band, det räckte med ett litet strömavbrott, så blev det inverterbyte. De har säkert fått bukt med en hel del av dessa problem nu, men ha i åtanke att en inverter kostar 10700 kr inkl moms plus arbetstid. Många har haft problem med styrningen på dessa pumpar, då de många gånger har gått som onoff pumpar. De finns en del problem med att de stannar på hög kondensor in och hög kondensor ut. Nu har jag skrivit det jag vet om nibe, det finns andra märken också, och säkerligen lika mycket fel och brister som rätt och bra grejer som Nibe har. Skulle jag välja en ny nibe idag, skulle jag ta en som jag redan har, Nibe 1245!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Intressant läsning (y). Har själv en 1145-10 som är inne på sitt 11:e år nu och är väldigt nöjd med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.